9 دلیل ممکن برای علت تاخیر قاعدگی

علت تاخیر قاعدگی می‌تواند نشانه‌ای از بارداری‌تان باشد، اما بارداری تنها دلیل تاخیر در قاعدگی نیست. انواع عوامل مرتبط با سبک زندگی نیز می‌توانند بر تاخیر در چرخه قاعدگی تاثیر بگذارند. اگر باردار نباشید، تغییرات وزنی، بی‌نظمی‌های هورمونی و یائسگی از مهم‌ترین عوامل تاخیر در پریود هستند. ممکن است به خاطر این عوامل به مدت دو تا سه ماه پریود نشوید.

یک چرخه قاعدگی منظم تقریباً 28 روز است. اما یک چرخه قاعدگی نرمال هم می‌تواند تا 38 روز طول بکشد. اگر چرخه قاعدگی‌تان طولانی‌تر از این مدت است یا طولانی‌تر از حد انتظارتان است، آن را تاخیر در قاعدگی در نظر بگیرید.

 

9 علت تاخیر قاعدگی

در ادامه مقاله از پریهان به 9 دلیل رایج در مورد علت تاخیر قاعدگی می‌پردازیم:

استرس

تاثیر استرس بر قاعدگی

استرس شدید، تولید گنادوتروپین را مختل می‌کند. گنادوتروپین هورمونی است که تخمک‌گذاری و چرخه قاعدگی را تنظیم می‌کند. هم استرس جسمانی و هم استرس روانی ممکن است علت تاخیر قاعدگی محسوب شوند. اگر فکر می‌کنید که مدتی است استرس شدید دارید و پریود نمی‌شوید نگران نباشید. اما اگر بیش از یک دوره است که به خاطر استرس پریود نشده‌اید بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید.

 

ورزش شدید

ورزش شدید برای زنان

ورزش شدید نیز علت تاخیر قاعدگی است، چون ورزش شدید می‌تواند تغییراتی را در هورمون‌های هیپوفیز و هورمون‌های تیروئید تاثیر بگذارد. این دو هورمون بر تخمک‌گذاری و چرخه قاعدگی تاثیر می‌گذارند. ورزش به مدت 1 الی دو ساعت در روز بر چرخه قاعدگی تاثیری نمی‌گذارد. اما اگر ورزش‌تان بیش از این مدت باشد، ممکن است بر چرخه قاعدگی‌تان تاثیر بگذارد.

اگر مجبور به فعالیت بیش از حد هستید، نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • رژیم خود را پر از غذاهای مغذی کنید تا انرژی لازم را دریافت کنید.
  • از روش‌های کششی برای کاهش استرس جسمانی استفاده کنید.
  • تست خون بدهید تا اگر کمبود آهن یا کمبود ویتامین دارید مشخص شود.

بیماری

بیماری‌های مزمن به‌عنوان یک علت تاخیر قاعدگی می‌توانند بر چرخه قاعدگی‌تان تاثیر بگذارند که عبارتند از:

  • بیماری تیروئیدی
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • تومورهای غده هیپوفیز (که ممکن است سرطانی یا غیر سرطانی باشند)
  • بیماری غده آدرنال
  • کیست‌های تخمدان
  • بیماری‌های کبدی
  • دیابت

بیماری‌های حاد مانند ذات‌الریه، حمله قلبی، نقص کلیه یا مننژیت نیز می‌توانند موجب کاهش سریع وزن، کمبود مواد مغذی یا اختلالات هورمونی بر چرخه قاعدگی تاثیر می‌گذارند.

 

تغییر در جدول زمانی

 تغییر در جدول زمانی می‌تواند ساعت بدن شما را از بین ببرد. اگر روز شما به شب تبدیل شود و یا اگر مدام در یک جا باشید، پریودتان می‌تواند غیر قابل پیش‌بینی شود. تغییر در جدول زمانی نباید به طور کامل باعث تاخیر قاعدگی شود، اما می‌تواند باعث شود تا پریودتان زودتر از حد انتظار شروع شود و یا بسیار دیر شروع شود.

 

داروها  

در بسیاری از مواقع، مصرف برخی داروها از علت تاخیر قاعدگی محسوب می‌شوند مانند داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد روان‌پریشی، داروهای تیروئید، داروهای ضد تشنجی و برخی داروهای شیمی‌درمانی ممکن است موجب تاخیر در قاعدگی شوند.

داروهای ضد بارداری ممکن است موجب تنظیم قاعدگی‌تان شوند، اما عوامل دیگر مانند استرس، رژیم غذایی و تغییر در وزن می‌توانند بر چرخه قاعدگی‌تان تاثیر بگذارند. همچنین ممکن است در هنگام مصرف داروهای ضد بارداری، خونریزی سبکی را تجربه کنید. اگر پریودتان سنگین است، می‌توانید از داروی گیاهی برای زود تمام شدن پریود استفاده کنید.

 

تغییرات در وزن

داشتن اضافه وزن بیش از حد، لاغری بیش از حد یا تجربه تغییر در وزن همگی بر چرخه قاعدگی تاثیر می‌گذارند. چاقی بر تنظیم استروژن و پروژسترون تاثیر می‌گذارد و ممکن است بر باروری فرد نیز تاثیر بگذارد.

زنانی که بیش از حد لاغر هستند و یا کالری بسیار زیادی را با وزرش می‌سوزانند ممکن است تاخیر در قاعدگی را تجربه کنند.

 

یائسگی و پیش از یائسگی

در دوران پیش از یائسگی، فرد از سن باروری به سن غیر باروری می‌رسد. در این زمان ممکن است پریود سبک‌تر یا سنگین‌تر شود یا اصلاً پریود نشوید. یائسگی به دورانی گفته می‌شود که دیگر به‌طور کامل پریود نمی‌شوید. معمولاً سن شروع یائسگی 51 سال است. در این دوران می‌توانید از بهترین دارو برای گرگرفتگی یائسگی استفاده کنید.

 

شیردهی

در دوران شیردهی ممکن است پریودهای سبک، پریودهای نامنظم یا آمنوره را تجربه کنید. بسیاری از زنان بر این باور هستند که شیردهی باعث کنترل بارداری می‌شود. با اینکه شیردهی ممکن است موجب پیشگیری از بارداری شود اما صد در صد اینطور نیست. حتی اگر پریود نشوید، ممکن است باردار شوید.

 

حاملگی خارج از رحم

اگر فکر می‌کنید که با وجود استفاده از IUD در رحم نمی‌توانید باردار شوید، به احتمال خیلی کم علت تاخیر قاعدگی‌تان ممکن است بارداری خارج از رحم باشد.

بارداری خارج از رحم زمانی اتفاق می‌افتد که بارداری در خارج از دیواره رحم شکل می‌گیرد. اگر تست بارداری‌تان مثبت است، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

علائم حاملگی خارج از رحم عبارتند از گرفتگی ناحیه پایینی شکم، درد کتف، ضعف یا سرگیجه، حالت تهوع و حساسیت سینه. برخی از زنان در هنگام بارداری خارج از رحم با تاخیر در قاعدگی مواجه می‌شوند، اما برخی دیگر با خونریزی یا لکه‌بینی مواجه می‌شوند.

 

منبع: verywellhealth

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب