3 قرص خواب بدون نسخه پزشک و نحوه استفاده از آنها

قرص خواب بدون نسخه پزشک ممکن است خطرآفرین باشد. قرص­ه‌ای خواب‌آور انواع مختلفی مانند مکمل‌­ها دارند و افراد می­‌توانند بسیاری از آن­ها را بدون نسخه پزشک تهیه کنند. با این حال، بسیاری از افراد می توانند با انجام اقدامات بهداشتی خوب، خواب و آزمایش تکنیک­ها و رفتارهای جایگزین بخوابند.

قرص خواب بدون نسخه پزشک

کمبود خواب

وقتی فردی دچار بی­‌خوابی می شود، ممکن است در به خواب رفتن یا خواب ماندن مشکل داشته باشد، خیلی زود از خواب بیدار شود یا پس از بیدار شدن احساس شادابی نکند. با این حال، بسیاری از افراد ممکن است برای درمان بی­خوابی به قرص­‌های خواب نیاز نداشته باشند. تنظیم سبک زندگی، مانند ورزش در طول روز و پرهیز از وعده‌­های غذایی زیاد، الکل و کافئین قبل از خواب اغلب می‌­تواند خواب فرد را بهبود بخشد. تغییر محیط خواب، مانند تعویض تشک قدیمی نیز ممکن است کمک کننده باشد. اگر انجام این تنظیمات به درمان بی‌­خوابی شدید کمکی نمی‌­کنند، قرص خواب بدون نسخه پزشک ممکن است راه حل کوتاه مدت خوبی باشد.

طیف وسیعی از قرص‌های خواب‌آور، از جمله مکمل‌ها و سایر داروهای بدون نسخه پزشک (OTC) وجود دارد. هرکسی که بی­‌خوابی مداوم دارد باید در مورد بهترین روش با پزشک مشورت کند. می‌توانید از انواع دمنوش‌ خواب‌آور قوی نیز استفاده کنید. در ادامه به معرفی این قرص‌ها می‌پردازیم:

ملاتونین

مقدار مصرف: حداکثر 10 میلی‌­گرم

بهترین دارو برای اختلالات خواب ریتم شبانه‌­روزی

مزایا: ممکن است به افرادی که دچار بی­‌خوابی هستند و افرادی که به‌صورت شیفت شب کار می‌کنند، کمک کند.

خطرات: مصرف بیش از حد و ایمنی بارداری

مغز هورمون ملاتونین را تولید می­کند. ملاتونین چرخه خواب و بیداری را تنظیم می­کند و به بدن می­گوید که زمان خواب فرا رسیده است. مغز وقتی بیرون روشن است ملاتونین کمتری تولید می‌کند و وقتی هوا تاریک است، مثلاً در زمستان، ملاتونین کمتری تولید می‌کند. بر اساس تحقیقات، سن نیز نقش مهمی را ایفا می‌کند. با بالا رفتن سن، ملاتونین کمتری تولید می‌شود.

بسیاری از داروهای خواب آور حاوی ملاتونین هستند. این داروها معمولا برای افراد مبتلا به اختلالات خواب ریتم شبانه‌­روزی، که مشکلات مربوط به زمان خواب یا بیدار شدن دارند، مؤثرترند.

ملاتونین می­‌تواند برای افراد زیر مفید باشد:

تجربه جت لگ

مشکل خوابیدن در شب

انجام کار شیفتی

 

ریشه سنبل الطیب

مقدار مصرف: متغیر است، بنابراین بهتر است قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

 برای کسانی که خواهان درمان طبیعی هستند، بهترین دارو است.

مزایا: ممکن است به افراد مبتلا به بی­‌خوابی کمک کند.

خطرات: می تواند عوارض جانبی از جمله سردرد و سرگیجه ایجاد کند.

ریشه سنبل الطیب یک ترکیب رایج از گیاه سنبل الطیب است. بسیاری از مکمل­‌ها و قرص‎‌های گیاهی حاوی سنبل الطیب برای بهبود خواب، تسکین اضطراب و آرامش هستند. مکمل­ها در اشکال مختلفی مانند چای، مایعات و کپسول عرضه می‌شوند.

مصرف قرص خواب بدون نسخه پزشک عوارضی نیز به همراه دارد. با این حال، چندین مطالعه بالینی نشان می‌­دهد که مصرف سنبل الطیب می­‌تواند کیفیت خواب را در افراد مبتلا به بی­‌خوابی بهبود بخشد. شواهد کافی برای تایید اینکه آیا ریشه سنبل الطیب  کمک موثری برای تنظیم خواب است یا نه، هنوز در دسترس نیست.

آنتی هیستامین‌­های آرام بخش

مقدار مصرف: بستگی به دارو دارد.

بهترین برای: کسانی که به دنبال راه حل کوتاه مدت هستند.

مزایا: ممکن است به کسانی کمک کند که به سختی به خواب می­‌روند.

خطرات: خواب آلودگی، بدن می‌­تواند به این قرص­ها عادت کند و در نتیجه اثربخشی آن­ها کاهش می­‌یابد.

آنتی‌هیستامین‌های آرام‌بخش می‌توانند به افرادی که در به خواب رفتن یا خواب ماندن مشکل دارند، کمک کند.

برخی از آنتی هیستامین­‌های بدون نسخه پزشک OTC، که افراد معمولاً برای درمان آلرژی استفاده می­‌کنند، می‌توانند باعث خواب آلودگی شوند.

همه آنتی هیستامین­‌ها این اثر را ندارند. برخی از افراد از آنتی هیستامین­‌های آرام بخش، آنتی هیستامین­‌های نسل اول، برای بهبود خواب یا تسکین تنش و اضطراب استفاده می‌کنند.

موارد زیر آنتی هیستامین­‌های آرام بخش هستند:

دیفن هیدرامین، ماده فعال بنادریل

دوکسیلامین، ماده فعال Unisom

سیکلیزین، ماده فعال مارزین

طبق تحقیقات، آنتی هیستامین­‌های نسل دوم کمتر باعث خواب آلودگی می­‌شوند. مردم از آن­ها برای درمان علائم آلرژی درازمدت استفاده می‌­کنند که به عنوان کمک کننده خواب موثر نیستند. بد نیست برای خواب بهتر از گیاهان مخصوص اتاق خواب نیز استفاده کنید.

 

 

نحوه استفاده ایمن از قرص­های خواب‌آور

همیشه دستورالعمل­‌های قرص خواب بدون نسخه پزشک OTC، از جمله محصولات سنبل‌الطیب و آنتی هیستامین‌­های حاوی دیفن هیدرامین یا داکسیلامین را دنبال کنید.

آکادمی پزشکی خواب آمریکا توصیه­‌های زیر را برای افرادی که از قرص­‌های خواب‌آور استفاده می‌کنند، ارائه می­‌دهد:

هرگز بدون تایید پزشک قرص مصرف نکنید.

قبل از استفاده از دارو الکل ننوشید.

اولین دوز را زمانی مصرف کنید که هیچ فعالیتی برای صبح روز بعد برنامه‌­ریزی نکرده‌­اید.

پس از مصرف قرص خواب‌آور از وسیله نقلیه یا ماشین آلات سنگین استفاده نکنید.

در صورت بروز هرگونه عارضه فوراً با پزشک تماس بگیرید.

کلام آخر

بنا به پژوهش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، بسیاری از مردم در ایالات متحده مشکلات خواب دارند. در واقع، رانندگی به صورت خواب‌آلود، نگرانی بزرگی است که باعث هزاران تصادف جراحتی و صدها تصادف مرگ­‌بار در طول سال می‌شود.

افرادی که مشکل خواب منظم دارند باید فوراً به پزشک مراجعه کنند. این امر می‌تواند به آنها کمک کند تا بهترین روش درمانی را شناسایی کرده و خطرات ناشی از عدم درمان، مانند تصادفات جاده‌­ای، مشکلات عملکرد کاری و خستگی مداوم را محدود یا حذف کنند.

 

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

منبع: medicalnewstoday.com

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب