زمان مورد انتظار برای ورزش بعد از غذا چقدر است؟

در اغلب اوقات توصیه می‌شود که ورزش بعد از غذا را کلاً ممنوع کنید. با این وجود، برخی از افراد به این موضوع اهمیتی نمی‌دهند و چون زمان ورزش آنها به زمان غذا خوردن نزدیک است، دچار عوارض جانبی می‌شوند. بدن نیاز دارد تا غذایی که وارد آن شده است را هضم کند، اگرچه این دوره زمانی در نوع ورزشی که انجام می‌دهید متغیر است. در این مقاله می‌خواهیم توضیح دهیم که چقدر بعد از غذا باید منتظر بمانید تا ورزش کنید.

 

زمان ورزش بعد از غذا

ورزش کردن

طبق گزارش مجله اینترنتی پریهان در بخش مربوط به ورزشکاران، وقتی یک وعده غذایی را می‌خورید، غذا وارد معده‌تان می‌شود و به آهستگی هضم می‌شود و در روده کوچک در مقادیر کوچکی رها می‌شود. دو الی چهار ساعت زمان لازم است تا غذا از معده وارد روده کوچک شود.

با اینکه نیازی نیست تا منتظر هضم کامل غذا قبل از ورزش باشید، اما بهتر است برای ورزش بعد از غذا کمی به معده‌تان استراحت بدهید.

برای اکثر افراد، 1 الی 2 ساعت زمان بعد از وعده غذایی برای ورزش کافی است، برای میان‌وعده لازم است نیم ساعت منتظر بمانید.

در این زمان، غذا به قدر کافی وقت دارد تا خوب هضم شود تا دچار ناراحتی معده نشوید. هر چقدر شدت ورزشی که انجام می‌دهید، بیشتر باشد، ریسک این عوارض جانبی هم بیشتر است.

 

حجم و نوع غذا

وقتی نوبت به ورزش بعد از غذا می‌رسد، اندازه و ترکیب غذایی نقش مهمی را بازی می‌کند. هر چقدر وعده غذایی که می‌خورید، بیشتر باشد، زمان طولانی‌تری برای هضم غذا نیاز دارید. علاوه‌براین، ترکیب وعده غذایی نیز بر هضم غذا تاثیر زیادی می‌گذارد.

وعده‌هایی که پر از چربی، پروتئین و فیبر هستند معمولاً آهسته‌تر از کربوهیدرات‌های ساده و پروتئین‌های فرآوری‌شده هضم می‌شوند.

بنابراین، بهتر است قبل از ورزش کردن از خوردن وعده‌های غذایی پر حجم که حاوی چربی، پروتئین و فیبر هستند، خودداری کنید تا دچار عوارض جانبی آن نشوید. می‌توانید از بهترین نوشیدنی برای ورزشکاران نیز استفاده کنید.

 

عوارض جانبی احتمالی

ورزش بعد از غذا موجب برخی ناراحتی‌های گوارشی از جمله نفخ، حالت تهوع، گرفتگی، رفلکس معده، اسهال و سستی می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند که ورزشکارانی مانند دوند‌ه‌ها و دوچرخه سواران جزو افرادی هستند که در معرض ریسک بالای ورزش بعد از غذا قرار دارند. در ورزش‌هایی مانند گلف، پیاده‌روی و تیراندازی با کمان احتمال کمتری برای مواجه شدن با علائم ناراحتی گوارشی وجود دارد.

با اینکه برای تمرینات شدید بدنی، انرژی زیادی لازم است، اما ورزش بعد از غذا ممکن است باعث وارد کردن آسیب به عملکردتان شود.

 

حرف آخر

در اینجا لیستی تهیه کرده‌ایم که می‌توانید مدت زمان انتظار برای ورزش بعد از غذا را مشاهده کنید:

اسکی صحرانوردی: 1 الی دو ساعت

کراس فیت: 1 و نیم الی سه ساعت

دوچرخه سواری: یک و نیم الی سه ساعت

اسکی در سراشیبی: 1 ساعت

گلف: یک ساعت

دوچرخه سواری در کوهستان: 1 الی دو ساعت

دویدن: یک و نیم الی سه ساعت

شنا: یک و نیم الی سه ساعت

پیاده‌روی: حداقل زمان

تمرین با وزنه: یک الی دو ساعت

 

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

منبع: healthline.com

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب