معجزه کاهش تری‌گلیسیرید با سرکه سیب

سرکه سیب به عنوان یک درمان خانگی استفاده می‌شود که فواید زیادی دارید. اما آیا کاهش تری‌گلیسیرید با سرکه سیب امکان‌پذیر است؟ تحقیقات نشان می‌دهد که این مایع اسیدی دارای تاثیرات ضدمیکروبی می‌باشد.

 

سطوح بالای کلسترول و تری‌گلیسیرید، شاخص سلامت قلب و عروق محسوب می‌شوند‌. در حالیکه به‌نظر می‌رسد بین شاخص تری‌گلیسیرید و سرکه سیب ارتباط مستقیمی وجود داشته باشد، اما هنوز در این زمینه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. به نظر می‌رسد این درمان خانگی تاثیرات مفیدی بر لیپیدهای خون و وزن بدن می‌گذارد.

نکته: اکثر مطالعات انجام گرفته بر روی سرکه سیب و خواص آن بسیار کم هستند و نیاز به تحقیقات بیشتری می‌باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که اسید استیک که ترکیب اولیه سرکه سیب است ممکن است به بهبود کلسترول و سطوح تری‌گلیسیرید کمک کند.

 

خطرات سطوح تری‌گلیسیرید بالا

 بر طبق مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) بیشتر از 25 درصد افراد بزرگسال در سال 2009 و 2012 دارای سطوح تری‌گلیسیرید بالا بودند. بالا رفتن سطوح تری‌گلیسیرید، یک عامل پر خطر برای بیماری قلبی، سکته، سندرم متابولیکی، پانکراتیت حاد و دیگر بیماری‌ها محسوب می‌شود. درست مانند کلسترول، این چربی‌ها می‌توانند در جریان خون تجمع یابند و بر کارکرد قلبی عروقی تاثیر بگذارند.

نکته: تری‌گلیسیرید، رایج‌ترین نوع چربی در بدن انسان است و به عنوان یک منبع سوخت محسوب می‌شود. این نوع چربی‌ها دارای کالری اضافی هستند که به صورت چربی یا از غذاهای خاص مانند کره و روغن ذخیره می‌شوند.

 

سیگار کشیدن، نوشیدن الکل، ورزش نکردن و دیگر عادت‌های بد ممکن است باعث افزایش سطوح تری‌گیلیسیرید شود. همچنین این بیماری معمولا در افراد چاق یا دارای اضافه‌وزن یا افراد مبتلا به دیابت، بیماری کبدی یا بیماری‌های تیروئیدی بیشتر مشاهده می‌شود. ژنتیک نیز نقش مهمی در این زمینه بازی می‌کند.

 

اکثر افراد مبتلا به تری‌گلیسیرید هیچ علائمی را از خود نشان نمی‌دهند. برای همین توصیه می‌شود به طور منظم تست خون انجام شود، مخصوصا اگر جزو افراد پر خطر باشید. سطوح تری‌گیلیسرید بالای 150 میلی‌گرم در هر دسی‌لیتر ممکن است منجر به بیماری قلبی شود.

اگرچه نمی‌توانید در عرض یک هفته سطوح تری‌گلیسرید خود را پایین بیاورید، اما می‌توانید با تغییر سبک زندگی‌تان به بهبود لیپیدهای خون‌تان کمک کنید. یک رژیم بدون قند یا با قند پایین، کربوهیدارت تصفیه‌شده و چربی‌های ترانس می‌توانند به مقدار قابل توجهی سطوح کلسترول و تری‌گلیسیرید شما را پایین بیاورند. درمان‌های خانگی مانند کاهش تری‌گلیسیرید با سرکه سیب نیز بسیار موثر است.

 

سرکه سیب و تری‌گلیسیرید

شواهد فعلی نشان می‌دهند که ارتباط مستقیمی بین سرکه سیب و تری‌گلیسیرید وجود دارد. البته هنوز تعداد تحقیقاتی که در این زمینه انجام گرفته است بسیار کم است، اما این نتایج به نظر اُمیدوارکننده می‌آیند.

برای مثال، در یک مطالعه 12 هفته‌ای در آوریل 2018، تاثیرات سرکه سیب بر وزن بدن مورد ارزیابی قرار گرفت. در این مطالعه، افراد چاق و اضافه‌وزن 30 میلی‌لیتر سرکه سیب را در هر روز مصرف کردند.

تا انتهای این مطالعه، افراد مورد آزمایش کاهش قابل توجهی را در وزن خود، شاخص توده بدنی، دور مفصل ران و توده چربی احشایی نسبت به گروه کنترل (افرادی که رژیم بدون سرکه سیب داشتند) تجربه کردند. همچنین، سطوح تری‌گلیسیرید و کلسترول بد آنها کاهش یافت، در حالیکه سطوح کلسترول خوب افزایش یافت. همچنین این گروه گزارش کردند که بهتر از قبل می‌توانستند اشتهای خود را کنترل کنند.

این تاثیرات به سرکه سیب نسبت داده شده بود. با این حال، این مطالعه شامل 39 شرکت‌کننده بود، برای همین تحقیقات بیشتری برای اثبات این امر نیاز است.

یک مطالعه در ژوئن 2019، نتایج مشابهی را گزارش داد. بعد از تجزیه و تحلیل چندین مطالعه، دانشمندان نتیجه‌گیری کردند که سرکه سیب ممکن است به کاهش فشار خون، سطوح قند خون، سطوح کلسترول، تری‌گیلیسرید و وزن بدن کمک کند. به نظر می‌رسد اسید استیک، ترکیب فعال در سرکه سیب باعث این تاثیرات می‌شود.

 

هیچ چیزی جای رژیم سالم  را نمی‌گیرد

اگر بخواهیم در مورد یک رژیم متعادل صحبت کنیم، سرکه سیب می‌تواند جزو این رژیم غذایی باشد. با این وجود، هیچ غذای مجزایی به تنهایی باعث کاهش لیپیدهای خون شما نمی‌شود. مهم‌ترین چیزی که باید به آن توجه کنید، تغییر عادت‌های خوردن و انتخاب هوشمندانه غذاهاست. رژیم خود را پر از غذاهایی کنید که چربی، شکر کم و کربوهیدارت ساده دارند. غذاهای سفید مانند پاستا، نان و برنج بهتر است با انواع غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای، نان با گندم کامل، پاستا با غلات کامل و سیب‌زمینی شیرین جایگزین شوند. از مصرف الکل، نوشابه، نوشیدنی‌های کافئین‌دار، چای یخ‌زده و نوشیدنی‌های شکردار پرهیز کنید.

 

کاهش تری‌گلیسیرید با سرکه سیب و خواص آن

در ادامه می‌خواهیم به مزیت‌های سرکه سیب اشاره کنیم. با ما همراه باشید.

 

سرکه سیب پر از مواد مفید برای بدن است

سرکه سیب از طریق فرآیند دو مرحله‌ای تولید می‌شود. ابتدا، تولیدکنندگان سیب‌های له شده را به حالت مخمر درمی‌آورند که قند در آن تخمیر می‌شود و به الکل تبدیل می‌شود.

سپس، با افزودن باکتری‌ها این الکل بیشتر تخمیر می‌شود و به اسید استیک تبدیل می‌شود –ترکیب اصلی در سرکه سیب.

اسید استیک باعث مزه ترش و بوی تند سرکه سیب می‌شود. محققان بر این باور هستند که این اسید باعث مزیت‌های سالم سرکه سیب می‌شود. سرکه‌های سیب 5 الی 6 درصد اسید استیک دارند.

سرکه سیب ارگانیک و تصفیه‌نشده نیز حاوی ماده‌ای به نام مادر است که شامل زنجیره‌ای از پروتئین‌ها، آنزیم‌ها و باکتری‌هایی هستند که باعث می‌شوند محصول ظاهری کدر به خود بگیرد.

برخی بر این باور هستند که این ترکیب مزیت‌های زیادی برای سلامتی بدن دارد، البته هنوز هیچ تحقیقی دراین زمینه انجام نگرفته است. با اینکه سرکه سیب حاوی بسیاری از ویتامین‌ها و املاح معدنی نیست، اما کمی پتاسیم در آن مشاهده شده است. سرکه‌های سیب با برند با کیفیت حاوی اسیدآمینوها و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند.

 

سرکه سیب می‌تواند باکتری‌های مضر را بکشد

سرکه سیب می‌تواند به کشتن پاتوژن‌ها از جمله باکتری‌ها کمک کند. مردم از قدیم سرکه سیب را برای پاکسازی و ضدعفونی، درمان قارچ‌ها، شپش، زخم و عفونت گوش استفاده می‌کردند. بقراط حکیم پدر علم طب بیشتر از 2000 سال قبل از سرکه سیب برای درمان زخم‌ها استفاده می‌کرد.

سرکه سیب یک نگه‌دارنده غذا نیز محسوب می‌شود. مطالعات نشان می‌دهند که سرکه سیب از رشد  باکتری‌هایی مانند E.coli در غذا پیشگیری می‌کند. اگر می‌خواهید به روشی طبیعی به غذای خود نگه‌دارنده اضافه کنید، سرکه سیب می‌تواند به شما کمک کند.

 

سرکه سیب به کاهش کلسترول و کنترل دیابت کمک می‌کند

یکی از مهم‌ترین کاربردهای سرکه سیب، کمک به درمان دیابت نوع 2 است. دیابت نوع 2 به وسیله افزایش سطوح قند خون ایجاد شده به وسیله مقاومت انسولین یا ناتوانی برای تولید انسولین مشخص می‌شود. موثرترین و سالم‌ترین روش برای تنظیم سطوح قند خون، جلوگیری از مصرف کربوهیدارت‌های تصفیه شده و شکر است، مصرف سرکه سیب نیز ممکن است تاثیر به‌سزایی در کنترل دیابت داشته باشد.

  • یک مطالعه نشان می‌دهد که سرکه سیب موجب بهبود حساسیت به انسولین تا 19 الی 34 درصد می‌شود و به طور قابل توجهی باعث کاهش سطوح قند خون و واکنش به انسولین می‌شود.
  • در یک مطالعه دیگر بر روی 5 نفر، سرکه سیب قند خون این افراد را تا 31.4 درصد بعد از خوردن 50 گرم نان سفید کاهش داد.
  • در یک مطالعه دیگر بر روی افراد دیابتی گزارش شد که مصرف 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب قبل از خواب، قند خون را تا 4 درصد کاهش داد.
  • مطالعات متعدد بر روی انسان‌ها نشان داده‌اند که سرکه سیب می‌تواند کارکرد انسولین را بهتر کند و سطوح قند خون را بعد از وعده‌های غذایی پایین بیاورد.

 

 

سرکه سیب به کاهش وزن کمک می‌کند

شاید تعجب کنید، مطالعات نشان می‌دهند که سرکه سیب به افراد کمک می‌کند تا وزن خود را کاهش دهند. چندین مطالعه بر روی انسان‌ها نشان می‌دهند که سرکه سیب احساس سیری را افزایش می‌دهد. همین امر منجر به جذب کالری کمتر و در نتیجه کاهش وزن می‌شود. برای مثال، بر طبق یک مطالعه، مصرف سرکه سیب بعد از یک وعده غذایی با کربوهیدارت بالا منجر به افزایش احساس سیری در افراد شد افراد شرکت‌کننده 200 الی 275 کالری کمتری نسبت به روز قبل دریافت کردند. علاوه بر این، یک مطالعه بر روی 175 نفر از افراد چاق نشان داد که مصرف روزانه سرکه سیب منجر به کاهش چربی دور شکم و کاهش وزن می‌شود.

  • مصرف 1 قاشق غذاخوری (15 میلی‌گرم) منجر به کاهش 2.6 پوند (1.2 کیلوگرم) شد.
  • مصرف 2 قاشق غذاخوری (30 میلی‌گرم) منجر به 3.7 پوند (1.7 کیلوگرم) شد.

 

سرکه سیب موجب تقویت پوست می‌شود

سرکه سیب یک درمان خانگی برای بیماری‌های پوستی مانند پوست خشک و اگزما محسوب می‌شود. پوست به طور طبیعی تا اندازه‌ای اسیدی است. استفاده از سرکه سیب به صورت موضعی می‌تواند به تعادل pH طبیعی پوست کمک کند. با در نظر گرفتن خواص آنتی‌باکتریایی سرکه سیب، می‌توانید از عفونت‌های پوستی مرتبط با اگزما و دیگر بیماری‌های پوستی پیشگیری کنید. برخی از افراد برای پیشگیری از لک از سرکه سیب به عنوان تونر استفاده می‌کنند.

 

مقدار و دوز مصرفی سرکه سیب چقدر باشد؟

مقدار دوز مصرفی سرکه سیب

چون سرکه سیب بسیار اسیدی می‌باشد، بسیار مهم است که با آب مخلوط شود. بهتر است قبل از اینکه سرکه سیب را وارد رژیم غذایی خود کنید با پزشک خود مشورت کنید. توصیه می‌شود 1 الی 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب را با 8 اونس چای یا آب مخلوط کنید. لیمو یا دیگر مرکبات ممکن است به خوشمزه شدن آن کمک کند.

 

اختصاصی پریهان

 

توصیه می‌کنیم حتما بخوانید:

چرا سلامتی کبد مهم است؟

تاثیر آبگوشت بر افراد دیابتی

رژیم لاغری با قهوه اسپرسو

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب