مشکلات و دردسرهای طلاق

سختی های طلاق

طلاق یکی از موضوعاتی است که ممکن است در هر رابطه‌ای و به دلایل مختلفی ایجاد شود. گاهی پایان دادن به یک رابطه هزاران بار بهتر از ادامه دادن آن است. با این حال همانگونه که ازدواج و مسیر وصال در ان برای زوجین سخت است طلاق گرفتن نیز از این قاعده مستثنی نیست. به همین دلیل قصد داریم تا در این مقاله درباره مشکلات و دردسرهای طلاق به شما اطلاعاتی ارائه دهیم.

سختی‌ها و مشکلات بعد از طلاق

در ادامه لیستی از مسائل موجود بعد از طلاق برایتان گرداوری شده است:

1-    احساس گناه و عذاب وجدان

احساس گناه می‌تواند بسیار دشوار و دلسرد‌کننده باشد. وقتی انسان‌ها احساس گناه می‌کنند، ممکن است با خودشان برخورد سخت و بدی داشته باشند و این احساس می‌تواند به مشکلات روانی منجر شود. خیلی مهم است که بدانید هر کسی در رابطه اشتباهاتی ممکن است داشته باشد و مهم آن است که بتوانید از این تجربه‌ها یاد بگیرید و از آنها به جهت مثبت و سازنده کنید. بهتر است بدانید که هیچ رابطه‌ای به دلیل اشتباه از سوی یکی از اعضای رابطه تمام نمی‌شود به همین دلیل سعی در مبرا کردن خود و یا اینکه همه مشکلات را ناشی ازخودتان بدانید، نکنید. برای جلوگیری از عذاب وجدان و یا احساس گناه تنها باید مسئولیت خودتان را در رابطه بپذیرید و بار اشتباهات پارتنر خود را به دوش نکشید.

2-    مسئله فرزندان

اگر زوجین دارای فرزندی هستند بهتر است بدون گول زدن و یا در حاشیه صحبت کردن موضوع طلاق را با آنان مطرح کنند. بسیاری از والیدن به دلیل تصمیم گیری اشتباه درباره موضوع طلاق، سبب می‌شوند تا فرزندان بعد از جدایی دچار نوسانات خلقی و یا ضربه‌های روحی شدیدی شوند.

3-  ترس از آینده

یکی دیگر از سختی‌ها و مشکلات بعد از طلاق ترس‌ها هستند؛ ترس‌ها بخشی از زندگی هر فرد می‌باشند. در جوامع مختلف، ترس از آینده، اقتصادی، ترس از از دست دادن عزیزان و نگرانی‌های دیگر ممکن است برای هر دو جنس مطرح باشند. طلاق می‌تواند این ترس‌ها را برای هر دو طرف تشدید کند و تبدیل به یک عامل استرس‌زا شود. لذا حل مسائل زندگی زناشویی می‌تواند به واضح‌تر شدن این ترس‌ها و کاهش اثرات منفی آنها کمک کند. با این حال بیشتر کسانی که طلاق را تجربه کرده‌اند به دلیل اینکه حس تنهایی را بعد از نزدیکی و ساختن خاطره با فردی دیگر تجربه کرده‌اند بیشتر از دیگران درگیر با افسردگی و یا استرس می‌شوند.

4-    ناتوانی در اعتماد مجدد

بعضی از زنان و مردان متاسفانه بعد از طلاق و جدایی دیگر نمی‌توانند به هیچ مرد یا زنی اعتماد کنند و به همین خاطر وارد رابطه‌های ناپایدار و مخرب می‌شوند. این افراد از تشکیل دادن مجدد خانواده بسیار هراسان خواهند بود و به همین سبب دچار انتخاب‌های اشتباه می‌شوند.

5-    ترس از تنهایی

تنهایی می‌تواند برای فرد از نظر روحی و معنوی بسیار سخت باشد، زیرا احساس انزوا و عدم ارتباط با دیگران می‌تواند به افسردگی و اضطراب منجر شود. از لحاظ مادی و امنیتی نیز، تنها زندگی کردن ممکن است باعث ایجاد نگرانی ها و کم شدن از امنیت شخصی شود. در این موارد مهم است که از خود مراقبت کنید و زمان کافی برای بهبود و بازیابی انرژی از دست رفته بگذارید. مشورت با یک مشاور یا روانشناس می‌تواند به شما کمک کند تا احساسات خود را شناسایی کنید و بهبود یابید.

6-    تغییر در روابط

زمانی که زوجین به طلاق می‌رسند، این مسیر می‌تواند برای آن‌ها بسیار دشوار باشد. این فرآیند ممکن است نیازمند زمان زیادی برای تنظیم مجدد زندگی و بهبود وضعیت عاطفی باشد. از تغییراتی که بعد از طلاق برای زنان ایجاد می‌شود می‌توان به نگاه خانواده، کنار رفتن و کم شدن بعضی دوستان، نادیده گرفته شدن و… اشاره کرد. پشتیبانی حمایت‌کننده از افرادی که طلاق می‌گیرند مانند دوستان و خانواده می‌تواند به زوجین کمک کند که این گذر طلاق را بهتر بپذیرند. با این حال، در مواردی نیاز به کمک حرفه‌ای از روان‌شناس یا مشاور زوجین ممکن است باشد تا بهبود عاطفی خود را بررسی و تقویت کنند.

7-   وجود احساسات متناقض

از دیگر سختی‌ها و مشکلات بعد از طلاق می‌توان به وجود احساسات دوگانه اشاره کرد. بررسی احساسات بعد از طلاق زمینه پیچیده ای دارد و احساسات مختلفی که زوجین پس از طلاق تجربه می‌کنند، ممکن است متنوع باشد. زوجین پس از طلاق می‌توانند احساسات مختلفی نسبت به یکدیگر داشته باشند، از جمله حس خوبی یا حتی نفرت. بعضی از زوجین هستند که با اینکه نسبت به همسر خود حس تنفر دارند بعضی از روزها با یاد کردن خوبی و یا خاطرات خوب و قشنگ خود دلشان برای همسرشان تنگ شود و همین موضوع می‌تواند به مرور زمان سبب ایجاد احساسات دوگانه و در نتیجه آشفتگی در زنان و مردان گردد. احساسات متناقض بعد از طلاق در صورتی که کشف و شناسایی و توسط درمانگر مورد بررسی قرار نگیرند در آینده دردسرساز شوند.

موضوعات مرتبط : راهنما و مشاوره طلاق

8-  ترس از ازدواج مجدد

قبل از ازدواج مجدد بسیار مهم است که فرد به خودش برگردد و بادقت به خاطر بیاورد که چه چیزهایی از دست داده است یا چه چیزهایی را به خاطر بودن در یک رابطه سمی به تعویق انداخته است. این باعث می‌شود تا افراد به سوالاتی که ممکن است در طول آمادگی برای ازدواج مجدد به آنها برسد، بتواند پاسخ دهد.

قبل از ازدواج بهتر است بررسی کنید که چه کارها و سرگرمی‌هایی را دوست داشتید اما به دلایلی ناشی از زندگی مشترک، از آنها دور گشتید.

شاید پیدا کردن تعادل بین سرگرمی‌های شخصی و تعهدات زندگی مشترک از مسائلی است که در ارتباطات زناشویی به آن باید توجه شود.

موضوعات مرتبط با تعامل سازنده بسیار حساس و مهم هستند و برای حفظ رابطه و ازدواج سالم، صحبت کردن و گاهی اوقات بازخورد گرفتن از همسر و داشتن تعامل بسیار ارزشمند است. علاوه بر این:

  1. خودشناسی و رشد شخصی
  2. تجربیات جدید و ماجراجویی‌های فردی
  3. داشتن خلاقیت و استقلال
  4. گسترش روابط اجتماعی و شرکت در محیط‌های جدید؛ نیز از مسائلی است که قبل از ازدواج دوم بهتر است نسبت به آن‌ها هشیار باشید. یادگیری از اشتباهات و جلوگیری از تکرار آن‌ها می‌تواند کلید موفقیت باشد.

9-   نگهداری از فرزندان

نگهداری از فرزندان بعد از طلاق می‌تواند بسیار دشوار باشد و برای هر دو طرف از طلاق چالش‌های زیادی ایجاد کند. نگهداری از فرزندان پس از طلاق مسئولیتی سنگین و زمان‌بر است. زندگی به صورت انفرادی و پذیرش هر دو نقش پدری و مادری می‌تواند برای فردی که طلاق گرفته چالش‌برانگیز باشد. اما حمایت از یکدیگر و همکاری در مورد نگهداری فرزندان می‌تواند به کاهش فشارها و سهولت در انجام این مسئولیت کمک کند. با این حال بعضی از زوجین بعد از طلاق گرفتن وظیفه پدری یا مادری خود را نسبت به فرزندان سلب می‌کنند و پارتنرخود را بعد از طلاق تنها می‌گذارند.

10- دلتنگی بعد از جدایی

سختی‌ها و مشکلات بعد از طلاق با توجه به زندگی و احساسات هر فرد متفاوت است. دلتنگی پس از جدایی یکی از احساسات طبیعی است که ممکن است هر دو طرف تجربه کنند. فکر کردن به دلایل جدایی و مراجعه به مشاور حرفه ای می تواند به افزایش آگاهی و قدرت تصمیم گیری کمک کند. همچنین پذیرش و بخشش می‌تواند به شما کمک کند که به سمت بهبود روحیه و روابط بیشتر حرکت کنید. به هر حال، خوب است که در هر مرحله، به خود اجازه دهید که احساسات خود را تجربه کنید و زمان برای بازیابی و رشد شخصی بگذارید.

موضوعات مرتبط : نشانه های طلاق عاطفی در مردان

راه‌کارهای بهبود یافتن پس از طلاق

راهکارهای بهبود یافتن پس از طلاق

  • درسته که طلاق یک موقعیت دشوار و پراز استرسه ولی مراقبت از خود و روحیه‌ی آدم خیلی مهمه.
  • انجام دادن چیزایی که به آرامش شما کمک می‌کنه، خیلی اهمیت داره. این ممکنه شامل برقراری ارتباط با دوستان یا حتی مشاوره حرفه‌ای باشه.
  • مراقبت از سلامت روحی و جسمی، نقش بسزایی در مدیریت استرس داره. فعالیت‌های ورزشی، مدیتیشن یا حتی تغذیه‌ی سالم می‌تونه کمک کنه.
  • احساسات خودتون رو با دوستان یا خانواده‌تون به اشتراک بذارید و از شنیدن نکات مثبت و تحول آمیز بهره‌مند بشید. این هم ممکنه شامل مراجعه به مشاور یا روان‌شناس باشه.
  • برای بهتر شدن روحیه و جلوگیری از قضاوت‌های نادرست، معاشرت با اطرافیان خود را قطع نکنید.
  • سعی کنید با خانواده و بستگانتان که امن‌تر هستند (از نظر داشتن آگاهی از شرایط شما و به طبع این آگاهی داشتن درک بالاتر) رفت‌و‌آمد داشته باشید.
  • حتماً برای افراد مهمی که ارزششون رو در زندگیتون حس می‌کنید؛ وقت بزارید.
  • مراقبت از خودتون و احساساتتون همیشه اولویته.
  • حتماً وقت بزارید برای پرورش و آرامش خودتون و دنبال کردن علایقتون.

موضوعات مرتبط : درمان افسردگی بعد از طلاق

داشتن یک مشاور شخصی در زمینه حل سختی‌ها و مشکلات بعد از طلاق می‌تواند بسیار مفید باشد، به ویژه زمانی که نیاز به یک فردی دارید که شما را به خوبی درک کرده و به شما کمک کند تا با چالش‌ها و مسائلتان برخورد کنید. ارتباط با یک مشاور می‌تواند به شما کمک کند تا احساساتتان را مدیریت کنید و به رشد شخصی خود بپردازید. از این به بعد، اگر نیاز به کمک یا پشتیبانی دارید، کمک گرفتن از متخصصان مجموعه مشاورکده می‌تواند یک گام مثبت باشد.

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب