درمان سالمونلا در کودکان چگونه است؟

قبل از آن‌که در مورد درمان سالمونلا در کودکان صحبت کنیم بهتر است اندکی در مورد این بیماری توضیح دهیم. سالمونلا چیست؟ سالمونلوز یا بیماری سالمونلا در واقع نوعی مسمومیت غذایی است که توسط باکتری سالمونلا ایجاد می‌شود.

مسمومیت غذایی زمانی رخ می‌دهد که غذا یا آب آلوده به میکروب، خورده یا نوشیده شود. معمولاً علائم این بیماری اسهال، استفراغ، حالت تهوع و تب است. علائم معمولاً در عرض 12 تا 36 ساعت بعد از خوردن غذای آلوده و یا تماس با حیوانات آلوده ظاهر می‌شوند. این بیماری در فصل تابستان شایع‌تر از فصل‌های دیگر است. اگر نگران کودک‌تان هستید،  همراه ما باشید تا در این مقاله از مجله اینترنتی پریهان راه‌های درمان سالمونلا را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

 

راه‌های درمان سالمونلا در کودکان

کودکان بیشترین احتمال ابتلا به عفونت سالمونلا را دارند. در بعضی موارد کودکانی که به سالمونلا مبتلا می‌شوند نیاز به درمان خاصی ندارند اما گروه‌های خاصی از افراد هستند که احتمال بروز علائم شدید در آن‌ها بیشتر است.

مصرف مایعات فراوان

 در بسیاری از موارد می‌توان با مصرف مایعات فراوان و استراحت کافی به‌طور کامل بهبود یافت. باید کودک خود را تشویق کنید تا مایعات بیشتری مصرف کند. برای کودکان می‌توان از یک شربت خوراکی مانند پدیالیت (Pedialyte)، استفاده کرد تا بدن‌شان مایعات و مواد مغذی از دست رفته را مجددا جایگزین کند. از آن‌جایی که سالمونلا باعث اسهال و استفراغ می‌شود، حتماً باید کودکتان تا جایی که می‌تواند مایعات مصرف کند. علائم کم شدن آب بدن ممکن است برای هر فرد متفاوت باشد، اما به‌طور کلی علائم کم آبی بدن در کودکان عبارت‌اند از: خشک شدن دهان، کاهش دفعات ادرار، بی‌حالی، زبان خشک یا چسبنده و تحریک‌پذیری و گریه بیشتر.

 

کیسه آب گرم

در بعضی موارد استفاده از کیسه آب گرم می‌تواند دردهای عضلانی شکم را کاهش دهد. بااین حال در مواردی که کودک اسهال و استفراغ دارد، استفاده از کیسه آب گرم کمکی نمی‌کند و حتی باعث می‌شود کودک احساس ناراحتی بیشتری کند.

مصرف دارو

 معمولاً افرادی که به سالمونلا مبتلا می‌شوند، بدون مداخله پزشک بین چهار تا هفت روز به‌طور کامل بهبود می‌یابند. در صورتی که عفونت در بدن ادامه پیدا کند و یا وارد جریان خون شود، ممکن است پزشک برای یک دوره استفاده از آنتی بیوتیک را برای درمان سالمونلا در کودکان تجویز کند. برخی از این آنتی بیوتیک‌ها عبارت‌اند از: آموکسی سیلین، سفوتاکسیم و… . بدون تجویز پزشک از این داروها استفاده نکنید. همچنین از مصرف داروی ضداسهال خودداری کنید. مصرف قرص ضداسهال در این زمان نه تنها باعث درمان سالمونلا در کودکان نمی‌شود، بلکه درد در قسمت دستگاه گوارش را افزایش می‌دهد و مدت زمان اسهال را طولانیتر می‌کند.

رژیم غذایی سالم

داشتن رژیم غذایی سالم کمک می‌کند بدن کودک مواد غذایی سالم را جذب کند. همچنین پزشکان بر این باور هستند که رژیم غذایی سالم به بهبودی درمان سالمونلا در کودکان کمک می‌کند. فرزندتان را تشویق کنید تا غذاهای سالم بخورند. سعی کنید از مصرف غذاهایی که چربی و قند بالایی دارند خودداری شود. همچنین تا دو روز بعد از بهبودی کامل، از مصرف غذای تند و قهوه به شدت خودداری کنید.

راه‌های پیشگیری از ابتلا به سالمونلا در کودکان

همیشه حواستان باشد کودکتان پس از تماس با حیوانات مزرعه، حیوانات خانگی و محیط‌های عمومی و… دست‌هایشان را بشویند. از مصرف شیر غیرپاستوریزه و یا محصولات تهیه شده از این نوع شیر خودداری کنید. همچنین گوشت و مرغ را کاملاً بپزید تا باکتری‌های آن‌ها کاملاً از بین بروند. سعی کنید خزندگان ( از جمله لاک‌پشت‌ها) را به عنوان حیوان خانگی در نظر نگیرید، مخصوصاً اگر درخانه کودک دارید. چون خزندگان حامل باکتری سالمونلا هستند، پس بلافاصله بعد از دست زدن به آن‌ها دست‌های خود و کودک‌تان را بشویید.

 

حرف آخر

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم اکثر کودکانی که به سالمونلا مبتلا می‌شوند نیاز به درمان خاصی ندارند. در این موارد سیستم ایمنی بدن طی چند روز عفونت را از بدن پاک می‌کند. پس معمولاً در این صورت می‌توان از کودک در خانه مراقبت کرد. اما در صورت شدید بودن علائم و یا بروز عوارض جدی، کودک باید در بیمارستان بستری شود. اینکه کودک شما نیاز به درمان جدی دارد یا نه، به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل عبارت‌اند از: شدت بیماری و مدت زمانی که کودک به این بیماری مبتلا شده‌است. پس در صورت مشاهده علائم سالمونلا در کودک خود، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید و درمان را شروع کنید.

حتما بخوانید: پیشگیری از عفونت سالمونلا

 

مترجم: الهه حبیب‌پور

اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب