زنان باردار دیابتی چه غذاهایی بخورند؟

زنان باردار دیابتی می‌توانند با انجام تغییرات لازم در رژیم غذایی‌شان و فعال نگه‌داشتن خودشان به حفظ سطوح قند خونشان کمک کنند. برخی از زنان ممکن است به انسولین یا داروی دیابتی به‌نام متفورمین نیز نیاز داشته باشند. اگر شما هم مبتلا به دیابت بارداری هستید، قبل از هر چیز باید با پزشک متخصص‌تان مشورت کنید. در این مقاله از مجله اینترنتی پریهان در مورد اینکه چه چیزهایی باید بخورید و چه چیزهایی نخورید صبحت خواهیم کرد.

 6 نکته مهم برای زنان باردار دیابتی

این نکات برای زنانی است که مبتلا به دیابت بارداری هستند.

کربوهیدارت‌های سالم بخورید

کربوهیدارت برای زنان باردار دیابتی

همه کربوهیدارت‌ها بر سطوح قند خون تاثیر می‌گذارند، از این رو باید بدانید که کدام غذاها دارای کربوهیدارت‌ها هستند. نوع و مقدار کربوهیدارت‌هایی که می‌خورید یا می‌نوشید باعث ایجاد تفاوت در سطوح قند خونتان می‌شود. مقدار کربوهیدارت بزرگ‌ترین تفاوت محسوب می‌شود. در مورد کاهش اندازه پرس کربوهیدارت حتماً با پزشک متخصص تغذیه صحبت کنید. خیلی مهم است که کربوهیدارت‌های سالم‌تر را انتخاب کنید.

  • نان سفید را با نان چند دانه، غلات، نان سبوس‌دار، گندم سیاه یا چاودار، بذر کتان یا نان جو سبوس‌دار جایگزین کنید.
  • به جای خوردن غذاهایی که با آرد سفید تهیه می‌شوند از غذاهایی استفاده کنید که با آرد کامل تهیه می‌شوند.
  • به جای نان سفید پیتا از نان قهوه‌ای استفاده کنید.
  • از برنج قهوه‌ای به‌جای برنج سفید استفاده کنید.

دیگر کربوهیدارت‌های سالم عبارتند از:

  • میوه‌ها
  • سبزیجات
  • نخودفرنگی، لوبیاها و عدس
  • لبنیات مانند ماست شیرین نشده و شیر. اگر از شیر غیر لبنی استفاده می‌کنید، بررسی کنید که آیا غیر شیرین شده است یا خیر یا آیا با ویتامین‌ها یا املاح معدنی غنی‌سازی شده است یا نه.

قند و شکر را حذف کنید

شکر برای زنان باردار دیابتی

همه ما می‌دانیم که حذف قند و شکر در ابتدا می‌تواند سخت باشد، از این‌رو حذف تدریجی قند و شکر نیز می‌تواند راه‌حل خوبی باشد.

راهکارهای آسان برای حذف شکر اضافی

  • نوشیدنی‌های دارای شکر، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و آبیموه‌های مصنوعی، شیر پر چرب یا نیمه چرب یا چای و قهوه کافئین‌زدایی شده را حذف کنید.
  • به‌جای استفاده از قند و شکر از شیرین‌کننده‌های مصنوعی استفاده کنید که کالری پایینی دارند.
  • غذاهایی مانند کیک، شکلات، بستنی و بیسکوئیت خیلی کم بخورید.
  • نام دیگر برخی شکر را بر روی برچسب محصولات بشناسید. این اسامی عبارتند از ساکروز، گلوکز، دکستروز، فروکتوز، لاکتوز، مالتوز، عسل، قند اینورت، شربت، شربت ذرت و شیره قند.

میان‌وعده‌های سالم‌تر بخورید

میان وعده برای زنان باردار دیابتی

اگر نیاز به خوردن میان‌وعده در وسط روز دارید، به‌جای خوردن کیک، بیسکوئیت و شکلات از غذاهای سالم زیر استفاده کنید:

  • ماست کم چرب
  • آجیل بدون نمک
  • دانه‌ها، میوه‌ها و سبزیجات

برای خوردن این مواد غذایی هم باید مواظب باشید تا دچار اضافه‌وزن نشوید.

 

شاخص گلیسمی را بشناسید

شاخص گلیسمی (GI) یک نوع ارزیابی سریع از غذاهای حاوی کربوهیدات است که بر سطوح قند خون بعد از خوردن این مواد غذایی تاثیر می‌گذارند. برخی غذاها خیلی سریع بر سطوح قند خون تاثیر می‌گذارند و شاخص گلیسمی بالایی دارند و برخی دیگر مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا بر سطوح قند خون تاثیر بگذارند. برای کمک به کنترل سطوح قند خون، به‌سراغ کربوهیدات‌هایی با شاخص گلیسمی پایین‌تر بروید. اهمیت اندازه پرس غذایی‌تان را فراموش نکنید. مقدار کربوهیدارت در یک وعده غذایی از همه بیشتر بر سطوح قند خونتان تاثیر می‌گذارد.

وزن‌تان را کنترل کنید

زنان باردار دیابتی باید وزن‌شان را کنترل کنند، چون وزن زیاد بر سلامتی آنها تاثیر می‌گذارد و فشار خونشان را افزایش می‌دهد. با این وجود، شواهد نشان می‌دهند که بارداری زمان مناسبی برای رژیم گرفتن و کاهش وزن نیست. اما کنترل وزن از اهمیت زیادی برخوردار است و می‌توانید به کمک پزشک وزن‌تان را کنترل کنید.

 

حتما بخوانید: رژیم برای دیابت بارداری

 

ماهی زیاد بخورید  

به‌طور منظم ماه بخورید چون هم برای شما و هم برای رشد جنین عالی است. توصیه می‌شود زنان باردار دیابتی هفته‌ای دو وعده ماهی بخورند. بهتر است از ماهی‌هایی همچون ماهی خالمخالی، ساردین، سالمون، شاه ماهی، ماهی قزل‌آلا یا مارپیچ استفاده کنید. این ماهی‌ها برای سلامتی قلب بسیار مفید هستند اما بیشتر از دو بار در هفته نخورید چون حاوی سطوح پایینی از آلاینده‌ها (سموم) هستند. هر پرس تقریباً برابر با 140 گرم است.

از خوردن ماهی‌هایی که معمولاً دارای مقدار بالاتری از جیوه هستند پرهیز کنید مانند شمشیرماهی، کوسه و مارلین.

 

غذاهای بسیاری وجود دارند که باید در هنگام بارداری از آنها پرهیز کنید از جمله صدف خام.

 

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب