ممنوعات کراتین بالا کدام‌ها هستند؟

ممنوعات کراتین بالا برای کسانی که کراتین بالایی دارند بسیار مهم است  و باید این غذاها را بشناسند. استفاده از این مواد غذایی می‌تواند منجر به تشدید بیماری‌های کلیوی شود. همچنین باید از اضافه کردن پروتئین بیش از حد به رژیم غذایی‌تان خودداری کنید و غذاهای پرفیبر را برای کنترل سطوح کراتینین بدن‌تان اضافه کنید.

 

ممنوعات کراتین بالا

طبق گزارش پریهان: کراتین زمانی تشکیل می‌شود که پروتئین بدن از طریق سوخت‌وساز به انرژی تبدیل می‌شود. وقتی کراتین شکسته می‌شود، تبدیل به کراتینین می‌شود که یک ماده زائدی است که از طریق خون خارج و از طریق ادرار دفع می‌شوند. اگر مبتلا به بیماری‌ کلیوی باشید، مقدار کراتینین خونتان افزایش می‌یابد و در عین حال سطح دفع آن از طریق ادرار نیز کاهش می‌یابد. ممنوعات کراتین بالا به شما کمک می‌کنند تا حدودی بتوانید این مشکل را کنترل کنید. در ادامه با برخی از این غذاها و نوشیدنی‌های ممنوعه آشنا می‌شویم:

آب

خوردن آب بیش از حد می‌تواند موجب ورم بدن، افزایش فشار خون و یا کار کردن بیش از حد قلب‌تان شود.

سدیم

مصرف بیش از حد سدیم می‌تواند باعث افزایش فشار خون شود.

 

پروتئین

پروتئین می‌تواند موجب تشکیل کراتینین شود.

 

فسفر

مصرف بیش از حد فسفر می‌تواند باعث ضعیف شدن استخوان‌هایتان شود.

 

پتاسیم

سطوح بالای پتاسیم می‌تواند بر مغز و سلول‌های عصبی‌تان تاثیر بگذارد.

غذاهایی که برای بیماران کلیوی ضرر دارند

اهمیت ممنوعات کراتین بالا بسیار زیاد است و بهتر است از مصرف غذاهای زیر پرهیز کنید:

نوشابه سیاه

نوشابه سیاه برای کراتین بالا

نوشابه سیاه علاوه بر کالری و قند بالایی که دارد حاوی فسفر است مخصوصاً نوشابه‌های سیاه. بسیاری از تولیدکنندگان نوشیدنی‌ها در حین فرآوری برای افزایش طعم و طول عمر محصول غذایی از فسفر استفاده می‌کنند. برخلاف فسفر طبیعی، جذب فسفر به‌صورت ماده افزودنی به پروتئین متصل نیست. بلکه این نوع فسفر به شکل نمک است و توسط دستگاه گوارشی به مقدار زیادی جذب می‌شود.

 

آووکادو

آووکادو برای کراتین بالا

با اینکه آووکادو مزیت‌های زیادی برای سلامتی بدن دارد، اما یکی از میوه‌های پر پتاسیم در نظر گرفته شده است که جزو ممنوعات کراتین بالا محسوب می‌شود. در حقیقت، یک عدد آووکادو در اندازه متوسط، 690 میلی‌گرم از پتاسیم بدن را تامین می‌کند. در صورت نیاز می‌توانید فقط یک چهارم از یک عدد آووکادوی متوسط را مصرف کنید. البته نباید خواص آووکادو برای رحم و تخمدان زنان را نادیده گرفت.

 

غذاهای کنسروی

غذاهای کنسروی برای کراتین بالا

اکثر غذاهای کنسروی حاوی مقدار زیادی سدیم هستند و برای افزایش طول عمر این محصولات، مقدار زیادی نمک افزوده شده است. به دلیل مقدار زیادی سدیم که غذاهای کنسروی با خود به همراه دارند، این غذاها جزو ممنوعات کراتین بالا در نظر گرفته شده‌اند.

 

نان گندم کامل

در اغلب نان گندم کامل به دلیل مواد مغذی بسیاری که دارد و همچنین فیبر بالایی که دارد توصیه می‌شود، اما باید بدانید که این نوع نان دارای فسفر و پتاسیم بالایی است. می‌توانید به جای دو برش نان گندم کامل از یک برش کوچک استفاده کنید. پیشگیری از کراتینین بالا از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

برنج قهوه‌ای

برنج قهوه‌ای هم مانند نان گندم کامل نوعی غلات کامل محسوب می‌شود که پتاسیم بالایی دارد و مقدار فسفر آن نسبت به برنج سفید بیشتر است. در مورد خوردن برنج سفید برای کراتین بالا باید دقت کنید.

 

موز

موز به خاطر پتاسیم بالایی که دارد بسیار مشهور است. با اینکه موز به‌طور طبیعی سدیم کمی دارد، اما یک عدد موز متوسط دارای 422 میلی‌گرم پتاسیم است. اگر می‌خواهید جذب پتاسیم بدن‌تان را کاهش دهید باید موز را به‌عنوان ممنوعات کراتین بالا در نظر بگیرید. البته می‌توانید به جای موز از میوه‌های مفید برای کراتین بالا استفاده کنید.

 

محصولات لبنیاتی

محصولات لبنیاتی غنی از انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی دیگر هستند. همچنین این محصولا حاوی پروتئین بالا و منبع طبیعی فسفر و پتاسیم هستند. بله مصرف بیش از حد محصولات لبنیاتی به خاطر عوارض کراتین بالا که دارند مانند دیگر غذاهای حاوی فسفر می‌توانند جزو ممنوعات کراتین بالا محسوب شوند.

 

پرتقال و آب پرتقال

با اینکه پرتقال و آب پرتقال حاوی مقدار ویتامین C هستند، اما غنی از پتاسیم نیز هستند. توصیه می‌شود پرتقال و آب پرتقال را هم از رژیم غذایی‌تان حذف کنید.

 

گوشت‌های فرآوری شده  

مصرف گوشت‌های فرآوری‌شده مرتبط با ابتلا به بیماری‌های مزمن هستند و به‌طور کلی به دلیل مقدار مواد نگهدارنده‌ای که دارند جزو ممنوعات کراتین بالا در نظر گرفته شده‌اند. به‌طور معمول، گوشت‌های فرآوری شده حاوی مقدار زیادی نمک هستند که باعث خوشمزه‌تر شدن آنها می‌شود. علاوه‌براین، گوشت‌های فرآوری شده حاوی پروتئین بالایی هستند.

کلام آخر

اگر متوجه شده‌اید که کراتین بالایی دارید باید به رژیم غذایی و همچنین ممنوعات کراتین بالا دقت کنید. در این مقاله تلاش کردیم تا غذاهایی را به شما معرفی کنیم که حاوی سدیم، پتاسیم و فسفر بالایی هستند که حتماً باید از رژیم غذایی‌تان آنها را حذف کنید. محدود کردن برخی از مواد غذایی می‌تواند به کاهش شدت آسیب کلیوی کمک کند.

لینک منبع

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب