علائم کیست کلیه که ممکن است از آن بی‌خبر باشید!

علائم کیست کلیه متغیر است و ممکن است از آن بی‌اطلاع باشید. یک کیست کلیه ساده، کیسه گرد صاف است که دارای بافتی با دیواره نازک است و معمولاً داخل آن با مایعات پر شده است. ممکن است در داخل کلیه یک یا چند کیست وجود داشته باشد. کیست‌های ساده رایج‌ترین نوع کیست کلیه هستند و در اغلب اوقات به کلیه آسیبی وارد نمی‌کنند.

کیست‌های ساده کلیه مرتبط با بیماری پلی‌کیستیک کلیه (PKD) نیستند. در بیماری پلی‌کیستیک کلیه، تعداد کیست‌ها زیاد است. همین باعث می‌شود که کلیه بزرگ‌تر شود و به بافت کلیه آسیب وارد شود. در طی زمان در هنگام ابتلا به پلی‌کیستیک کلیه، کلیه عملکرد خوبی را از خود نشان نمی‌دهد و این بیماری می‌تواند منجر به نقص کلیه شود. در بسیاری از مواقع، بیماری پلی‌کیستیک کلیه می‌تواند منجر به شکل‌گیری کیست در کبد یا جاهای دیگر بدن شود.

بیماری کیست‌های اکتسابی کلیه (ACKD) نیز بیماری دیگری است که موجب رشد کیست‌ها در کلیه می‌شود. این بیماری بیشتر در بزرگسالان دیده می‌شود و گاهی اوقات برخی از کودکان مبتلا به نقص کلیه مزمن نیز به آن مبتلا می‌شوند. در این نوع کیست، کلیه‌های‌تان بزرگ‌تر نمی‌شود و در قسمت‌های دیگر بدن کیست به وجود نمی‌آید. معمولاً این نوع کیست‌ها علائمی ندارند و نیاز به درمان نیز ندارند.

 

علائم کیست کلیه

معمولاً کیست‌های ساده کلیه علائمی ندارند. در اکثر موارد، این کیست‌ها با سی تی اسکن تشخیص داده می‌شوند. اگر علائم زیر را دارید، احتمالاً دارای کیست ساده کلیه هستید:

درد در قسمت پهلو، پشت یا قسمت فوقانی شکم

تب، لرز یا دیگر نشانه‌های ابتلا به عفونت

خون در ادرار

مسدود شدن جریان خون یا جریان ادرار توسط کلیه‌ها (بسیار نادر)

اختلال عملکرد کلیه (بسیار نادر)

 

کیست‌های ساده کلیه مرتبط با فشار خون بالا هستند، اما ارتباط این دو هوز مشخص نیست.

PKD می‌تواند موجب علائم زیر شود:

 

 

علت کیست کلیه چیست؟

اگر کیست کلیه‌تان به خاطر PKD باشد، پس ارثی است. البته پزشکان هنوز مطمئن نیستند که آیا علت این بیماری ارثی است یا خیر. این امر می‌تواند به این خاطر باشد که سطح کلیه در طی زمان ضعیف شده باشد. کیست کلیه معمولاً در افراد بالای 50 سال مشاهده می‌شود.

 

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

منبع: wbmd.com

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب