6 دمنوش خواب‌آور قوی که حتماً باید بشناسید

اگر به اطراف‌تان نگاه کنید، شاید معدود چیزهای آرامش‌بخشی نظیر یک فنجان دمنوش خواب‌آور قوی را برای پایان یک روز خسته‌کننده و شلوغ پیدا کنید. برخی از انواع چای‌ها می‌توانند پس از گذراندن یک روز طولانی، شما را آرام کنند. بسیاری از انواع چای‌های گیاهی به دلیل توانایی در مبارزه با بی‌خوابی، استرس و اضطراب برای قرن‌هاست که به‌ عنوان داروهای خواب طبیعی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. برخی از آنها حتی برای خواص خواب‌آورشان مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. در این مقاله از مجله اینترنتی پریهان قصد داریم تا این دمنوش‌های عالی را به شما معرفی کنیم.

 

چگونه بهترین دمنوش خواب‌آور قوی را انتخاب کنیم؟

در انتخاب دمنوش خواب‌آور قوی باید به ترکیبات آن دقت کنید. همچنین نوع دمنوش در خواب بسیار تاثیر گذار است. در ادامه به چند نوع از بهترین دمنوش‌ها اشاره می‌کنیم.

 

چای مگنولیا

چای مگنولیا از پوست خشک، جوانه‌ها و ساقه‌های گیاه مگنولیا تهیه می‌شود و اغلب به عنوان خواب‌آوری طبیعی، در بسیاری از اشکال طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه حاوی هونوکیول و مگنولول است که ترکیبی از آثار آرام بخش دارند. اگرچه برای اثبات این موضوع بر روی انسان تحقیقی صورت نگرفته است، اما برخی مطالعات قدیمی نشان داده‌اند که این دو ترکیب، به القای خواب و کاهش بی‌خوابی کمک می‌کنند. بر اساس مطالعه بر روی تاثیر چای مگنولیا روی زنانی که به تازگی زایمان کرده بودند، نوشیدن این دمنوش‌ خواب‌آور قوی به طور قابل توجهی افسردگی و کیفیت خواب آنها را بهبود بخشیده بود.

 

چای سبز با میزان کافئین پایین

چای سبز، دمنوشی محبوب و شناخته شده است که به دلیل طعم متمایز و آثار مثبتی که بر سلامت انسان دارد در میان مردم شناخته شده است. شاید برایتان جالب باشد که برخی مطالعات نشان می‌دهند که چای سبز می‌تواند باعث بهبود کیفیت خواب شود و با بی‌خوابی مقابله کند. به عنوان مثال یک مطالعه در میان بزرگسالان نشان داد که نوشیدن چای سبز کم کافئین در مقایسه با چای سبز معمولی با بهبود کیفیت خواب، کاهش استرس و خستگی مرتبط است. یک مطالعه دیگر (البته نه در سطح گسترده) نیز داده‌های مشابهی ارائه داد که در آن نوشیدن چای سبز کم کافئین باعث کاهش سطح استرس و بهبود کیفیت خواب در افراد مسن می‌شود. به یاد داشته باشید که اگر می‌خواهید پیش از خواب چای سبز بنوشید حتما چای سبز با محتوای من یا بدون کافئین را انتخاب کنید.

 

 

چای بابونه

چای بابونه نوعی چای گیاهی با طعم لطیف و احتمالا دارای خواص موثری بر سلامت انسان است. این چای از گل بابونه ساخته شده و اغلب به دلیل آثار آرامش‌بخش برای بهبود خواب استفاده می‌شود. علاوه بر این، بابونه دارای آنتی اکسیدانی به نام آپیژنین است که می‌تواند باعث استراحت عضلات و خواب شود. در بررسی ۱۲ مطالعه نشان داده شد که این دمنوش طبیعی به طور ایمن و موثر کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد، اگرچه گفته شد که تاثیر چشمگیری در جلوگیری از بی‌خوابی ندارد. با این حال در یک مطالعه دیگر این امر بررسی شد که چگونه نوشیدن چای بابونه بر ۸۰ زن که به تازگی عمل کرده بودند و از بی‌خوابی رنج می‌بردند تاثیر گذاشت و باعث بهبودی آنها شد. پس از ۲ هفته مصرف این دمنوش، بهبود وضعیت آنها در مقایسه با گروهی که از چای بابونه استفاده نمی‌کردند مشاهده شد.

 

چای اسطوخودوس

چای اسطوخودوس از دم‌کردن جوانه‌های گل اسطوخودوس در آب به دست می‌آید و حاصل آن یک نوشیدنی بنفس با عطر و طعم متمایز است. نه تنها از این دمنوش خواب‌آور قوی به عنوان یک چای آرامش‌بخش استفاده می‌شود، بلکه تحقیقات نشان داده که دم‌کرده جوانه این گیاه می‌تواند باعث آرامش و بهبود کیفیت خواب شود. برای مثال یک مطالعه میدانی نشان داده است زنانی که پس از زایمان و به مدت دو هفته روزانه یک فنجان چای اسطوخودوس نوشیده‌اند کمتر دچار خستگی می‌شوند. یک مطالعه در میان افراد سالمند نشان داد که نوشیدن این چای بی‌نظیر به طور موثر علائم افسردگی و اضطراب را کاهش می‌دهد که هر دو این انتفاقات منجر به بهبود بی‌خوابی می‌شوند. همچنین برخی مطالعات خبر می‌دهند که اسانس اسطوخودوس نیز می‌تواند باعث کاهش اضطراب شده و روند خواب را بهبود ببخشد، با این حال هنوز کاملا مشخص نیست که آیا این خواص در چای اسطوخودوس نیز وجود دارند یا خیر؛ در نهایت هنوز مطالعات زیادی تا رسیدن به پاسخ این سوال وجود دارد.

 

چای سنبل الطیب

سنبل الطیب نوعی گیاه گلدار است که به عنوان گیاه دارویی یا مکمل مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای تهیه چای سنبل الطیب، از ریشه‌های این گیاه استفاده می‌کنند که گاهی به عنوان یک دمنوش خواب‌آور قوی شناخته می‌شود. درحالیکه هنوز مشخص نیست ریشه سنبل الطیب چگونه موجب بهبود خواب در انسان می‌شود اما گمانه‌زنی‌هایی در این رابطه وجود دارد. برای مثال امروزه تصور می‌شود که مصرف ‌دم‌کرده ریشه این گیاه موجب افزایش سطح یک انتقال دهنده عصبی به نام گاما آمینوبوتیریک ‌(GABA) می‌شود که استرس را کاهش داده و خواب را بهبود می‌بخشد. اگرچه تعداد کمی از مطالعات نشان می‌دهند که ریشه سنبل الطیب می‌تواند به درمان اضطراب، بهبود کیفیت خواب و افزایش احساس آرامش کمک کند اما تحقیقات کمی هستند که بر روی خواص دم کرده ریشه این گیاه تمرکز کرده باشند.

 

چای گل ساعتی

گل ساعتی گیاهی است که مدت‌هاست به دلیل خواص دارویی قوی آن مورد مطالعه محققان قرار گرفته است. عصاره گل ساعتی به صورت تنتور و کپسول موجود است و به صورت گسترده به عنوان گیاهی استفاده می‌شود. علاوه بر این روش‌ها، می‌توانید برگ‌های تازه یا خشک گیاه را در چای گل ساعتی دم کرده و میل کنید. این دمنوش خواب‌آور قوی گاهی به عنوان یک راه درمانی برای اضطراب و مشکلات خواب استفاده می‌شود. بر اساس بررسی ۹ مطالعه، فرآورده‌های گل ساعتی ـ از جمله چای، شربت و تنتور ـ می‌توانند به عنوان یک آرامش‌بخش طبیعی عمل کرده و به تسکین اضطراب کمک کنند. یک مطالعه قدیمی بر روی ۴۱ نفر نشان داد که نوشیدن یک فنجان (۲۳۷ میلی‌لیتر) چای گل ساعتی در روز به مدت ۱ هفته به طور قابل توجهی کیفیت خواب را در مقایسه با دارونما‌ها بهبود می‌بخشد.

چه زمان پیش از خواب می‌توان چای نوشید؟

به عنوان یک قاعده کلی، سعی کنید نوشیدنی‌های خود را دست‌کم ۲ ساعت قبل از خواب بنوشید.

 

تهیه و ترجمه: پویا عبادی

اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب