علت عفونت قبل از پریودی چیست و چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟

بسیاری از زنان علاوه بر گرفتگی عضلات، نوسانات رفتاری، نفخ و علائم دیگر دچار عفونت قبل از پریودی نیز می‌شوند. این نوع عفونت می‌تواند ناخوشایند باشد. یکی از عفونت‌های رایجی که قبل از دوره قاعدگی اتفاق می‌افتد، عفونت مخمری واژینال است که با عنوان عفونت قارچی نیز شناخته می‌شود و معمولاٌ یک هفته قبل از پریود خودش را نشان می‌دهد. عفونت مخمری در واقع نوعی عفونت قارچی است که موجب خارش در اطراف واژن می‌شود. همچنین نوع عفونت می‌تواند موجب درد در هنگام رابطه جنسی و دفع ادرار شود.

چه چیزی موجب عفونت قبل از پریودی می‌شود؟

یک واژن سالم حاوی مخلوط متعادلی از مخمر و باکتری است. همان تغییرات هورمونی که موجب قاعدگی می‌شوند می‌توانند موجب عدم تعادل مخمرها و باکتری‌هایی شوند که به‌طور طبیعی در واژن زندگی می‌کنند.

رشد بیش از حد قارچ‌هایی به‌نام مخمر می‌تواند موجب عفونت مخمری شود. چندین نوع کاندیدا وجود دارند که می‌توانند موجب عفونت مخمری شوند. رایج‌ترین نوع عفونت مخمری، کاندیدا آلبیکانس است.

نوسانات هورمونی و عدم تعادلی حاصله از فلور واژن بدین معنا است که ممکن است احتمال عفونت مخمری در هر ماه وجود داشته باشد. در یک مطالعه بسیار کوچک، بیشتر از نیمی از همه زنان شرکت‌کننده که دچار عدم تعادل مخمر واژینال و باکتری شده بودند نشان داد که این عفونت در ابتدای پریود شروع می‌شود و می‌تواند یک علت عفونت قبل از پریودی محسوب شود.

دیگر علت‌های رشد بیش از حد کاندیدا عبارتند از:

علائم دیگر عفونت مخمری چیست؟

برخی از نشانه‌ها و علائم رایج عفونت مخمری عبارتند از:

  • احساس سوزش در طول دفع ادرار یا رابطه جنسی
  • خارش و تحریک در واژن
  • راش بر روی واژن و داخل واژن
  • درد در ناحیه واژن
  • ترشحات واژن که غلیظ و سفید هستند که بویی ندارد و بسیار آبکی است.

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کرد؟

اگر با موارد زیر مواجه شده‌اید، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید:

  • علائم‌تان بعد از درمان با کرم‌های ضد قارچی واژن بهتر نشد
  • خارش، ورم و قرمزی بیش از حد دارید

نحوه تشخیص عفونت مخمری

برای اینکه پزشک بداند که آیا به عفونت مخمری مبتلا هستید یا خیر، از شما چند سوال خواهد پرسید. چون عفونت مخمری بارها اتفاق می‌افتد، پزشک از شما سوال می‌پرسد که آیا قبلاً به عفونت مخمری مبتلا شده‌اید یا نه. احتمالاً پزشک لگن‌تان را معاینه کند. این معاینه هم شامل داخل واژن خواهد بود و هم بیرون واژن. در نهایت، پزشک ممکن است از مایع واژن نمونه‌برداری کند. این کار ممکن است به پزشک کمک کند تا درمان مناسبی را برای درمان عفونت مخمری انتخاب کند.

 

درمان عفونت مخمری

نوع درمانی که پزشک انتخاب می‌کند به شدت عفونت‌تان بستگی دارد. رایج‌ترین درمان برای عفونت مخمری عبارتند از:

  • فلوکونازول، نوع داروی ضد قارچ است که مانع از رشد قارچ کاندیدا می‌شود، زنان باردار نباید این دارو را مصرف کنند؛
  • تجویز شیاف ضد قارچی در واژن به مدت 3 تا 7 روز
  • کرم‌هایی ماند میکونازول یا ترکونازول؛ این کرم‌ها در کاهش عفونت مخمری موثر هستند

چگونه خودتان می‌توانید عفونت مخمری را درمان کنید؟

درمان‌های خانگی زیادی برای درمان عفونت مخمری وجود دارد که به بهبود سریع عفونت مخمری می‌تواند کمک کند که در ادامه به برخی از این درمان‌ها اشاره می‌کنیم:

ماست یونانی ساده

ماست ساده برای عفونت مخمری

تحقیقات نشان می‌دهد که پروبیوتیک‌هایی مانند ماست در پیشگیری از رشد قارچ در واژن موثر هستند. سعی کنید در روز 4 الی 6 اونس ماست ساده یونانی بدون طعم بخورید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

مکمل‌های پروبیوتیکی

با مصرف 10 روز مکمل پروبیوتیکی خیلی زود شاهد بهترین نتایج و برطرف شدن عفونت مخمر در بدن‌تان خواهید شد.  برخی زنان برای نتیجه‌گیری سریع‌تر از این مکمل‌ها به‌عنوان درمان عفونت مخمری استفاده می‌کنند.

روغن نارگیل

شواهد بسیاری وجود دارند که نشان می‌دهند روغن نارگیل ممکن است به کاهش سطوح آلیکانس کاندیدا در واژن کمک کند. کافی است روغن نارگیل را به قسمت‌هایی از واژن که دچار عفونت شده است بزنید. از روغن نارگیل خالص استفاده کنید.

 

منبع

 

 

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب