غذاهای مضر برای ام‌اس که خطرناک هستند

بیماری مالتیپل اسکلروزیس که با نام اختصاری ام‌اس شناخته می‌شود، در واقع نوعی بیماری التهابی عصبی و خودایمنی است. در افراد مبتلا به ام‌اس، سیستم ایمنی بدن به غلاف میلین حمله می‌کند و باعث آسیب دائمی یا تخریب اعصاب می‌شود. این مسئله برای افراد مبتلا به ام‌اس اهمیت بیشتری دارد. ما در این مقاله از مجله اینترنتی پریهان غذاهای مضر برای ام‌اس را معرفی می‌کنیم که این بیماران نباید مصرف کنند.

 

9 مورد از غذاهای مضر برای ام‌اس

در بسیاری از افراد مبتلا به ام‌اس می‌توان علائم و سرعت پیشرفت بیماری را با تغذیه سالم، کاهش داد. همان‌طور که می‌دانیم مصرف موادغذایی سالم و مفید می‌تواند به حفظ سلامتی ما کمک کند، در حالی که مصرف مواد غذایی ناسالم برای بدن و سلامتی ما ضرر دارد. اگر دوست دارید با این غذاهای مضر آشنا شوید در ادامه مقاله با ما همراه باشید:

 

شکر

شکر برای ام‌اس

شکر یکی از غذاهای مضر برای ام‌اس  است. مصرف بیش از حد شکر و قند موجب چاقی و اضافه وزن می‌شود. در این صورت اضافه وزن باعث افزایش خستگی می‌شود که این موضوع یکی از علائم رایج بیماری ام‌اس است. همچنین مصرف شکر بر روند بیماری تاثیر منفی می‌گذارد و باعث بهم خوردن تعادل قند خون می‌شود.

 

نمک

نمک برای ام‌اس

هرچه میزان نمک در رژیم‌غذایی افراد مبتلا به ام‌اس بیشتر باشد، احتمال تشدید علائم بیماری در آن‌ها بیشتر می‌شود. همچنین مصرف بیش‌ازحد نمک باعث افزایش فشار خون می‌شود و فشار خون بالا باعث کاهش امید به زندگی در افراد مبتلا به ام‌اس می‌شود. پس بهتر است در رژیم غذایی خود فلفل سیاه را جایگزین نمک کنید و از مصرف محصولات کنسرو شده خودداری کنید.

 

چربی‌های اشباع شده

به‌طور کلی چربی‌های اشباع شده از محصولات حیوانی و فراورده‌هایی مانند گوشت قرمز و لبنیات پرچرب به‌دست می‌آید. چربی‌های اشباع شده باعث افزایش کلسترول بد در بدن می‌شود و کلسترول بالا احتمال حمله قلبی و سکته را افزایش می‌دهد. افراد مبتلا به ام‌اس نسبت به افراد دیگر، بیشتر در معرض خطر مشکلات قلبی هستند. بنابراین افراد مبتلا به ام‌اس باید از مصرف غذاهایی که حاوی چربی‌های اشباع و ترانس زیادی هستند خودداری کنند.

 

گلوتن

گلوتن در واقع پروتئینی است که در گندم، جو و هر غذایی که با این غلات تهیه شده است، وجود دارد. طبق تحقیقات انجام‌شده، شیوع بیماری سلیاک و خطر ابتلا به این بیماری (بیماری که در آن خوردن غذاهای حاوی گلوتن باعث آسیب به روده کوچک می‌شود) در افراد مبتلا به ام‌اس بیشتر است. در این صورت این افراد باید از رژیم غذایی فاقد گلوتن استفاده کنند.

غلات تصفیه شده

از مصرف برنج و نان سفید، غلات صبحانه و تمام غلات تصفیه شده، خودداری کنید. غلات تصفیه شده می‌توانند به سرعت باعث افزایش سطح قند خون شوند و بر سلامت قلب تاثیر منفی بگذارند. همچنین مصرف آن‌ها خطر دیابت و چاقی را افزایش می‌دهند. بهتر است در رژیم‌غذایی خود از نان سبوس‌دار، برنج قهوه‌ای و ماکارونی سبوس‌دار استفاده کنید.

الکل

الکل یک عامل اصلی پریشانی سیستم عصبی مرکزی است. مصرف الکل موجب بدتر شدن علائم مانند عدم تعادل و عدم هماهنگی در افراد مبتلا به ام‌اس می‌شود. همچنین ترکیب الکل با داروهای تجویز شده برای ام‌اس، موجب تشدید بیشتر این علائم‌ می‌شود و می‌تواند اثر خطرناکی بر بدن داشته باشد.

 

غذاهای فرآوری‌شده و چربی ترانس

یکی دیگر از غذاهای مضر برای ام‌اس، غذای آماده و محصولات فرآوری شده‌است. از مصرف غذاهای فرآورده مانند بیسکوئیت و کلوچه‌های صنعتی و سایر محصولات حاوی چربی ترانس خودداری کنید. برای شناسایی این محصولات باید قسمت ترکیبات محصول موردنظر را مطالعه کنید. چربی‌های ترانس باعث افزایش التهاب در رگ‌های خونی می‌شود و در این صورت منجر به بروز مشکلات قلبی عروقی می‌شوند.

کافئین

افراد مبتلا به ام‌اس اغلب دچار مشکلات مربوط به مثانه هستند. مصرف کافئین تاثیر منفی بر مشکلات مربوط به مثانه و ادرار می‌گذارد. پس پرهیز از مصرف کافئین به مدیریت علائم مربوط به مشکلات مثانه و پیشگیری از تحریک آن کمک می‌کند. بهتر است درباره این موضوع با پزشک خود مشورت کنید و کافئین را از رژِیم غذایی خود حذف کنید.

شیر گاو

بر اساس تحقیقات انجام شده، شیر گاو علاوه بر داشتن چربی‌های اشباع شده مضر، پروتئین‌های خاصی دارد که بدن افراد مبتلا به ام‌اس به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد. اگر شیر گاو را از رژیم غذایی خود حذف می‌کنید، مطمئن شوید که مقدار زیادی کلسیم، پروتئین و ویتامین دی را از غذاهای دیگر دریافت می‌کنید. شیر سویا و شیر بادام می‌توانند جایگزین خوبی برای شیر گاو باشند.

 

حرف آخر

یک رژیم غذایی سالم و مناسب در افراد مبتلا به ام‌اس، رژیمی است که بر ارتقای سلامتی و تندرستی تمرکز دارد. سعی کنید لیستی از موادغذایی مضر برای ام‌اس را برای خود تهیه کنید و از مصرف آن‌ها خودداری کنید. همانطور که اشاره کردیم، مصرف گوشت‌های فرآوری‌شده، غلات تصفیه‌شده و چربی‌های ترانس کمکی به مدیریت علائم ام‌اس نمی‌کنند و بیشتر باعث افزایش التهاب می‌شوند. سعی کنید در رژیم غذایی خود از سبزیجات و میوه، ماهی، تخم‌مرغ، آجیل، غذاهای غنی از پروبیوتیک مانند ماست، آب فراوان و دمنوش‌های گیاهی استفاده کنید. به‌طور خلاصه رژیم غذایی افراد مبتلا به ام‌اس باید سرشار از مواد مغذی، ویتامین و پروتئین باشد. رعایت نکات گفته‌شده می‌تواند به مدیریت علائم بیماری ام‌اس مانند خستگی و مشکلات بلع و همچنین به بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به این بیماری کمک کند.

مترجم: الهه حبیب‌پور

اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

 

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب