9 جایگزین قهوه در بارداری که هیچ جا به شما نگفته‌اند

احتماً شما هم همه جا شنیده‌اید که قهوه برای بارداری ضرر دارد. به همین خاطر ممکن است به فکر جایگزین قهوه در بارداری باشید. بنابراین، حذف قهوه در بارداری به معنای بی انرژی و کسل بودن شما در دوران بارداری نیست و با جایگزین‌های عالی می‌توانید همان تاثیر نوشیدن قهوه را به دست بیاورید. خوشبختانه جایگزین برای قهوه آنقدر زیاد است که با مصرف آنها می‌توانید انرژی بیشتری در طول روز داشته باشید.

9 جایگزین قهوه در بارداری

مطالعات در پریهان نشان داده‌اند که کافئین ممکن است تامین خون به جنین را کاهش دهد و رشد جنین را متوقف کند. یک مطالعه دیگر نیز نشان داد که مصرف کاپوچینو در بارداری ممکن است خطراتی به همراه داشته باشد. در ادامه با 9 جایگزین قهوه در بارداری آشنا می‌شویم:

 

قهوه بدون کافئین یا دیکف

اگر در دوران بارداری نمی‌خواهید به طور کامل قهوه را ترک کنید، یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای جایگزین قهوه در بارداری این است که از قهوه بدون کافئین یا دیکف استفاده کنید. با این وجود باید این نکته را بدانید که قهوه کافئین زدایی شده نیز حاوی مقدار کمی کافئین است، فقط مقدار آن نسبت به قهوه معمولی کمتر است.

چای یا دمنوش گیاهی

چای و دمنوش در دوران بارداری

چای یکی از مشهورترین نوشیدنی‌های دنیا محسوب می‌شود که مزیت‌های زیادی برای سلامتی بدن دارد. تحقیقات نشان داده‌اند که نوشیدن چای می‌تواند التهاب را کاهش دهد، سیستم ایمنی را تقویت کند و حتی از بیماری نیز پیشگیری کند.

با این وجود، اگر باردار هستید، باید چای را در حد تعادل مصرف کنید. چای نیز حاوی کمی کافئین است. اگر می‌خواهید اصلاً کافئین مصرف نکنید، چای یا دمنوش‌های گیاهی را توصیه می‌کنیم.

اما قبل از اینکه سراغ دمنوش‌های گیاهی در بارداری هم بروید باید در مورد مصرف هر نوع دمنوش با پزشک متخصص مشورت کنید. برای مثال، برخی تحقیقات نشان می‌دهند که دمنوش برگ تمشک قرمز برای بارداری خوب است، اما باید آن را با احتیاط مصرف کنید. چای نعناع، زنجبیل و زغال اخته جزو چای‌هایی هستند که در بارداری می‌توانید از آنها استفاده کنید.

 

لاته‌های جایگزین   

بهترین جایگزین برای قهوه که می‌توانیم پیشنهاد کنید، چای لاته است که معمولاً همراه با چای سیاه و یا بدون چای سیاه تهیه می‌شود. البته می‌توانید لاته را با شیر و زردچوبه هم تهیه کنید که دارای خواص ضد التهابی است. با این وجود، بهتر است از زردچوبه در حد تعادل در بارداری استفاده کنید. چندین مطالعه نشان داده است که زردچوبه بر سیستم دستگاه تناسلی زنان تاثیر می‌گذارد.

 

آب

آب در دوران بارداری

نوشیدن آب فراوان برای هر فردی ضروری است، اما هیدراته ماندن در طول بارداری بسیار مهم‌تر است. زنان باردار باید روزانه هشت تا 12 لیوان آب مصرف کنند. آب به هضم غذا، جذب مواد مغذی و دفع مواد ضایع از بدن کمک می‌کند و حتی خستگی را از بین می‌برد. به همین خاطر آب را به عنوان یک جایگزین برای قهوه معرفی کرده‌ایم. در حقیقت، خستگی یکی از نشانه‌های کم آبی بدن است. اگر با وجود نوشیدن مقدار کافی آب هنوز احساس خستگی می‌کنید، به آب طعم‌های مختلف مانند توت، هندوانه، نعناع، خیار یا مرکبات اضافه کنید.

 

چای ماچا

ماچا از چای سبز و یا چای سیاه تهیه می‌شود، اما مقدار کافئین آن در مقایسه با قهوه و انواع دیگر چای بسیار کمتر است و دلیل آن به خاطر نحوه فرآوری شدن آن است. تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدن چای ماچا در حد تعادل در دوران بارداری هیچ ضرری ندارد: یک گرم چای ماچا حاوی 35 الی 50 گرم کافئین است.

علاوه بر این، چای ماچا حاوی پلی فنول‌ها است که موجب رشد بهتر جنین می‌شود. همچنین حاوی کلروفیل (یک نوع آنتی‌اُکسیدان)، تیانین (باعث آرامش می‌شود) و کاتچین (که از آسیب سلولی پیشگیری می‌کند) است.

 

قهوه کاسنی

ریشه کاسنی برشته شده دارای مزه‌ای شبیه به قهوه است که البته بدون کافئین است و جایگزین قهوه در بارداری محسوب می‌شود. خبر خوب در مورد قهوه کاسنی این است که حاوی انسولین است، نوعی فیبر پریبوتیکی که از سلامت روده محافظت می‌کند و حتی ممکن است به کاهش التهاب نیز کمک کند. تحقیقات نشان داده‌اند که قهوه کاسنی دارای انواع مواد مغذی از جمله فولات، پتاسیم، ویتامین B6 و ویتامین C است.

اسموتی

وقتی باردار هستید، باید مواظب تغذیه خودتان باشید و مطمئن باشی که مواد مغذی کافی را به جنین و بدن خودتان می‌رسانید. یکی از بهترین روش‌ها برای این کار استفاده از میوه و سبزیجات بیشتر مانند سبزیجات دارای برگ سبز، مغزدانه‌ها، آووکادو، موز و توت‌ها است. با نوشیدن یک اسموتی حاوی این مواد می‌توانید مطمئن شوید که رژیم سالمی دارید.

 

کاکائوی داغ

منظورمان از کاکائوی داغ، هات چاکلت نیست، چرا که هات چاکلت پر از شکر است و مواد مغذی بسیار کمی دارد. کاکائوی داغ را می‌توانید با استفاده از پودر کاکائو تهیه کنید که حاوی منیزیم و انواع آنتی‌اُکسیدان‌ها است. کاکائو می‌تواند به ترشح هورمون‌هایی مانند سروتونین کمک کند. این نکته مهم را به یاد داشته باشید که کاکائو هم حاوی مقدار کمی کافئین است و نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد.

کفیر

نوشیدن کفیر در طول بارداری مجاز است به شرطی که از کفیر پاستوریزه شده استفاده کنید (محصولات غیر پاستوریزه در طول بارداری توصیه نمی‌شوند). تحقیقات نشان می‌دهند که نوشیدن کفیر به‌عنوان یک جایگزین برای قهوه می‌تواند خطر تولد زودهنگام جنین را کاهش دهد.

 

کلام آخر

بارداری می‌تواند دوره هیجان انگیزی باشد، اما احتیاط‌های مخصوص به خودش را دارد، مخصوصاً اگر در دوران اولیه بارداری باشید. خوشبختانه، ترک قهوه در بارداری سخت نیست و می‌توانید با استفاده از جایگزین قهوه در بارداری به راحتی این کار را انجام دهید. مراقبت از خودتان در طول بارداری از اهمیت زیادی برخوردار است و هر چیزی را در حد تعادل مصرف کنید.

 

منبع

 

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب