بهترین غذا برای درد قاعدگی کدام‌ است؟

بدون شک هر زنی درد قاعدگی را تجربه کرده است. گرفتگی قاعدگی نه تنها دردناک است بلکه باعث خستگی می‌شود و کل روال روزانه را به هم می‌ریزد. اما آیا می‌دانید با تغذیه مناسب می‌توانید به این دردها پایان دهید. مجله اینترنتی پریهان می‌خواهد در مورد بهترین غذا برای درد قاعدگی با شما صحبت کند. باهم به سراغ این لیست می‌رویم.

بهترین غذا برای درد قاعدگی

در ادامه با بهترین غذا برای درد قاعدگی آشنا می‌شویم:

موز

موز برای درد قاعدگی

موز برای تسکین گرفتگی قاعدگی عالی است. موز غنی از فیبر است که به سریع شدن حرکات روده کمک می‌کند. در نتیجه، درد کمتری را در شکم خود احساس خواهید کرد. موز حاوی مقدار زیادی منیزیم است که باعث کاهش شدت گرفتگی در دوران پریود می‌شود. همچنین موز غنی از قندهای طبیعی است که بهتر است در حد تعادل مصرف شود.

 

لیمو

لیمو برای درد قاعدگی

لیمو سرشار از ویتامین‌ها، مخصوصا ویتامین C است. ویتامین C به بدن کمک می‌کند تا آهن بیشتری را از غذاهایتان جذب کنید و وارد جریان خون و بافت‌ها کنید. ممکن است در طول دوران پریودی سلول‌های خون قرمز زیادی را از دست دهید، پس ویتامین C برای تقویت جذب آهن برای بدن ضروری است. لیمو نیز حاوی فیبر زیادی است که به پیشگیری از گرفتگی عضلات در دوران قاعدگی کمک می‌کند.

 پرتقال 

پرتقال در دوران قاعدگی

پرتقال به عنوان یکی از بهترین غذاها و میوه‌ها برای درد قاعدگی شناخته شده است. پرتقال نسبت به لیمو ویتامین C بیشتری دارد و همچنین حاوی منیزیم، پتاسیم و ویتامین D است. در حقیقت، پرتقال حتی نسبت به شیر هم ارزش تغذیه‌ای زیادی دارد. چند عدد پرتقال در روز ممکن است به تسکین درد قاعدگی‌تان کمک کند.

 

 

حتما بخوانید: برای صبحانه در دوران پریودی چی بخوریم؟

 

هندوانه

می‌توانید با هندوانه یک اسموتی خوشمزه درست کنید. هندوانه آب زیادی دارد و باعث آبرسانی به بدن‌تان می‌شود. مقدار کمی قند طبیعی هم وارد جریان خون می‌شود که ممکن است به تسکین درد قاعدگی کمک کند.

آب در دوران پریودی

 

بروکلی 

بروکلی یکی از بهترین غذاهایی است که به تسکین درد قاعدگی کمک فراوانی می‌کند. فیبر و آهن در بروکلی ضد درد عالی در دوران پریود است.

 

کلم‌پیچ

کلم‌پیچ یکی از بهترین غذاها برای تسکین درد و گرفتگی در پریودی است، چون سرشار از کلسیم و منیزیم است. کمبود کلسیم می‌تواند باعث اسپاسم عضلات و انقباض شود. می‌توانید کلم‌پیچ را به اسموتی‌تان اضافه کنید. همچنین این سبزی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و درد قاعدگ کمتر می‌شود.

 

خوب تا اینجا در مورد غذاهای خاصی صحبت کردیم. فراموش نکنید که تغذیه به طور مستقیم بر هورمون‌ها، اعصاب و عضلات تاثیر می‌گذارد. این غذاها می‌توانند باعث آرامش شما شوند که در نتیجه رفتارتان هم در دوران پریودی بهتر شود و همچنین درد کمتری را حس کنید.

 

نوشیدنی‌هایی که به تسکین درد قاعدگی کمک می‌کنند

در ادامه به چند نوشیدنی مهم اشاره می‌کنیم که می‌توانند درد قاعدگی‌تان را کاهش دهند:

آب

اولین نوشیدنی که حتما باید در دوران پریودی بنوشید، آب است. کمبود آب در بدن مخصوصا هنگام خونریزی و درد می‌تواند شرایط را بدتر کند. نوشیدن آب کافی به بدن کمک می‌کند تا عضلات ریلکس شوند و از لخته شدن خون جلوگیری شود.

 

چای بابونه

چای بابونه یک نوشیدنی عالی برای گرفتگی قاعدگی است. همچنین دارای خواص ضد التهابی است که باعث کاهش درد قاعدگی می‌شود. چای بابونه ممکن است به بهتر شدن رفتار نیز کمک کند، چون تاثیر زیادی بر سیستم عصبی دارد.

 

چای زنجبیل

چای زنجبیل علاوه بر اینکه باعث تکسین درد قاعدگی می‌شود، برای حالت تهوع و نفخ شکمی در دوران قاعدگی بسیار خوب است. زنجبیل یک جایگزین عالی برای قهوه است، چون می‌تواند به شما انرژی لازم را بدهد و به بدن‌تان کمک کند تا زمان بیشتری را بیدار بمانید.

 

چای برگ تمشک

چای برگ تمشک نه تنها خوشمزه است، بلکه دارای خواص ضد التهابی نیز است که به کاهش درد قاعدگی کمک می‌کند.

 

اسموتی

اسموتی سیب و اسفناج حاوی مقدار زیادی آهن و منیزیم است که این دو مواد مغذی  باعث تسکین سریع درد و خستگی دوران قاعدگی می‌شوند. در طول دوران قاعدگی ممکن است احساس خستگی کنید، پس تا می‌توانید غذاهای غنی از آهن و فیبر بخورید مانند سبزیجات دارای برگ سبز.

 

بدترین غذاها برای درد پریودی

تعدادی از غذاها می‌توانند باعث بدتر شدن درد قاعدگی شوند. در ادامه پِریهان شما را با غذاهایی آشنا می‌کند که نباید در دوران قاعدگی بخورید:

غذاهای کنسروی

غذاهای کنسروی پر از نمک هستند که موجب نفخ و گرفتگی بیشتر در شکم می‌شوند. علاوه بر این، غذاهای کنسروی ارزش تغذیه‌ای کمتری دارند. محصولات تصفیه شده می‌توانند حاوی مقدار زیادی مواد شیمیایی ناسالم باشند که برای حفظ غذاهای کنسروی استفاده می‌شوند.

 

لوبیاها    

لوبیاها با اینکه غنی از فیبر و ویتامین‌ها هستند، اما می‌توانند باعث درد قاعدگی شوند. بهتر است در طول دوران پریود از خوردن لوبیاها یا نخود پرهیز کنید.

 

آب نبات

آب نبات هیچ گونه ارزش غذایی ندارد و پر از قند است. قند مصنوعی به هیچ وجه برای گرفتگی عضلات در دوران قاعدگی خوب نیست. در حقیقت، می‌تواند درد قاعدگی را بدتر کند.

 

غذاهای سرخ‌کردنی

برای اینکه درد قاعدگی را بدتر نکنید، بهتر است از خوردن غذاهایی ممنوعه پرهیز کنید. یکی از این غذاها، غذاهای سرخ‌کردنی است. در طول دوران قاعدگی بهتر است غذاهای آب‌پز یا گریل شده یا بخارپز بخورید.

 

 شیر و محصولات لبنیاتی

به طور کلی شیر و محصولات لبنیاتی گزینه‌های خوبی برای سلامتی بدن هستند. با این وجود، در طول دوران پریود، بدن شما مستعد التهاب است. چربی‌های اشباع شده در محصولات لبنیاتی می‌توانند موجب التهاب شوند که درد قاعدگی را بدتر می‌کند. با این حال، کلسیم در محصولات لبنیاتی می‌تواند به کنترل فعالیت عصبی عضلات کمک کند. کمبود کلسیم می‌تواند باعث افزایش اسپاسم عضلانی شود. بستگی به نیازهای‌تان، شاید مصرف متعادل لبنیات در دوران پریودی بد نباشد.

غذاهای پُرچرب

غذاهایی مانند گوشت پر از چربی‌های اشباع شده هستند که باعث انقباض عضلات می‌شوند. بهتر است از مصرف گوشت‌های پر چرب در دوران قاعدگی پرهیز کنید.

 

کافئین

کافئین می‌تواند حتی درد لگن را قبل از شروع پریود بدتر کند. کافئین باعث استرس و تحریک‌پذیری می‌شود.

 

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پِریهان

 

حتما بخوانید:

هشت غذا که باید در دوران قاعدگی پرهیز کنید

در دوران پریود کدام غذاها را باید بخوریم؟

 

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب