انواع قرص حالت تهوع را بشناسید!

قبل از اینکه بخواهید قرص حالت تهوع را بشناسید، باید علت حالت تهوع‌تان را بدانید. اگر باردار هستید یا رفلکس اسیدی دارید و یا مستعد بیماری حرکتی هستید، این داروها می‌توانند به شما کمک کنند. البته باید در مورد عوارض جانبی هر دارو مطلع باشید.

برای حالت تهوع علت‌های مختلفی وجود دارد. در بسیاری از مواقع، حالت تهوع به‌خاطر بیماری است. در بسیاری از مواقع دیگر هم حالت تهوع به‌خاطر خوردن بیش از حد غذا یا دریازدگی است. در بسیاری از این موارد، مصرف داروی ضد تهوع می‌تواند به سرعت علائم‌تان را تسکین دهد. در این مقاله می‌خواهیم این داروها را به شما معرفی کنیم.

 

انواع قرص حالت تهوع

 در ادامه مقاله از پریهان با انواع قرص حالت تهوع آشنا می‌شویم:

 قرص برای دریازدگی یا بیماری حرکتی

قرص برای دریازدگی

اگر حالت تهوع‌تان خیلی شدید می‌شود، می‌توانید از قرص حالت تهوع برای پیشگیری از شدیدتر شدن حالت تهوع استفاده کنید. برای مثال اگر در هواپیما هستید و می‌دانید که در هواپیما دچار حالت تهوع می‌شوید، تقریباً باید نیم تا یک ساعت قبل از سوار شدن به هواپیما قرص حالت تهوع را مصرف کنید.

برای دریازدگی یا بیماری حرکتی این قرص‌ها را پیشنهاد می‌کنیم:

دیفن هیدرامین

این قرص مانند درامامین باعث آهسته‌تر شدن برگشت غذا در شکم‌تان می‌شود که همین باعث می‌شود حالت تهوع‌تان کاهش یابد.

 

اسکوپولامین

این دارو مانند دیفن هیدارمین است، اما 12 ساعت قبل از سوار شدن به هواپیما یا کشتی یا ماشین باید به گوش مالیده شود و هر 72 ساعت دوباره استعمال شود. افرادی که برای مدت زیادی بر روی قایق یا کشتی هستند، این دارو پیشنهاد می‌شود.

 

قرص حالت تهوع برای بیماری‌های حرکتی در صورتی به بهترین شکل تاثیر می‌گذارند که قبل از فعالیت مصرف شوند. اگر بعد از اینکه حالت تهوع پیدا کردید از این داروها مصرف کنید، ممکن است تاثیر چندانی نداشته باشند.

 

قرص برای رفلکس اسیدی

اگر حالت تهوع‌تان به‌خاطر رفلکس اسیدی است، بهترین روش برای درمان آن این است که رفلکس اسیدی را درمان کنید. دو گروه قرص برای این نوع حالت تهوع پیشنهاد می‌شود:

 

مهارکننده پمپ پروتونی (PPIها)

این داروها باعث تولید اسید معده می‌شوند، از این رو علائم رفلکس معده را کاهش می‌دهند. نمونه‌های رایج این قرص‌ها عبارتند از: Prilosec، Nexium و Prevacid.

 

آنتاگونیست گیرنده نوع 2 هیستامین

این قرص حالت تهوع، تولید اسید معده و ترشح اسید معده را کاهش می‌دهد. رایج‌ترین نمونه‌های آن عبارتند از: زانتاک یا پپسید.

 

این داروها باید توسط پزشک تجویز شوند، اما برخی از آنها بدون نسخه با دوز پایین قابل دسترس هستند. اگر علائم رفلکس معده دارید مانند سوزش سر دل و حالت تهوع و حالت استفراغ، بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید.

 

قرص برای بارداری

حالت تهوع در طول بارداری معمولاً در نیمه دوم بارداری شدید می‌شود. البته برخی از زنان از اول بارداری تا آخر بارداری دچار حالت تهوع می‌شوند. قرص ویتامین ب6 به‌عنوان قرص حالت تهوع داروی مشهوری برای زنان باردار است که می‌توانند حالت تهوع‌شان را در طول بارداری به‌وسیله این قرص درمان کنند. با این وجود، نوع داروی ضد تهوع که مناسب زنان باردار باشد به شدت حالت تهوع و دیگر عوامل منحصربه‌فرد بستگی دارد.

برخی از قرص‌های حالت تهوع ممکن است بر رشد جنین تاثیر بگذارند. اگر می‌خواهید از قرص خاصی برای حالت تهوع‌تان استفاده کنید، بهتر است قبل از مصرف با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

 

علت‌های دیگر تهوع

اگر حالت تهوع‌تان شدید است و علت آن هیچ کدام از موارد بالا نیست، پزشک ممکن است هیستامین، دوپامین یا گیرنده‌های سروتونین در مغز را تجویز کند.

قرص حالت تهوع برای این موارد می‌تواند به درمان یا پیشگیری از حالت تهوع کمک کند. برخی از این قرص‌ها یا داروها عبارتند از:

 

فنرگان و پروماکوت

این دو قرص حالت تهوع که آنتی‌هیستامین محسوب می‌شوند، گیرنده‌های هیستامین را در بخشی از مغز مسدود می‌کنند که موجب حالت تهوع شده‌اند.

پرومیپار و کومپرو  

این قرص‌ها، گیرنده‌های دوپامین را در مغز مسدود می‌کنند و همین باعث می‌شود حالت تهوع کاهش یابد.

 

سانکوسو، زوفران و آلوکسی

این داروها نیز مواد شیمیایی را در مغز مسدود می‌کنند که در اثر آن حالت تهوع کاهش می‌یابد.

 

عوارض جانبی داروها

برخی از عوارض جانبی قرص حالت تهوع عبارتند از:

  • خواب‌آلودگی
  • خشکی دهان
  • سرگیجه
  • سردرد

 

اکثر داروهای حالت تهوع بدون خطر هستند، اما برخی از این داروها و قرص‌ها می‌توانند بر ضربان قلب تاثیر بگذارند مانند دوپامین و گیرنده‌های سروتونین. برای همین این داروها برای افرادی که مبتلا به بیماری‌های قلبی هستند توصیه نمی‌شود.

 

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

منبع: insider.com

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب