بهترین مسکن برای سردرد تنشی کدام است؟

قبل از اینکه به‌دنبال بهترین مسکن برای سردرد تنشی باشید، باید مطمئن باشید که سردردتان از نوع تنشی است. می‌توان گفت هر فردی با سردرد تنشی آشنا است. اما این بدین معنا نیست که وقتی سردرد شروع می‌شود دنیا متوقف می‌شود. داروهای مسکن یا تجویزی پزشک ممکن است کمک کند، اما می‌توانید از بروز چنین سردردهایی نیز پیشگیری کنید.

بهترین مسکن برای سردرد تنشی

مسکن‌های زیادی برای سردردهای تنشی وجود دارند. لطفاً قبل از مصرف هرگونه دارویی با پزشک متخصص مشورت کنید. فراموش نکنید بهترین زمان مصرف این مسکن‌ها به محض شروع سردرد است. داروهای مسکن برای سردرد تنشی عبارتند از:

پراستامول
آسپرین و
داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند دیکلوفناک، ایبوپروفن و ناپروکسن.

برخی از این داروها بدون نسخه به‌فروش می‌رسند و برخی دیگر بدون نسخه پزشک به فروش نمی‌رسند. همچنین داروهای ترکیبی وجود دارند که برای تسکین سردرد استفاده می‌شوند. این داروها حاوی پراستامول به‌اضافه ایبوپروفن یا کافئین هستند.
اگر سردردتان در مقابل دیگر درمان‌ها خوب نمی‌شود، توصیه می‌کنیم پراستامول به‌اضافه کافئین را انتخاب کنید. البته بهتر است بدانید که این ترکیب را نباید به‌طور مکرر استفاده کنید چون می‌تواند منجر به سردرد در اثر مصرف بیش از حد دارو شود.

عوارض جانبی مرتبط با مسکن‌ها

به نقل از پریهان، پراستامول عوارض جانبی بسیار کمی دارد، اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند منجر به آسیب جدی به کبد شود. پس بهترین مسکن برای سردرد تنشی نیست. هر چیزی را در حد تعادل مصرف کنید.
استفاده منظم از NSADIها از جمله آسپرین باعث افزایش احتمال ابتلا به زخم معده می‌شود. آسپرین و NSAIDها می‌توانند باعث تحریک معده شوند و ناراحتی‌هایی مانند سوزش سر دل، حالت تهوع و استفراغ به‌وجود آورند. استفاده از NSAIDها مرتبط با افزایش خطر حمله قلبی و یا سکته مغزی هستند. احتمال واکنش‌های آلرژیکی نیز وجود دارد.
کودکان زیر 16 سال نباید آسپرین مصرف کنند، مگر آنکه پزشک تجویز کرده باشد.
افرادی که سابقه علائم آسم دارند باید از مصرف NSAIDها و آسپرین خودداری کنند. زنان باردار و زنان شیرده و بیماران کلیوی نیز باید از صرف این داروها خودداری کنند.

 

مسکن برای پیشگیری از سردرد تنشی

بهترین کار برای در امان ماندن از سردردهای تنشی این است که از بروز آن پیشگیری کنید. داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای (مانند امی تریپتیلین یا نورتریپتیلین) می‌توانند به پیشگیری از سردردهای تنشی کمک کنند. دوز پایین داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای می‌توانند به مدت 8 هفته مصرف شوند و در صورت موثر واقع شدن، پزشک‌تان ممکن است پیشنهاد کند تا شش ماه دیگر نیز درمان را ادامه دهید. لطفاً این داروها را بدون نظر پزشک مصرف نکنید. سایت پریهان هیچ‌گونه مسئولیتی را قبول نمی‌کند. عوارض جانبی این داروها عبارتند از خشکی دهان، حالت تهوع، سرگیجه و خواب‌آلودگی.

حتما بخوانید: درمان سردرد با روغن نعناع

 

کاهش استرس و تنش

باید بگوییم بهترین مسکن برای سردرد تنشی، کاهش استرس و تنش است. با این روش می‌توانید از سردردهای تنشی پیشگیری کنید. از طریق روش‌های زیر می‌توانید به کاهش استرس و تنش‌تان کمک کنید:

ماساژ

ماساژ می‌تواند باعث کاهش تنش در عضلات پشت سر، گردن و شانه‌ها شود و درد سر را از بین ببرد.

حرارت

حرارت نیز بهترین مسکن برای سردرد تنشی است. می‌توانید از دوش آب گرم یا کیسه آب گرم استفاده کنید.

اصلاح وضعیت بدنی نامناسب

اصلاح وضعیت نامناسب بدنی نیز می‌تواند باعث تسکین تنش عضلانی شود.

 

بیوفیدبک

استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی برای آموزش مردم در مورد چگونگی تنظیم کارکرد و واکنش‌های بدن مانند تنش عضلانی ممکن است بهترین مسکن برای سردرد تنشی باشد.

رفتار درمانی شناختی (CBT)

نوعی از درمان است که شامل شناسایی و چالش الگوهای تفکر منفی است که می‌تواند به کاهش استرس کمک کند. CBT می‌تواند برای درمان سردردهای تنشی استفاده شود.

تمرینات ریلکسیشن

نفس عمیق یا ریکسیشن عضلانی پیشرونده می‌تواند به پیشگیری از سردردهای تنشی کمک کند. تمرین ذهن‌آگاهی یا یوگا نیز ممکن است به کاهش استرس و تنش کمک کند.

درمان‌های مکمل برای سردردها

بسیاری از افرادی که سردردهای تنشی دارند از درمان‌های مکمل به‌عنوان بهترین مسکن برای سردرد تنشی استفاده می‌کنند. اما باید این نکته را به یاد داشته باشید که مزیت‌های همه درمان‌های مکمل هنوز به‌طور کامل ثابت نشده‌اند و مانند برخی داروها عوارض جانبی دارند. برخی از این درمان‌های مکمل مناسب زنان باردار یا بیماری‌های خاص نیستند.
اگر می‌خواهید از درمان‌های مکمل استفاده کنید، باید با پزشک مشورت کنید. پزشک به شما توصیه می‌کند که کدام روش مناسب شما است و کدام روش مناسب‌تان نیست. توصیه می‌شود از متخصص طب سوزنی کمک بگیرید.

طب سوزنی برای سردرد تنشی

برخی شواهد وجود دارند که نشان می‌دهند طب سوزنی می‌تواند در درمان سردرهای تنشی مفید واقع شود. برای اینکه سردرد تنشی‌تان با طب سوزنی درمان شود حداقل به شش جلسه نیاز دارید. همچنین طب سوزنی ممکن است از سردردهای تنشی در افرادی که به‌طور مکرر سردرد دارند پیشگیری کند.

 

حرف آخر از پِریهان

در این مقاله سه مسکن را به‌عنوان بهترین مسکن برای سردرد تنشی معرفی کردیم اما از عوارض جانبی آنها هم گفتیم. توصیه ما این است که مایعات فراوان بنوشید. وعده‌های غذایی‌تان منظم باشند و خواب کافی داشته باشید. جذب کافئین را کاهش دهید و به‌طور منظم ورزش کنید.

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب