آیا حمام در دوران پریودی ضرر دارد؟

افسانه‌هایی در مورد حمام در دوران پریودی وجود دارد که متاسفانه برخی از آنها اشتباه هستند. بسیاری از این افسانه‌ها از مادربزرگ‌هایمان به ما ارث رسیده است. در این مقاله، قصد داریم تا در این مورد بیشتر صحبت کنیم.

 

شستشو و حمام در دوران پریودی

شستشو در دوران پریودی

این افسانه را شنیده‌اید که در دوران پریودی نباید حمام کرد و یا حتی موها را شست؟ هیچ دلیلی برای نشستن موها در دوران پریودی و یا حمام در دوران پریودی وجود ندارد. در حقیقت، حمام آب گرم حتی می‌تواند به بهبود گرفتگی عضلات نیز کمک کند.

 

در دوران پریودی حتی می‌توانید شنا کنید. این افسانه که در دوران پریودی نمی‌توانید شنا کنید، به هیچ وجه حقیقت ندارد. البته، شنا کردن بدون محافظ زنانه غیر بهداشتی است. هر گونه مایعی که از بدن ترشح می‌شود می‌تواند باعث آلودگی در استخر شود.

 

نحوه دوش گرفتن در دوران پریودی

طبق گزارش پریهان در بخش زنان، حمام در دوران پریودی در روزهای اول ممکن است باعث سنگین شدن حجم خون در روزهای بعدی شود. با این حال، دوش گرفتن در هر روز از پریود هیچ ضرری ندارد. اما استراتژی‌های خاصی وجود دارد که می‌توانید برای پیشگیری از سوزش، بوی نامطبوع و عفونت از آنها استفاده کنید. همچنین برخی روش‌ها برای تمیز نگه داشتن واژن در هنگام دوش گرفتن وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

 

 

پیشگیری از سوزش، بوی نامطبوع و عفونت

قبل از حمام در دوران پریودی، پد، تامپون یا جام مخصوص را بردارید. خون هنگام قرار گرفتن در زیر دوش بسیار کم می‌شود و خون قبلی که به شکل قهوه‌ای رنگ است از بدن خارج می‌شود. این خون باعث بوی نامطبوع می‌شود و همچنین ممکن است احتمال افزایش ابتلا به عفونت را افزایش دهد.

  • در مورد جاری شدن خون زیر دوش نگران نباشید. فقط کافی است تا پایان دوش زیر آب بمانید و سپس ببینید که آیا خون هنوز هست یا نه، اگر هنوز خون جاری است زیر دوش بمانید.

حداقل یک روز در میان حمام کنید. دوش‌های منظم در طول دوران پریودی برای پیشگیری از بوی نامطبوع ضروری است و احتمال عفونت را کاهش می‌دهد. حتی برخی از پزشکان توصیه می‌کنند روزی دوبار دوش بگیرید، یک بار در صبح، یک بار در شب.

  • همیشه از تمیز بودن محل دوش‌تان اطمینان حاصل کنید. حمام در دوران پریودی در وان کثیف ممکن است منجر به عفونت در واژن شود. قبل از حمام گرفتن، وان حمام را حتما ضد عفونی کنید.

برای شستن واژن خود از آب گرم ساده استفاده کنید

به هیچ وجه، واژن خود را با صابون‌های بودار یا دیگر محصولات مراقبت برای تمیز کردن واژن خود استفاده نکنید. آب گرم بهترین پاک کننده برای واژن شماست.

 

واژن خود را از قسمت جلو به عقب بشوئید

برای پیشگیری از عفونت شستشو را از قسمت جلو به عقب شروع کنید. این کار برای جلوگیری از گسترش باکتری و ماده مدفوع به داخل واژن ضروری است. وقتی زیر دوش حمام ایستاده‌اید، اجازه دهید جریان آب از قسمت جلوی بدنتان و روی واژن بریزد. اگر دوش دستی دارید، کافیست دوش را از جلو به عقب واژن بگیرید. دوش را از عقب به جلو نگیرید.

  • دوش را با فشار بالا تنظیم نکنید.
  • بعد از حمام در دوران پریودی واژن خود را با یک حوله تمیز خشک کنید. اگر حجم خونریزی‌تان سنگین است، ممکن است بخواهید اول قسمت‌های دیگر بدن‌تان را خشک کنید، در انتها واژن خود را پاک کنید.

آیا حمام کردن باعث متوقف شدن پریود شما می‌شود؟

چه باور کنید و چه باور نکنید این یک افسانه است که حمام در دوران پریودی باعث متوقف شدن جریان خونریزی می‌شود. بسیاری از مردم ممکن است احساس کنند که جریان خون آنها در هنگام حمام کردن یا شنا کردن متوقف می‌شود، اما دلیل این امر به خاطر فشار آب و خاصیت شناوری است. فشار آب می‌تواند نیروی رو به بالا را به وجود آورد. اگر خونریزی‌تان بیش از حد هست و باز هم موقع حمام کردن متوجه خونریزی می‌شوید، در صورت تمایل می‌تواند روزهای بعد به حمام بروید.

 

آیا می‌توان با تامپون حمام و یا شنا کرد؟

بله، حمام در دوران پریودی با تامپون هیچ اشکالی ندارد. استفاده از تامپون می‌تواند به کاهش خونریزی در حمام کمک کند. البته نیازی به تامپون ندارید، اما اگر ترجیح می‌دهید می‌توانید هنگام دوش گرفتن از تامپون استفاده کنید. اگر ترجیح می‌دهید از تامپون استفاده کنید، بهتر است از تامپون جدید استفاده کنید و بعد از حمام فورا آن را عوض کنید. چون تامپون می‌تواند آب اضافی را جذب کند و ممکن است باکتری‌های ناخواسته‌ای را حمل کند.

 

چرا باید در دوران پریودی حمام کرد؟

حالا که فهمیدید حمام در دوران پریودی هیچ ضرری ندارد، در ادامه به برخی از دلایل ضرورت حمام در دوران قاعدگی اشاره می‌کنیم:

باعث آرام شدن شما می‌شود

حمام، روش ساده‌ای برای کمک به آرامش شماست، چون در این دوران هورمون‌های شما به هم می‌ریزد. بدون شک، حمام در دوران پریودی آن هم در آب گرم باعث احساس راحتی، آرامش و سهولت قاعدگی می‌شود.

 

باعث کاهش درد می‌شود

وقتی آب گرم با پوست شما تماس پیدا می‌کند، علائم PMS کاهش پیدا می‌کند. اگر از پد حرارتی در دوران پریودی استفاده کرده باشید، حتما متوجه شده‌اید که گرمای پد باعث تسکین درد در ناحیه شکم و پشت شما شده است، دلیل آن این است که گرما باعث تحریک جریان خون می‌شود. پس همین امر برای آب گرم نیز صدق می‌کند.

به بهبود خواب در دوران پریودی کمک می‌کند

اگر در دوران پریودی دچار کم‌خوابی می‌شوید، حمام در دوران پریودی می‌تواند به بهتر شدن خواب کمک کند. دلیل آن این است که سرد شدن دمای بدن بعد از یک حمام آب گرم به بدن سیگنالی می‌فرستد که حالا وقت خواب است.

 

 

 

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب