تغذیه بیماران ام‌اس در طب سنتی و نقش تغذیه در بیماری ام‌اس

تغذیه بیماران ام‌اس در طب سنتی از اهمیت زیادی برخوردار است و به همین خاطر مجله اینترنتی پریهان قصد دارد تا در این مورد بیشتر با شما صحبت کند و در مورد نقش تغذیه در بیماری ام‌اس صحبت کند.

اسکلروز چندگانه یا ام‌اس یک بیماری مزمن است که بر سیستم عصبی مرکزی تاثیر می‌گذارد. علائم  آن از خفیف شروع می‌شود و می‌تواند تا علائم پیشرفته و دائمی نیز ادامه یابد. در حال حاضر، هیچ درمانی برای ام‌اس وجود ندارد، اما با مراقبت می‌توان از شدت این بیماری کاست. علت این بیماری هنوز مشخص نیست. علائم آن به خاطر شکستن ارتباط بین مغز و عصب است.

 

 تغذیه بیماران ام‌اس در طب سنتی چه تاثیری در بهبودی این بیماری دارد؟

اگرچه هیچ دارو یا مکملی برای درمان ام‌اس وجود ندارد، برخی درمان‌ها وجود دارند که از شدت بیماری می‌کاهند. بسیاری از افراد مبتلا به ام‌اس به دنبال این هستند که از چه تغذیه‌ای استفاده کنند. قبل از اینکه به تغذیه بیماران ام‌اس در طب سنتی اشاره کنیم مجله اینترنتی پریهان توصیه می‌کند که قبل از انتخاب هر گونه تعذیه‌ای با پزشک خود مشورت کنید. چون برخی از گیاهان و درمان‌های جایگزین می‌توانند مشکلات زیر را به وجود آورند:

  • تداخلات دارویی
  • تشدید بیماری

 

گیلاس زمستانی یا Ashwagandha

نام دیگر این گیاه عبارتند از:

  • ویتانا سومنیفرا
  • جینسینگ هندی
  • آسانا

قسمت میوه، ریشه و عصاره آن برای درمان بیماری‌های زیر استفاده می‌شود:

  • درد مزمن
  • خستگی
  • التهاب
  • کاهش استرس
  • اضطراب

اگرچه برخی تحقیقات نشان می‌دهند که گیلاس زمستانی می‌تواند از مغز محافظت کند، اما هنوز تحقیقات زیادی برای اثبات اینکه این گیاه به درمان اسکلروز چندگانه کمک می‌کند یا نه، نیاز است.

 

 چیاوانپراش

چیاوانپراش یک گیاه مقوی است که در طب سنتی استفاده می‌شود. همانطور که می‌دانیم نباید نقش تغذیه در بیماران ام‌اس را نادیده بگیریم. مطالعات حیوانی اولیه نشان می‌دهند که این گیاه از کارکرد شناختی به وسیله کمک به حافظه محافظت می‌کند. هنوز مطالعات کمی بر روی انسان‌ها انجام گرفته است. هنوز شواهد کافی برای درمان بیماری ام‌اس با این گیاه وجود ندارد.

 

در ادامه به چند گیاه چینی اشاره می‌کنیم که در طب سنتی بسیار مشهور هستند.

گوتوکولا

گوتوکولا یک گیاه مشهور در طب سنتی چین است. این گیاه باعث طول عمر و بهبود علائم بیماری‌های مربوط به چشم، تورم، التهاب، بیماری‌های پوستی و خستگی می‌شود. هنوز تحقیقات بیشتری در مورد تاثیر گوتوکولا بر تغذیه بیماران ام‌اس نیاز است و تاثیر واقعی آن بر علائم ام‌اس ناشناخته است. این گیاه در انواع مختلف یافت می‌شود و باید در دوز پایین مصرف شود.

 

جینکو بلوبا

اگر بخواهیم در مورد تغذیه بیماران ام‌اس در طب سنتی صحبت کنیم، نباید گیاه جینکو بلوبا را نادیده بگیریم. قرن‌ها است که این گیاه برای درمان انواع بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. بر طبق تحقیقات مرکز ملی سلامت، عصاره جینکو یا مکمل آن ممکن است برای موارد زیر موثر باشد:

 

هنوز این گیاه به صورت گسترده در افراد مبتلا به ام‌اس استفاده نشده است، اما جینکو بیلوبا ممکن است به افراد مبتلا به ام‌اس کمک کند تا التهاب و خستگی را در خود کاهش دهند. اکثر افراد می‌توانند به راحتی جینکو را به صورت مکمل مصرف کنند، اما ممکن است این گیاه با برخی داروها و گیاهان تداخل داشته باشد.  به همین دلیل، قبل از مصرف این گیاه، بهتر است نظر پزشک متخصص خود را نیز بدانید.

 

دانه همپ (شاهدانه) چینی

در طب سنتی چین، این گیاه به خاطر خواص آرام‌بخشی که دارد، برای درمان انواع بیماری‌ها استفاده می‌شود و گمان می‌رود تاثیر زیادی بر سیستم عصبی دارد. عصاره این گیاه به خاطر نقش آن در کاهش اسپاسم و التهاب مورد مطالعه قرار گرفته است.

برخی متخصصان بر این باور هستند که استفاده از تعداد خاصی از خانواده این گیاه می‌تواند برای درمان علائم ام‌اس بسیار موثر باشد، اما استفاده از آن در محیط بالینی بحث‌برانگیز باقی مانده است.

 

مر (Myrrh)

مر از قدیم در جشن‌های مذهبی استفاده می‌شده است. علاوه بر این، قرن‌ها اسست که به خاطر خواص درمانی که دارد در طب سنتی استفاده می‌شود. گمان می‌رود که این گیاه دارای توانایی ضدعفونی‌کنندگی دارد و می‌تواند برای درمان دیابت، مشکلات مربوط به گردش خون و روماتیسم استفاده شود. همچنین دارای خواص ضد التهابی برای درمان انواع بیماری‌ها است. هنوز مطالعات کافی در زمینه تاثیر این گیاه بر علائم ام‌اس تحقیقات کافی انجام نگرفته است.

 

گیاهان دارویی برای درمان ام‌اس

در ادامه به چند گیاه دارویی دیگر در این زمینه اشاره می‌کنیم:

غافث  

برای تغذیه بیماران ام‌اس در طب سنتی، غافث گیاهی است که قرن‌ها است به خاطر خواص آنتی‌ویروسی، آنتی‌اکسایشی، ضد التهابی و تقویت کننده متابولیسم بدن مشهور است. اگرچه هنوز تحقیقات کافی در مورد درمان انسان با این گیاه انجام نگرفته است، اما مطالعات بر روی حیوانات نشان می‌دهد که خواص این گیاه مرتبط با علائم ام‌اس هستند.

 

برگ قره‌قات

قره‌قات از خانواده بلوبری است و می‌تواند به صورت میوه یا برگ مصرف شود. اگرچه برای انواع غذاها استفاده می‌شود، اما میوه و برگ‌های آن می‌تواند به صورت عصاره برای دیگر کاربردهای درمانی استفاده شود. از قدیم، این گیاه برای درمان هر چیزی از مشکلات بینایی گرفته تا اسهال و مشکلات گردش خون استفاده می‌شده است. هنوز تحقیقات کافی در مورد درمان ام‌اس با این گیاه وجود ندارد، اما شواهد نشان می‌دهند که قره‌قات غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است  و موجب بهبود موارد زیر می‌شود:

  • بهبود دید
  • کاهش التهاب
  • حفظ کارکرد شناختی

 

کت‌نیپ

ظاهرا کت‌نیپ فقط برای گربه‌ها نیست. برخی از افراد از این دارو برای کنترل درد ام‌اس استفاده می‌کنند. با این حال، کت‌نیپ ممکن است خستگی را بدتر کند و با داروهای دیگر تداخل داشته باشد. هنوز تحقیقات کافی در مورد تاثیر این دارو بر انسان‌ها صورت نگرفته است، اما مطالعات بر روی حیوانات نشان می‌دهد که این گیاه ممکن است دارای خواص ضدالتهابی باشد.

 

بابونه

بابونه برای درمان ام‌اس

قرن‌هاست که بابونه به صورت موضعی و خوراکی برای درمان

  • بیماری‌های پوستی
  • بی‌خوابی یا اضطراب
  • درد شکمی
  • گاز معده یا اسهال

استفاده می‌شود. هنوز  آزمایش‌ها بر روی انسان کم است، اما بابونه برای درمان ام‌اس بسیار مشهور است. بابونه دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و آنتی‌باکتریایی است و همچنین از رشد تومور در افراد مبتلا به سرطان پیشگیری می‌کند.

 

ریشه و برگ قاصدک

قاصدک برای درمان ام‌اس

در طب سنتی کَره از قاصدک به عنوان درمان خانگی برای بهبود انرژی و سلامت کلی بدن استفاده می‌شده است و در طب آمریکای بومی و طب عربی نیز از قاصدک برای بهبود مشکلات گوارشی و سلامت پوست استفاده می‌شده است. آزمایش‌ها بر روی حیوانات نشان می‌دهد که قاصدک خستگی را کاهش می‌دهد و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که قاصدک دارای تاثیرات آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی است. هنوز هیچ تحقیقی بر روی تاثیر قاصدک بر اسکلروز چندگانه انجام نگرفته است، اما به نظر می‌رسد این گیاه دارای خواص درمانی بسیاری است که می‌تواند به بهبود علائم ام‌اس کمک کند.

 

گل کهنه یا قدیمی

گل کهنه یا قدیمی در طب سنتی برای موارد زیر استفاده می‌شده است:

 توت نارس این گیاه سمی است و استفاده نادرست از این گیاه می‌تواند منجر به اسهال و استفراغ شود.

تعدادی تحقیقات کم بر روی استفاده از این گیاه در درمان آنفلونزا و بیماری‌های حاد التهابی انجام گرفته است. مطالعات حیوانی نیز نشان می‌دهند که عصاره گل کهنه نقش مهمی در تنظیم پاسخ ایمنی در CNS بازی می‌کند. هنوز باید تحقیقات بیشتری در زمینه تاثیر این گیاه بر روی بیماران MS صورت گیرد.

 

 زنجبیل

زنجبیل برای درمان بیماری ام‌اس

در طب سنتی، زنجبیل برای درمان

  • مشکلات شکمی
  • حالت تهوع
  • درد مفصل و عضلات
  • اسهال

استفاده می‌شود. تحقیقات در مورد تاثیر ضدالتهابی این گیاه شروع شده است. نقش بالقوه زنجبیل در حفظ مشکلات ضدالتهابی، زنجبیل را تبدیل به یک انتخاب عالی کرده است.

 

جینسینگ

جینسینگ در انواع مختلف یافت می‌شود که برای اهداف درمانی مختلفی کاربرد دارد. برای مثال، جینسینگ پاناکس برای بهبود تفکر و حافظه و کاهش اختلال در نعوظ موثر است.

جینسینگ آمریکایی ممکن است به پیشگیری از عفونت‌های تنفسی کمک کند و جینسینگ سیبریایی دارای خواص ضد ویروسی است که می‌تواند با سرماخوردگی مبارزه کند. جینسینگ برای افراد مبتلا به دیابت نیز خوب است. شواهد نشان می‌دهد که جینسینگ می‌تواند خستگی در بیماران مبتلا به ام‌اس را کاهش دهد. با این حال، جینسینگ ممکن است سیستم عصبی را تحریک کند و موجب بدتر شدن بیماری شود. قبل از اینکه جینسینگ را وارد رژیم غذایی خود کنید، بهتر است با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

 

توت زالزالک

در طب سنتی، این گیاه برای درمان نقص قلبی یا ضربان نامنظم قلب استفاده می‌شده است. اخیرا، تاثیر آن بر گردش خون (عمدتا بر روی حیوانات) مطالعه شده است. همچنین تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که توت زالزالک دارای خواص ضد تومور و ضد التهابی است که می‌تواند نقش مهمی در درمان دیگر بیماری‌ها بازی کند. در حال کلی، هنوز تاثیر این گیاه بر روی سلامتی انسان‌ها به صورت کامل انجام نگرفته است.

 

شیرین‌بیان

ریشه شیرین‌بیان و عصاره آن برای درمان

  • بیماری‌های ویروسی
  • زخم معده
  • بیماری‌های گلو

استفاده می‌شده است. تحقیقات کمی بر روی شیرین بیان نشان می‌دهند که شیرین‌بیان ممکن است به کاهش التهاب کمک کند. همچنین ممکن است دارای تاثیرات محافظت از عصب باشد. با این وجود، شیرین‌بیان ممکن است منجر به افزایش فشار خون و کاهش پتاسیم شود. هنوز در مورد استفاده از شیرین‌بیان برای درمان علائم ام‌اس نیاز به تحقیقات بیشتری است.

 

خار مریم

تاثیر خار مریم بر التهاب کبد و سلامت بدن بسیار مشهور است. این گیاه به شکل‌های مختلف یافت می‌شود، اما مقدار دوز مصرفی آن برای درمان انواع بیماری‌ها هنوز شناخته شده نیست.

خار مریم ممکن است به تعدیل سیستم ایمنی بدن در افراد مبتلا به ام‌اس کمک کند، توصیه می‌شود قبل از مصرف آن با پزشک متخصص خود نیز مشورت کنید.

 

نعناع تند

نعناع تند یا نعناع فلفلی به صورت موضعی یا به شکل چای یا کپسول برای درمان بیماری‌های زیر استفاده می‌شود:

  • تقویت سلامت گوارشی
  • درمان درد عضلانی و عصبی
  • تسکین سردرد
  • بهبود حالت تهوع یا استرس

 

هنوز در مورد تاثیر این گیاه بر بیماران ام‌اس تحقیقات بیشتری نیاز است، اما تاثیرات آن بر سندرم روده تحریک‌پذیر شناخته شده است.

 

 

 زردچوبه

زردچوبه، ادویه مشهوری است که حاوی کورکومینوئیدها است. کورکومینوئیدها به خاطر داشتن تاثیرات محافظت از عصب بسیار مشهور هستند. زردچوبه به خاطر داشتن خواص ضدالتهابی برای تسکین علائم بیماری ام‌اس اُمیدوارکننده است.

با این حال، تاثیر واقعی آن بر علائم ام‌اس و دوز مصرفی آن باید بیشتر مطالعه شود.

 

 ویتامین A

این ویتامین قابل حل در چربی نقش مهمی را در

  • سلامت چشم
  • سلامت دستگاه تولید مثل
  • سلامت سیستم ایمنی

بازی می‌کند. همچنین، ویتامین A برای کارکرد مناسب قلب و دیگر اندام‌های بدن مهم است. این ویتامین به صورت طبیعی در انواع غذاها مانند گیاهان دارای برگ سبز، گوشت، میوه و لبنیات یافت می‌شود. ویتامین A را نباید بیش از حد مصرف کنید. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در ویتامین A ممکن است به افراد مبتلا به ام‌اس کمک کند، اما هنوز ارتباط بین ویتامین A و MS به خوبی کشف نشده است.

 

 

ویتامین B-1 (تیامین)

ویتامین B-1 که با عنوان تیامین نیز شناخته می‌شود، برای کارکرد مغز مهم است. همچنین، تیامین برای متابولیسم سالم و عصب، کارکرد عضلات و قلب ضروری است. کمبود تیامین مرتبط با بیماری‌های عصبی از جمله ام‌اس است. همچنین کمبود ویتامین B-1 می‌تواند موجب ضعف و خستگی شود. تیامین در مغزدانه‌ها، دانه‌ها، حبوبات، غلات کامل، تخم‌مرغ و گوشت کم چرب یافت می‌شود. 

 

 

حرف آخر

خوب در این مقاله در مورد نقش تغذیه در بیماری ام‌اس صحبت کردیم و با تغذیه بیماران ام‌اس در طب سنتی اشنا شدیم. در کل، می‌توان گفت که تحقیقات در مورد درمان خانگی بیماری ام‌اس بسیار محدود است. با این حال، افرادی که علاقمند به استفاده از طب سنتی برای درمان بیماری خود هستند باید احتیاط کنند و با نظر پزشک خود اقدام کنند.  

 

اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب