علائم و عوارض پرکاری تیروئید کدام‌ها هستند؟

علائم و عوارض پرکاری تیروئید از اهمیت زیادی برخوردار هستند. وقتی غده تیروئیدتان بیش از حد فعالیت می‌کند و هورمون بیش از حدی تولید می‌شود، سوخت و ساز بدن‌تان افزایش می‌یابد. در این هنگام با علائم بسیاری از جمله کاهش وزن، تحریک‌پذیری، تپش نامنظم قلب، لرزش، بی‌خوابی، ریزش مو و خیلی از موارد دیگر مواجه خواهید شد. همچنین پرکاری تیروئید موجب عوارضی می‌شود مانند ضعف استخوانی، فیبریلاسیون دهلیزی و مشکلاتی در بارداری.

 

علائم و عوارض پرکاری تیروئید

طبق تحقیقات پریهان در بخش بیماری‌ها، بسیاری از افراد فقط یک یا چند مورد از علائم و عوارض پرکاری تیروئید را تجربه می‌کنند. در حالیکه این علائم به‌تدریج ظاهر می‌شوند، ممکن است به‌طور ناگهانی شروع شوند، مخصوصاً در افراد جوان. به‌عبارت دیگر، افراد مسن‌تر مبتلا به پرکاری تیروئید معمولاً علائم و عوارض کمتری را نسبت به افراد جوان‌تر تجربه می‌کنند.

 

پرکاری تیروئید می‌تواند بر کل بدن تاثیر بگذارد.

دمای بدن

دمای بدن در پرکاری تیروئید

افزایش تعریق یکی از علائم پرکاری تیروئید محسوب می‌شود. تعریق بیش از حد بدن مرتبط با عدم تحمل گرما است که بدین معنا است که فرد ممکن است نسبت به گرم شدن محیط زمان سختی را بگذراند و نتواند تحمل کند یا ممکن است در انجام فعالیت‌هایی که باعث تولید گرما در بدن می‌شوند سختی بکشد مانند ورزش. البته علت ضعف معده و گرسنگی نیز ممکن است از علائم و عوارض پرکاری تیروئید محسوب شوند.

پوست/ مو/ ناخن

پرکاری تیروئید باعث نازک شدن مو و نرم شدن ناخن‌ها می‌شود. پوست اغلب افرادی که به کم کاری تیروئید مبتلا هستند در اغلب اوقات گرم است. دلیل گرم شدن پوست در این افراد، افزایش جریان خون است. می‌توانید برای رشد مو از معجون پرپشتی مو استفاده کنید.

قلب

به دلیل پمپاژ قلب، در اغلب اوقات یک فرد مبتلا به پرکاری تیروئید متوجه تپش قلب می‌شوند. ریتم نامنظم قلب و فشار خون بالا نیز ممکن است از علائم و عوارض پرکاری تیروئید باشند.

 

ریه

تنگی نفس مخصوصاً در هنگام ورزش در افراد مسن مبتلا به پرکاری تیروئید بسیار رایج است. دلیل این نوع تنگی نفس، ضعف عضلات تنفسی همچنین افزایش تقاضا برای اکسیژن در بدن است.

روده

علائم گوارشی مانند سوء‌هاضمه و حرکات روده/اسهال ممکن است از علائم و عوارض پرکاری تیروئید باشند.

کاهش وزن علیرغم افزایش اشتها به دلیل افزایش در تحرک روده (که منجر به جذب چربی می‌شود) و سرعت سوخت‌وساز است.

گردن

بزرگ شدن غده تیروئید از علائم و عوارض پرکاری تیروئید محسوب می‌شود که منجر به بروز علائمی مانند گلوگرفتگی یا ناراحتی گردن می‌شود.

 

دستگاه مجاری ادرار

ادرار بیش از حد در طول روز و در طول شب در افراد مبتلا به پرکاری تیروئید به‌طور رایج مشاهده می‌شود. برای درمان تکرر ادرار، بهتر است از این قرص تکرر ادرار استفاده کنید.

 

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پریهان  

منبع

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب