مضرات خمیردندان برای پوست که از آن بی‌خبر هستید!

در این مقاله می‌خواهیم در مورد مضرات خمیردندان برای پوست صحبت کنیم. احتمالاً وقتی صورتتان را قبل از خواب می‌شویید و با جوش‌های روی پوست مواجه می‌شوید کلافه می‌شوید و دلتان می‌خواهید دست به هرکاری بزنید و از شر این جوش‌ها راحت شوید. اخیراً در فضای مجازی و برخی سایت‌ها شایعه شده است که استفاده منظم از خمیردندان بر روی پوست باعث می‌شود تا جوش‌ها از بین بروند. بله چندین ترکیب یافت شده در خمیردندان به کوچک شدن جوش روی پوست کمک کند. اما آیا خمیردندان ضرر هم دارد؟

 

مضرات خمیردندان برای پوست چیست؟

درست است که خمیردندان باعث کوچک شدن جوش می‌شود اما شاید بد نباشد بدانید که مضرات خمیردندان برای پوست بیشتر از مزیت‌های آن است. اگرچه هنوز دقیق مشخص نیست که برای اولین بار استفاده از خمیردندان برای جوش از چه زمانی و توسط چه کسی شروع شد، اما برخی علت‌ها برای استفاده از آن بر روی پوست وجود دارد:

  • بسیاری از خمیردندان‌ها حاوی یک ماده شیمیایی به نام تریکلوزان هستند که باعث کشته شدن باکتری‌هایی می‌شوند که باعث بدتر شدن جوش‌ها می‌شوند.
  • برخی از ترکیبات یافت شده در خمیردندان مانند جوش شیرین، الکل و آب اکسیژنه موجب کوچک شدن جوش می‌شوند.
  • متانول یافت شده در خمیردندان می‌تواند کاهش موقت درد و تورم شود.

اما می‌خواهیم چند دلیل بیاوریم تا برای همیشه استفاده از خمیردندان را کنار بگذارید و از مضرات خمیردندان برای پوست آگاه شوید.

 

اطلاعات قدیمی

اول از همه، بسیاری از شرکت‌ها دیگر از تریکلوزان در فرمول خمیردندان‌شان استفاده نمی‌کنند. بر اساس گزارش پریهان، برخی از آزمایش‌ها نشان می‌دهند که تریکلوزان می‌تواند تاثیر منفی بر روی هورمون‌های تیروئیدی بگذارد. بنابراین، حتی اگر خمیردندانی پیدا کردید که حاوی این مواد شیمیایی است، استفاده از آن بر روی جوش ممکن است موجب بدتر شدن جوش بر روی پوست شود.

 اگر پوست‌تان چرب و جوش‌دار است این تونرها را امتحان کنید.

 

تحریک شدن پوست

یکی از مضرات خمیردندان برای پوست، تحریک شدن آن است. این نکته را به یاد داشته باشید که خمیردندان برای دندان ساخته می‌شود نه سطح حساس پوست. بنابراین، با اینکه قدرت مواد شیمیایی در خمیردندان ممکن است باعث سفید شدن دندان‌های‌تان شوند، این مواد شیمیایی می‌توانند موجب تحریک پوست‌تان شوند. خمیردندان دارای سطح pH است که می‌تواند موجب تحریک پوست سالم شود.

سدیم لوریل سولفات ترکیب دیگری است که در خمیردندان یافت می‌شود و ممکن است موجب بدتر شدن لکه‌های پوستی شود.

 

نتیجه معکوس  

خشک شدن بیش از حد پوست می‌تواند نتیجه معکوسی داشته باشد. حتی اگر از تحریک شدن پوست جلوگیری کنید، واکنش‌های بد دیگری ممکن است وجود داشته باشند. برای مثال، اگر پوست‌تان بعد از استفاده از خمیردندان خشک می‌شود، ممکن است موجب بدتر شدن آکنه یا جوش شود.

 

به جای خمیردندان از چه چیزی استفاده کنیم؟

اگرچه ممکن است وسوسه شوید که از خمیردندان برای درمان جوش استفاده کنید، بهتر است بدانید جایگزین‌های بهتری وجود دارند که شما را به هدف‌تان می‌رسانند.

 

محصولات مخصوص آکنه

استفاده از محصولات دارویی برای پیشگیری و درمان آکنه بهترین روش است. این محصولات معمولاً حاوی سالیسیلیک اسید، بنزوئیل پراکساید و رتنوئیدهای موضعی هستند. می‌توانید این محصولات را از داروخانه‌ها به شکل زیر تهیه کنید:

  • پاک‌کننده صورت
  • مرطوب‌کننده
  • ماسک صورت

درمان‌های خانگی دیگر

خوب تا اینجا از مضرات خمیردندان برای پوست گفتیم. شاید بهتر باشد کمی هم در مورد درمان‌های خانگی هم صحبت کنیم تا بتوانید بهتر تصمیم بگیرید. اگر طرفدار روغن‌های ضروری هستید، شاید بد نباشد همیشه یک بطری روغن درخت چای دم دست داشته باشید.

بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که استفاده از کمی روغن درخت چای ممکن است تاثیر فوق‌العاده‌ای بر روی جوش‌ها داشته باشد. می‌توانید چند قطره روغن درخت چای را در محصولات مراقبت از پوست‌تان بریزید و یا چند قطره از آن را به‌طور مستقیم بر روی جوش بزنید.

 

حرف آخر

همانطور که در این مقاله اشاره کردیم، استفاده از خمیردندان می‌تواند باعث کوچک شدن سریع‌تر جوش شود. اما مضرات خمیردندان برای پوست آنقدر زیاد است که به نظرم ارزش استفاده را ندارد. محصولات زیادی در بازار عرضه شده‌اند که مخصوص درمان جوش و مراقبت از پوست هستند. می‌توانید به جای خمیردندان از روغن درخت چای نیز استفاده کنید که تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد.

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

 

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب