آیا رژیم غذایی برای سلامت واژن تاثیری دارد یا نه؟

از دیرباز بسیاری از زنان از رژیم غذایی برای سلامت واژن خود استفاده می‌کرده‌اند. در واقع، غذاها و نوشیدنی‌ها حاوی ترکیباتی هستند که موجب بهبود سلامت واژن می‌شوند. این غذاها عبارتند از پروبیوتیک‌ها، پریبیوتیک‌ها و غذاها و نوشیدنی‌های تخمیر شده. واژن برای حفظ سلامت خود از ترشحات طبیعی، دفاع ایمنی و باکتری‌های خوب استفاده می‌کند. پیروی از یک رژیم سالم و متعادل ممکن است از ابتلا به عفونت‌های واژن پیشگیری کند و به بهبود بیماری‌های مرتبط با واژ کمک کند.

 

تاثیر رژیم غذایی برای سلامت واژن

در این مقاله از پریهان می‌خواهیم تاثیر رژیم غذایی برای سلامت واژن را به دقت بررسی کنیم و ببینیم کدام‌ها رژ‌یم‌ها بهتر هستند.

متعادل نگه داشتن سطوح pH

واژن یک محیط تقریباً اسیدی است که pH آن حدود 4.5 است. این حالت اسیدی به رشد باکتری‌های سالم کمک می‌کند و از رشد میکروب‌های مضر در واژن پیشگیری می‌کند.

برخی از باکتری‌ها مانند پروبیوتیک‌ها ممکن است به متعادل شدن سطوح اسیدی واژن کمک کند.

پروبیوتیک‌ها

پروبیوتیک برای سلامت واژن

باکتری‌ها از گونه لاکتوباسیلوس، غالب‌ترین نوع باکتری‌های خوب هستند که در یک واژن سالم یافت می‌شوند. تحقیقات نشان داده‌اند که لاکتوباسیلوس می‌تواند به روش‌های زیر باعث سالم شدن واژن شود:

  • تنظیم میکروفلور در واژن
  • بهبود سطوح اسیدی واژن
  • متوقف کردن میکروب‌های واژن از اتصال به بافت واژن
  • کمک به بهبود سیستم ایمنی بدن

یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که استفاده از مکمل‌های لاکتوباسیلوس بعد از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها مانع از رشد باکتری‌ها در افراد مبتلا به واژینوز باکتریال (BV) و به‌طور قابل توجهی کاهش pH واژن می‌شود. بهتر است پروبیوتیک را از طریق رژیم غذایی برای سلامت واژن استفاده کنید مانند:

پری بیوتیک‌ها

پری بیوتیک‌ها نیز ممکن است به تثبیت pH واژن کمک کند. غذاهایی که حاوی پری بیوتیک‌ها هستند عبارتند از:

– تره فرنگی و پیاز

– مارچوبه و کنگر

-محصولات غلات کامل

– جو

– دانه لوبیا

– موز

توجه به این نکته حائز اهمیت است که پری بیوتیک‌ها می‌توانند بیماری‌هایی مانند سندرم روده تحریک‌پذیر را بدتر کنند.

 

پیشگیری از عفونت دستگاه ادراری

پیشگیری از عفونت دستگاه ادراری زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌ها وارد قسمت‌هایی از مجرای ادرار، مثانه یا کلیه می‌شوند و موجب علائمی مانند سوزش یا درد در هنگام ادرار یا بوی بد ادرار می‌شوند. تقریباً 60 درصد از زنان ممکن است برای یک بار در عمر خود به این عفونت مبتلا شوند. نوشیدن مایعات زیاد می‌تواند به پیشگیری از عفونت دستگاه ادراری کمک کند.

 

آب ذغال اخته

آب ذغال اخته

بر طبق تحقیقات، آب ذغال اخته یا مصرف قرص ذغال اخته ممکن است از عفونت دستگاه ادراری پیشگیری کند. محققان دریافته‌اند که نوشیدن 240 میلی‌لیتر نوشیدنی با 37 درصد ذغال اخته به مدت 24 هفته، میزان ابتلا به عفونت دستگاه ادراری را در زنان کاهش می‌دهد. ذغال اخته سرشار از ترکیبت ضدباکتریایی است که باکتری‌ها را از بین می‌برد.

 

کاهش عفونت‌های کاندیدا

عفونت‌های کاندیدا یا همان عفونت‌های مخمری دومین علت رایج واژینیت یا التهاب واژن محسوب می‌شوند. با این وجود، برخی از غذاها حاوی ترکیباتی هستند که قارچ‌ها برای رشد خود از آنها استفاده می‌کنند. این ترکیبات عبارتند از شکر تصفیه شده، نگهدارنده‌ها، مخمرها، آلرژن‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها. برای اینکه به این عفونت مبتلا شوید باید از این غذاها پرهیز کنید.

رژیم غذایی برای سلامت واژن از اهمیت زیادی برخوردار است و با رعایت این رژیم به راحتی می‌توان از بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری کرد.

روش‌های دیگر برای بهبود سلامت واژن

پیروی از رژیم غذایی برای سلامت واژن که سالم باشد باید حاوی پروبیوتیک‌ها و پری بیوتیک‌ها باشد که بتوانند سلامت واژن را تامین کنند. در ادامه به برخی از عادت‌های مرتبط با سبک زندگی سالم اشاره می‌کنیم که ممکن است برایتان مفید باشند:

  • تمیز نگه داشتن ناحیه واژن و خشک نگه داشتن روزانه واژن (در صورت لزوم در دوران پریود هم باید خشک نگه داشته شود)
  • پاک کردن واژن از جلو به عقب
  • استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها به‌طور مناسب و تنها در صورت نیاز
  • کاهش تعریق در ناحیه واژن
  • ورزش منظم
  • حفظ وزن سالم
  • هیدراته نگه داشتن بدن
  • کاهش استرس
  • پوشیدن لباس زیر نخی

منبع

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب