4 علت گرسنگی زیاد در زنان که باید جدی گرفت

علت گرسنگی زیاد در زنان می‌تواند به خاطر مشکلات زیادی باشد که در این مقاله قصد داریم در این مورد بیشتر توضیح دهیم. افزایش ناگهانی اشتها ممکن است به خاطر ابتلا به برخی از بیماری‌ها باشد و یا لازم باشد سبک زندگی خودتان را تغییر دهید. گرسنگی زیاد می‌تواند موجب درد شکمی، سردرد و علائم کاهش قند خون شود. برخی از زنان چندین ساعت بعد از خوردن غذا دچار گرسنگی زیاد می‌شوند، اما برخی دیگر بلافاصله بعد از خوردن غذا دچار گرسنگی می‌شوند.

 

علت گرسنگی زیاد در زنان

طبق تحقیقات پریهان علت گرسنگی زیاد در زنان به این خاطر است که به انرژی بیشتری نیاز دارند، اما اگر کالری بیشتری نسبت به نیاز بدن‌تان مصرف کنند، می‌تواند منجر به افزایش وزن و تغییراتی در ترکیب بدن شود. ارزیابی رژیم غذایی‌ و همچنین سبک زندگی‌ می‌تواند به شما کمک کند تا علت گرسنگی زیادتان را پیدا کنید.

عدم تعادل هورمونی

اولین علت گرسنگی زیاد در زنان می‌تواند مرتبط با عدم تعادل هورمونی باشد. هورمون‌ها پیام رسان‌های شیمیایی هستند که بر کل بدن تاثیر می‌گذارند. در بسیاری از موارد، هورمون‌ها به‌عنوان یک جفت عمل می‌کنند و تاثیرات مثبتی بر گرسنگی و اشتها می‌گذارند. در بسیاری از مواقع، کاهش یا افزایش اشتها در یک هورمون مجزا بر گرسنگی تاثیر می‌گذارد. عدم تعادل بین این دو هورمون یا بیش از حد ترشح شدن یکی از این هورمون‌ها می‌تواند موجب گرسنگی زیاد و افزایش وزن شود.

جفت‌های هورمونی که جنبه‌هایی از گرسنگی و وزن را کنترل می‌کنند عبارتند از:

گرلین و لپتین: گرلین هورمونی است که گرسنگی شما را بعد از فکر کردن در مورد غذا یا واکنش به شکم خالی افزایش می‌دهد. لپتین هورمونی است که آن را کاهش می‌دهد.

استروژن و پروژسترون: استروژن گرسنگی را کاهش می‌دهد و پروژسترون هم گرسنگی و هم استفاده از انرژی را افزایش می‌دهد. کاهش استروژن موجب افزایش چربی کل بدن می‌شود.

انسولین و گلوکاگون: انسولین قند خون را افزایش می‌دهد و گلوکاگون آن را کاهش می‌دهد.

 

هورمون‌هایی که ترشح هورمون اشتها را کنترل می‌کنند عبارتند از:

تیروئید: ترشح بیش از حد هورمون تیروئید علت گرسنگی زیاد در زنان محسوب می‌شود.

کورتیزول: افزایش کورتیزول به عنوان پاسخی برای استرس باعث تقاضا برای انرژی و گرسنگی می‌شود.

 

عدم تعادل هورمونی بر خواب و رفتار زنان همچنین بر اشتهای آنها تاثیر می‌گذارد. عدم تعادل را می‌توان هم به روش‌های خانگی و هم به صورت تجویز دارو درمان کرد.

 

بارداری

یک علت گرسنگی زیاد در زنان می‌تواند بارداری باشد. افزایش یا کاهش ناگهانی گرسنگی در حین بارداری مخصوصاً زمانی که مرتبط با تغییرات سریع وزن باشد باید توسط پزشک بررسی شود. هورمون‌ها می‌توانند هم بر اشتها و هم بر چرخه قاعدگی‌تان تاثیر بگذارند که می‌تواند منجر به ناباروری در زنان شود. بافت‌های چربی استروژن تولید می‌کنند. وقتی وزن بدن‌تان به زیر وزن سالم می‌رسد، سطح استروژن کاهش پیدا می‌کند و تخمک‌گذاری متوقف می‌شود. ورزش بیش از حد، کاهش زن، استرس بیش از حد و اختلال خوردن می‌توانند موجب ناباروری شوند.

یائسگی

یائسگی دوره گذرایی است که پس از آن سطح استروژن به شدت پایین می‌آید. همانطور که می‌دانید یائسگی زمانی اتفاق می‌افتد که به مدت 12 ماه پریود نشده باشید. قبل و بعد از یائسگی زنان دچار نوسانات هورمونی می‌شوند. در طول این دوره، نوسانات هورمونی می‌توانند موجب بروز علائم جسمانی، هیجانی و جنسی شوند.

 استروژن (استرون، استریول و استرادیول) گرسنگی را کاهش می‌دهند. کاهش استروژن بعد از یائسگی مرتبط با افزایش چربی کل بدن، افزایش چربی شکم و کاهش حجم توده بدنی است. در کل، وزن چندان تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد. با این وجود، برخی از زنان متوجه افزایش وزن وگرسنگی زیاد در دوران یائسگی می‌شوند.

کاهش توده بدون چربی بدن باعث کاهش سوخت کالری در کل بدن می‌شود. افزایش وزن در مراحل پیش از یائسگی و پس از یائسگی به خاطر کاهش فعالیت جسمانی و اختلال خواب است.

 

سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOC) اختلال رایجی است که به وسیله این سه علائم مشخص می‌شود: پریودهای نامنظم، آندروژن‌های بیش از حد و تخمدان‌های پلی‌کیستیکی.

 

https://www.invigormedical.com/weight-loss/9-reasons-for-increased-appetite-in-women/

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب