انسولین ناشتا چیست و چگونه می‌توان سطوح انسولین را کنترل کرد؟

انسولین ناشتا چیست؟ در مورد آن چقدر می‌دانید؟ آیا به راحتی چاق می‌شوید؟ سطوح قند خون شما ممکن است نرمال باشد و تست انسولین می‌تواند مشکلات پنهانی را به شما نشان دهد که در آن بدن شما، قند خون‌تان را کنترل می‌کند. مجله اینترنتی پریهان قصد دارد تا در این مقاله در مورد انسولین ناشتا بیشتر با شما حرف بزند و به شما بگوید تا انسولین ناشتا چه تاثیری بر سلامتی شما می‌گذارد و چگونه می‌تواند سطوح انسولین را بهبود بخشید. پس با ما همراه باشید.

انسولین ناشتا چیست؟

انسولین، هورمونی است که توسط سلول‌های بتا در پانکراس تولید می‌شود. وقتی غذا می‌خورید، سیستم گوارشی کربوهیدارت‌ها را به گلوکز تبدیل می‌کند که در خون جذب می‌شود. افزایش قند خون باعث تحریک پانکراس برای رهاسازی انسولین می‌شود که گلوکز را از خون وارد سلول‌ها می‌کند، مخصوصا وارد عضلات و بافت چربی می‌کند. همچنین گلوکز را وارد کبد می‌کند که به صورت گلیکوژن ذخیره می‌کند که یک منبع انرژی محسوب می‌شود.

 

دیابت

اگر بخواهیم در مورد انسولین ناشتا چیست صحبت کنیم، ابتدا باید بیماری دیابت را بشناسیم. در دیابت نوع 1 ( و دیابت نوع 2)، بدن نمی‌تواند به مقدار کافی انسولین تولید کند. همین امر دو مشکل بزرگ را موجب می‌شود. اولاً، سلول‌های بدن گلوکز مورد نیاز را برای انرژی دریافت نمی‌کنند. دوماً، افزایش قند خون موجب فشار اکسایشی می‌شود که می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند آسیب عصبی یا بیماری قلبی یا کلیوی شود.

 

مقاومت به انسولین

دیابت نوع 2 به وسیله مقاومت به انسولین شناخته می‌شود: وقتی بدن شما در حال تولید اسنولین کافی است، اما سلول‌ها این پیغام را دریافت نمی‌کنند. سلول‌ها در اصل به تاثیر انسولین مقاومت می‌کنند. پانکراس تلاش می‌کند تا به وسیله رهاسازی انسولین بیشتر این عمل را جبران کند که سطوح انسولین بدن به شدت افزایش پیدا می‌کند.

 

تست انسولین ناشتا

این تست، سطوح انسولین در بدن شما را بعد از 8 ساعت نخوردن چیزی که معمولا در اول صبح است نشان می‌دهد. در این تست، نمونه خون شما از رگ‌ها گرفته می‌شود و برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. تست‌های دیگر نیز ممکن است برای ارزیابی قند خون و سطوح انسولین از شما گرفته شود که عبارتند از:

  • گلوکز خون نشاتا
  • هموگلوبین A1C (HbA1c)
  • فروکتوزآمین
  • سی پپتید

 

چرا این تست از شما گرفته می‌شود؟

اسنولین ناشتا بسیار مهم است. این تست می‌تواند میزان مقاومت بدن شما به انسولین را تعیین کند. معمولا قبل از اینکه ناهنجاری‌هایی در سطوح قند خون شما وجود داشته باشد،  سطوح انسولین بی‌نظم می‌شوند. به‌همین دلیل، تست قند خون ممکن است کاملا نرمال باشد، حتی اگر بدن شما به انسولین مقاومت نشان دهد. این تست علاوه بر مقاومت به انسولین موارد زیر را هم مشخص می‌کند:

  • علت پایین بودن قند خون (هیپوگلیسمی)
  • نحوه کارکرد سلول‌های بتا را در پانکراس بررسی می‌کند.
  • به تشخیص تومور تولیدکننده انسولین در پانکراس کمک می‌کند.
  • مشخص می‌کند که فرد مبتلا به دیابت نوع 2 چه زمانی باید انسولین دریافت کند.

 

چگونه برای این تست آماده شویم؟

احتمالا از شما خواسته می‌شود که حداقل هشت ساعت قبل از این تست نه چیزی بخورید و نه چیزی بنوشید. در افراد سالم، سطوح انسولین بعد از نخوردن چیزی آن هم به مدت چندین ساعت در پایین‌ترین حد است. اگر انسولین بعد از این تست زیاد باشد، پزشک باید علت آن را پیدا کند.

رنج نرمال

رنج نرمال انسولین ناشتا تا اندازه‌ای در بین آزمایشگاه‌ها متغیر است، اما حدود 2 تا 20 mIU/mL رنج نرمال در نظر گرفته می‌شود.

 

سطوح انسولین پایین

تا اینجا در مورد انسولین ناشتا چیست صحبت کردیم. در ادامه می‌خواهیم به علت‌های پایین بودن سطوح انسولین بپردازیم.

علت‌ها

علت‌هایی که در زیر اشاره می‌کنیم مرتبط با انسولین پایین هستند. پزشک می‌تواند علت دقیق را مشخص کند. پزشک شما نتیجه انسولین در بدن شما را با در نظر گرفتن سابقه بیماری، علائم و نشانه‌ها و نتایج دیگر آزمایش‌ها، علت پایین بودن سطوح انسولین در بدن شما را تفسیر می‌کند.

دیابت نوع 1

رایج‌ترین علت پایین بودن انسولین، دیابت نوع 1 است. دیابت نوع 1، بیماری خود ایمنی است که در آن سلول‌های پانکراسی که به طور نرمال انسولین تولید می‌کنند، تخریب می‌شوند.

 

بیماری پانکراس

غیر از دیابت نوع 2، بیماری‌هایی که موجب نقص در عملکرد پانکراس می‌شوند یا به پانکراس آسیب وارد می‌کنند نیز موجب پایین بودن سطوح انسولین می‌شوند. یک مثال، التهاب در پانکراس یا پانکراتیت است.

همچنین سطوح انسولین بعد از پانکراتکتومی کاهش پیدا می‌کند، پانکراتکتومی نوعی جراحی برای برداشتن همه یا بخشی از پانکراس است.

 

کم‌کاری هیپوفیز

کم‌کاری هیپوفیز بیماری نادری است که غده هیپوفیز به اندازه کافی هورمون نمی‌سازد. افراد مبتلا به این بیماری، سطوح انسولین پایین‌تری دارند.

 

علائم

علائم به نوع بیماری که دارید بستگی دارد. رایج‌ترین علت انسولین پایین، دیابت نوع 1 است. علائم دیابت نوع 1 عبارتند از:

  • تشنگی بیش از حد
  • تکرر ادرار
  • گرسنگی بیش از حد
  • خستگی
  • تاری دید
  • زخم‌هایی که بهبود نمی‌یابند
  • کاهش وزن

افزایش سطوح انسولین

انسولین بالا ضرورتا به این معنا نیست که شما بیماری دارید که نیاز به درمان دارد. اما ممکن است به این نکته اشاره کند که در بدن شما برخی مسائل جدی وجود دارد. پزشک علت بالا بودن انسولین را تشخیص می‌دهد تا هر بیماری که دارید را درمان کند.

علت‌ها

علت‌های فهرست‌بندی شده در زیر معمولا مرتبط با انسولین بالا هستند. پزشک می‌تواند دقیق‌تر تشخیص دهد. پزشک با توجه به سابقه بیماری، علائم بیماری و بررسی نتایج دیگر آزمایش‌ها، نتیجه انسولین در بدن شما را تفسیر می‌کند.

 

مقاومت به انسولین

مقاومت به انسولین زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌ها به تاثیرات انسولین مقاومت نشان می‌دهند. پانکراس تلاش می‌کند تا به وسیله رهاسازی انسولین بیشتر این عمل را جبران کند که سطوح قند انسولین افزایش می‌یابد. مقاومت به انسولین حالتی است که قبل از پیشرفت دیابت یا قبل از ابتلا به دیابت ممکن است سالها طول بکشد. مقاومت به انسولین در بیماری‌هایی مانند چاقی و سندرم تخمدان پلی‌کیستیک نیز مشاهده می‌شود.

چاقی

ارتباط بین چاقی و انسولین دو طرفه است. چاقی باعث نقص در واکنش سلول‌ها به انسولین می‌شود که در نتیجه مقاومت به انسولین و افزایش سطوح انسولین به وجود می‌آید. به عبارت دیگر، هرچه سطوح انسولین بیشتر باشد، افزایش وزن نیز بیشتر است.

در یک مطالعه که تقریبا بر روی 4000 نفر انجام گرفت، سطوح انسولین ناشتای بیشتر مرتبط با افزایش وزن بود. علامت مقاومت به انسولین (HOMA-IR) نیز مرتبط با افزایش وزن بود. یک مطالعه نشان می‌دهد که نوسانات وزن نیز ممکن است منجر به افزایش سطوح انسولین شود.

 

دیابت نوع دو

دیابت نوع 2 (T2DM) رایج‌ترین علت انسولین بالا محسوب می‌شود. در مراحل بعدی از این بیمار، پانکراس آسیب می‌بیند و تولید انسولین کاهش می‌یابد. در این مرحله، دیابت نوع 2 مشابه با دیابت نوع 1 می‌شود.

انسولینوما و هیپرپلازی سلول پانکراس

انسولینوم‌ها، تومورهایی در پانکراس هستند که معمولا خوش‌خیم هستند و انسولین تولید می‌کنند. اگر درمان نشوند، می‌توانند موجب اضطراب، اختلالاتی در دید، سرگیجه، گرسنگی، تپش قلب، ضعف، تنشج و حتی کما شوند.

جدا از انسولینوما، انسولین می‌تواند در هیپرپلازی سلول پانکراس نیز افزایش یابد.

سندرم کوشینگ

سندرم کوشینگ، بیماری نادری است که ممکن است موجب سطوح بالای انسولین شود. این بیماری به وسیله تولید بیش از حد کورتیزول مشخص می‌شود و معمولا به دلیل تومور هیپوفیز است. سندرم کوشینگ شامل فقدان توده عضلانی و ناتوانی عضله برای گرفتن انسولین از خون است.

آکرومگالی

برای اینکه بیشتر در مورد انسولین ناشتا چیست صحبت کنیم، باید با بیماری آکرومگالی نیز آشنا شوید. آکرومگالی نوعی بیماری نادری است که موجب رشد بیش از حد هورمون است. این بیماری در اغلب اوقات به وسیله یک تومور در غده هیپوفیز ایجاد می‌شود. هورمون رشد بالا موجب تحریک تولید انسولین فراتر از سطوح نرمال می‌شود.

داروها

داروهای خاص نیز ممکن است موجب افزایش سطوح انسولین شوند. این داروها عبارتند از:

  • کورتیکواستروئیدها که برای کاهش التهاب مصرف می‌شوند.
  • سولفونیل‌اوره (برای درمان دیابت نوع 2 مصرف می‌شود).
  • داروهای ضدبارداری خوراکی.

بارداری

انسولین به‌طور نرمال در بارداری افزایش می‌یابد.

 

علائم

افزایش انسولین موجب هیچ گونه علامتی نمی‌شود. در حقیقت، سطوح انسولین می‌تواند سالها بدون ایجاد هیچ گونه مشکلی افزایش یابند.

 

تاثیرات آن بر سلامتی

انسولین ناشتا چیست؟ در ادامه به توضیح تاثیر افزایش سطوح انسولین بر روی سلامتی می‌پردازیم:

سندرم متابولیکی

سندرم متابولیکی، گروهی از مشکلات سلامتی است که اغلب در کنار هم بروز می‌دهند و موجب افزایش احتمال ابتلای فرد به دیابت نوع دو و بیماری قلبی می‌شود. اگر علائم زیر را دارید احتمالا به سندرم متابولیکی مبتلا هستید:

بسیاری از مطالعات، ارتباط سندرم متابولیکی را با مقاومت انسولین و انسولین بالا نشان داده‌اند. حتی برخی از دانشمندان اینگونه بحث کرده‌اند که سندرم متابولیکی حاصل مقاومت انسولین است. یک بررسی بر روی 58 مطالعه در مورد سندرم متابولیکی نشان داد که تقریبا هر فردی که به این بیماری مبتلا است، دارای سطوح بالای انسولین است.

بیماری قلبی

فشار خون و کلسترول بالا باعث بیماری قلبی می‌شوند. با وجود این، قند و انسولین نیز از اهمیت زیادی برخوردار هستند. شواهد نشان می‌دهند که انسولین و مقاومت انسولین می‌توانند منجر به بیماری قلبی شوند.

بر طبق چندین مطالعه، سطوح بالای انسولین می‌تواند احتمال ابتلای فرد به بیماری قلبی را پیش‌بینی کند.

 

سرطان

در یک مطالعه مشاهده‌ای بر روی تقریبا ده هزار نفر، افرادی که سطوح انسولین بالاتری داشتند، به خاطر سرطان از دنیا رفته بودند. برخی از این افراد مبتلا به دیابت، چاقی یا سندرم متابولیکی نیز بودند. مطالعات نشان می‌دهند که هرچه مقاومت به انسولین در فرد بیشتر باشد، احتمال ابتلا به سرطان در فرد بیشتر است.

بیماری آلزایمر

دیابت نوع 2، مقاومت به انسولین و سطوح بالای انسولین، احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر یا پیشرفت بیماری را افزایش می‌دهد. در حقیقت، برخی دانشمندان، بیماری آلزایمر را دیابت نوع 3 می‌نامند. در یک مطالعه مشاهده‌ای بر روی 638 نفر که 65 سال یا بیشتر داشتند، احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط با انسولین بالا بود. مطالعه دیگری بر روی 980 نفر بین سنین 69 تا 78 سال نیز نشان داد که ارتباط مشابهی بین انسولین بالا و بیماری آلزایمر وجود دارد.

انسولین بالا و مقاومت به انسولین ممکن است به تشدید این بیماری کمک کند. یک مطالعه بر روی افراد میانسال نشان داد که مقاومت به انسولین، رسوب بتا-آمیلوئید در مغز را تسریع کرد. همانطور که این پروتئین‌ها در پلاکت‌ها ساخته می‌شوند، علائم شناختی مانند از دست دادن حافظه پیشرفت می‌کنند.

 

کاهش سطوح انسولین

مهم‌ترین چیزی که باید به آن توجه کنید این است که به توصیه‌های پزشک خود دقت کنید تا هرگونه بیماری تحت دستخوش انسولین را درمان کند.

تا اینجا در مورد انسولین ناشتا چیست صحبت کردیم و در ادامه می‌خواهیم در مورد تغییراتی در سبک زندگی صحبت کنیم:

رژیم سالم

رژیم خود را تغییر دهید! یک رژیم سالم با جذب کالری کمتر و همراه با کربوهیدارت‌های برگرفته از سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل، حبوبات و محصولات لبنیاتی توصیه می‌شود. بهتر است غذاهایی که حاوی روغن افزودنی، شکر یا سدیم هستند، حذف شوند.

خوردن فیبر بیشتر نیز برای کاهش سطوح انسولین توصیه می‌شود. مطمئن شوید که به اندازه کافی غذاهای فیبردار مصرف می‌کنید. غذاهایی با فیبر بالا عبارتند از تخم کتان، سبزیجات تازه و لوبیا که حتما باید جزوی از رژیم غذایی‌تان باشد.

 

کاهش وزن

اگر اضافه وزن دارید، در اولین فرصت وزن خود را کاهش دهید. چربی بدن به مقاومت انسولین کمک می‌کند. از دست دادن حتی مقدار کمی از وزن بدن می‌تواند بسیار مفید باشد.

از دست دادن وزن بدن به بهبود چگونگی واکنش بدن شما به انسولین کمک می‌کند و احتمال ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد. چاقی عامل مهمی در پیشرفت بیماری دیابت محسوب می‌شود.

 

ورزش ‌

تمرینات ورزشی منظم، روش خوبی برای حفظ انسولین و کنترل سطوح گلوکز خون محسوب می‌شود.

 

خواب

اگر به اندازه کافی نمی‌خوابید، ساعت خوابتان را افزایش دهید. مطالعات نشان داده‌اند که خواب به کاهش سطوح انسولین کمک می‌کند.

 

روزه بگیرید

رژیم کتوژنیک بگیرید.

می‌توانید میزان کالری بدن‌تان را کاهش دهید.

 

مکمل مصرف کنید

در مورد غذاها و مکمل‌هایی که باید مصرف کنید با پزشک خود مشورت کنید. مطالعات اولیه نشان می‌دهند که مکمل‌ها می‌توانند سطوح انسولین را کاهش دهند یا برای مقاومت انسولین بسیار مفید هستند:

  • اسید آلفا لیپوئیک
  • کروم
  • دارچین
  • چای سبز
  • منیزیم

 

حرف آخر

انسولین ناشتا، سطح انسولین در بدن شما را ارزیابی می‌کند. انسولین ناشتا خارج از رنج نرمال می‌تواند نشان از ابتلا به بیماری‌هایی همچون دیابت نوع 1 یا نوع 2 باشد. سطوح انسولین بالاتر مرتبط با مقاومت انسولین هستند و ممکن است احتمال ابتلا به بیماری قلبی، سرطان و آلزایمر را افزایش دهند. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که از یک رژیم سالم پیروی کنید، ورزش کنید و وزن خود را کاهش دهید.

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

 

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب