غذاهای مفید برای کراتین بالا کدام­ها هستند؟

غذاهای مفید برای کراتین بالا مهم هستند. پزشکان اغلب از آزمایش کراتین برای تعیین عملکرد کلیه­‌های شما استفاده می­‌کنند. وجود سطوح بالای کراتین در ادرار یا خون ممکن است نشان دهنده این باشد که کلیه­‌ها خون را به طور موثرتصفیه نم‌ی­کنند. ممکن است نشانه­‌ای از یک مشکل جدی سلامتی مانند بیماری مزمن کلیه باشد.

کراتین چیست؟

کراتین یک ماده شیمیایی است که به دلیل ساییدگی عضله تولید می‌­شود. معمولاً از طریق جریان خون عبور می‌کند و از طریق کلیه­‌ها تصفیه شده و از طریق ادرار خارج ‌می‌شود. کراتین زمانی تشکیل می­‌شود که پروتئین از طریق متابولیسم به انرژی تبدیل می­‌شود و در هنگام تجزیه به کراتین تبدیل می‌­شود. سطح کراتین در خون شما می‌­تواند برای اندازه­‌گیری عملکرد کلی کلیه استفاده شود. وجود سطوح بالای کراتین در خون می­‌تواند نشان­‌دهنده بیماری کلیوی باشد، زیرا اختلال در عملکرد کلیه نمی­‌تواند مواد زائد مانند کراتین را به درستی تصفیه کند.

اگر سطح کراتین بالایی دارید، ممکن است در معرض خطر ابتلا به اورمی باشید که نشانه­‌ای از مرحله نهایی بیماری کلیوی (ESRD) است. اورمی تجمع سموم در خون است و زمانی اتفاق می‌افتد که کلیه­‌ها از تصفیه سموم از طریق ادرار خودداری کنند. در صورت عدم درمان، اورمی می‌­تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی یا مرگ شود.

دلایل سطح بالای کراتین

داشتن سطوح بالای کراتین می­‌تواند نشانه­‌ای از بیماری کلیوی باشد. علائم ممکن است شامل تغییر در کمیت و دفعات ادرار، تغییر در ظاهر ادرار و خون در ادرار باشد. عواملی که می­‌توانند سطح کراتین را افزایش دهند عبارتند از:

خون در ادرار

داروهای خاص مانند آنتی­‌بیوتیک­‌ها، داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)

مکمل­‌های کراتین یا آن­هایی که حاوی کراتین به عنوان یک ماده هستند

عوامل غذایی از جمله مصرف پروتئین بالا

تمرین­های ورزشی سخت

کاهش عملکرد کلیه

جریان خون کم

کم آبی بدن

عفونت­‌ها

سرطان

اگر آزمایش شما سطح کراتین بالایی را نشان دهد، پزشک ممکن است آزمایش‌های بیشتری را برای تعیین علت تجویز کند.

غذاهای مفید برای کراتین بالا

در ادامه غذاهای مفید برای کراتین بالا را معرفی می‌کنیم. درمان رژیم غذایی یک جنبه ضروری برای مدیریت بیماری مزمن کلیه همراه با داروی مناسب است. این نکته حائز اهمیت است که از سوی یک متخصص تغذیه ویزیت شوید یا با نفرولوژیست خود در مورد نیازهای غذایی منحصر به فرد خود صحبت کنید.

1.) گل‌کلم

گل‌کلم برای کراتین بالا

گل‌کلم به‌عنوان یکی از غذاهای مفید برای کراتین بالا برای افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه عالی است، زیرا می­‌تواند جایگزین غذاهایی مانند برنج شود. گل کلم سرشار از ویتامین C، فیبر و فولات است که با سموم بدن مبارزه می‌کند. چه به صورت بخارپز و چه به صورت سوپ، طعم بسیار خوبی دارد.

2.) انواع توت­‌ها

توت برای کراتین بالا

انواع توت­ها سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند و یک میان وعده عالی محسوب می‌شوند. انواع توت­‌هایی که می­‌توانید در رژیم CKD خود بگنجانید عبارتند از: زغال اخته، توت فرنگی، زغال اخته، تمشک، انگور قرمز و گیلاس. این توت ها سرشار از ویتامین C و سدیم، پتاسیم و فسفر کمی هستند.

 

3.) کلم

این سبزی چلیپایی دارای مواد شیمیایی گیاهی است که از بدن در برابر رادیکال­های آزاد محافظت می­‌کند. سدیم و پتاسیم آن نسبتاً کم است. همچنین مصرف کلم ممکن است به کاهش خطر برخی بیماری­ها، مبارزه با التهاب و بهبود هضم غذا کمک کند.

4.) ماهی

ماهی برای کراتین بالا

ماهی قزل آلا، و ماهی تن تنها تعدادی از ماهی­‌هایی هستند که می‌­توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید. این ماهی‌ها به‌عنوان یکی از غذاهای مفید برای کراتین بالا سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و پروتئین هستند. از آنجایی که بدن نمی­‌تواند اسیدهای چرب امگا 3 تولید کند، خوردن ماهی می­‌تواند به دریافت این ماده مهم غذایی به شما کمک کند.

5.) فلفل دلمه­‌ای

با فلفل دلمه‌­ای قرمز غذای خود را خوش طعم‌­تر کنید. این فلفل­‌های خوش رنگ سرشار از ویتامین A و C و همچنین آنتی اکسیدان هستند. فلفل دلمه‌ای سیستم ایمنی را تقویت می­‌کند و از بدن شما در برابر آسیب سلولی محافظت می­‌کند. همچنین فلفل دلمه­‌ای پتاسیم کمی دارد.

6.) پیاز

یکی از راه‌های خوش‌طعم‌تر کردن غذا بدون افزایش مصرف سدیم، استفاده از ادویه‌جات است. پیاز سرشار از ویتامین C، منگنز، آنتی اکسیدان­‌ها و ویتامین­های B است که به مبارزه با التهاب، به حداقل رساندن تری گلیسیرید و مدیریت سطح کلسترول کمک می کند.

7.) سیر

هنگامی که شما مبتلا به CKD هستید، ممکن است پزشک به شما توصیه کند که مصرف سدیم خود را محدود کنید. سیر یک جایگزین لذیذ برای نمک است و در عین حال فواید تغذیه­‌ای شگفت انگیزی دارد. این ادویه همچنین منبع عالی ویتامین C و ویتامین B6 و همچنین منگنز است.

 

8) آروگولا

سبزیجات سالم مانند اسفناج و کلم پیچ سرشار از پتاسیم هستند که ممکن است برای رژیم غذایی کلیه شما عالی نباشد. با این حال، آروگولا دارای پتاسیم کمی است و در عین حال سرشار از ویتامین K، کلسیم و منگنز است که همگی برای سلامت استخوان ضروری هستند.

9.) تربچه

این سبزی ترد به‌عنوان یکی از غذاهای مفید برای کراتین بالا دارای پتاسیم و فسفر کم است و در عین حال سرشار از مواد مغذی و ویتامین­‌های مهم مانند ویتامین C است. این سبزی دارای آنتی اکسیدانی است که به کاهش خطر بیماری قلبی معروف است.

10.) قارچ

قارچ­ یک جایگزین عالی گوشت برای کسانی است که باید پروتئین را در رژیم غذایی خود محدود کنند. قارچ منبع عالی مس، منگنز، سلنیوم و ویتامین­های گروه B محسوب می‌شود.

 

کلام آخر

سطوح بالای کراتین در خون در هنگام ابتلا به CKD باید به درستی مورد توجه قرار گیرد تا به مدیریت کاهش عملکرد کلیه کمک کند. یک راه عالی برای مدیریت سطوح بالای کراتین از طریق رژیم غذایی با مصرف غذاهایی که پتاسیم و فسفر پایینی دارند و همچنین نظارت بر میزان پروتئین مصرفی است. مصرف غذاهای پیشنهاد‌شده در بالا ممکن است به کاهش سطح کراتین کمک کند. با این وجود، همیشه بهترین کار این است که به ترتیب برای داروهای سفارشی و برنامه­‌های غذایی با نفرولوژیست و متخصص تغذیه کلیه تماس بگیرید.

 

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب