روش‌های درمان جوش با دارو

در مورد درمان جوش با دارو چه می‌دانید؟ جوش‌ها یکی از بدترین اتفاقاتی‌اند که ممکن است برای ما رخ بدهند. حتما شما هم این خاطره را داشته‌اید که در بدترین زمان، سر و کله این میهمانان ناخوانده روی صورتتان پیدا شده باشد؛ اما اصلا جوش چیست و چگونه شکل می‌گیرد؟ هنگامی که باکتری‌ها فولیکول مو را آلوده و ملتهب می‌کنند، یک برآمدگی دردناک پر از چرک در زیر پوست شکل می‌گیرد که این برآمدگی عفونی را «جوش» می‌نامند و نام دیگرش فورونکل است.

 یک جوش تا زمانی که پاره و تخلیه شود بزرگ‌تر و دردناک‌تر می‌شود. اکثر جوش‌ها را می‌توان با یک روش جراحی جزئی که شامل بازکردن و تخلیه آن است درمان کرد؛ با این حال ممکن است برای مقابله با عفونت زمینه‌ای به داروهای آنتی‌بیوتیک‌ هم نیاز داشته باشید. در این مقاله از مجله اینترنتی پریهان قصد داریم تا در مورد این روش‌ها بیشتر صحبت کنیم.

درمان جوش با دارو

اغلب جوش‌ها توسط باکتری استافیلوکوکوس اورئوس – که به استاف هم مشهور است – ایجاد می‌شوند. برای مبارزه با این عفونت، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک‌های خوراکی، موضعی و یا داخل وریدی مانند امیکاسین، آموکسیسیلین، آمپیسیلین، سفازولین، سفوتاکسیم، سفتریاکسون، سفالکسین، کلیندامایسین، داکسی سایکلین، اریترومایسین، جنتامایسین، لووفلوکساسین، ماپیروکسین، سولفامتوکسازول تری متوپریم و تتراسایکلین را تجویز کند.

داروهای آنتی‌بیوتیک

پیش از هر چیز باید به این نکته توجه داشته باشید  که آنتی‌بیوتیک تجویز شده توسط پزشک، بر اساس وضعیت خاص شما بوده، پس از مصرف خودسرانه این داروها پرهیز کنید. قرار نیست تمامی آنتی‌بیوتیک‌های موجود برای بهبود وضعیت جوش‌های شما مفید باشند، زیرا برخی از باکتری‌ها – بیش از 30 نوع استاف – به آنتی بیوتیک‌های خاصی واکنش نشان نمی‌دهند.

داروهای بدون نیاز به نسخه

اگر نمی‌توان به صورت خودسرانه سراغ آنتی بیوتیک‌ها رفت، آیا راه دیگری برای درمان جوش با دارو باقی می‌ماند؟ برای درمان جوش راه‌‌های بسیاری وجود دارد، از درمان‌های سنتی گرفته تا پرهیزات غذایی و داروهای خاصی که به سادگی در دسترس ما قرار دارند. با این حال اکثر داروهای جوش بدون نسخه بر روی تسکین درد ناشی از جوش تمرکز دارند. هیچ آنتی بیوتیک بدون نسخه‌ای برای درمان جوش کاربرد ندارد. بر اساس گفته‌های متخصص بیماری‌های استخوانی دانشگاه پوست‌شناسی آمریکا، استفاده از پماد آنتی بیوتیک بدون نسخه – مانند نئوسپورین، باسیتراسین یا پلی استرین – روی جوش بی‌اثر است؛ چراکه دارو به پوست آلوده نفوذ نمی‌کند.

آیا می‌بایست تمام آنتی‌بیوتیک‌ را مصرف کرد؟

اگر آنتی بیوتیک مصرف شده کار خود را درست انجام دهد، احساس بهتری خواهید داشت. هنگامی که احساس بهتری کردید، ممکن است دارو را قطع کنید؛ اما شما نباید مصرف دارو را متوقف کنید چراکه پس از قطع مصرف، دوباره بیمار خواهید شد. هر زمان که یک آنتی بیوتیک خوراکی برای شما تجویز شد، آن را طبق دستور مصرف و دوره مصرف دارو را به اتمام برسانید. اگر آنتی بیوتیک را کامل مصرف نکنید و خیلی زود دوره مصرف را قطع کنید، ممکن است آنتی بیوتیک‌ها نتوانند تمام باکتری‌ها را از بین ببرند.

اگر این اتفاق بیفتد، نه تنها ممکن است دوباره بیمار شوید، بلکه باکتری‌های باقی مانده ممکن است در برابر آنتی‌ بیوتیک مقاوم شوند. حال اگر چیزی رخ داد فورا به پزشک مراجعه کرده و از او بخواهید که علائم و نشانه‌های بدتر شدن شما را بررسی کند.

درمان جوش با داروهای گیاهی

در ادامه به چند داروی گیاهی اشاره می‌کنیم که جایگزین مناسبی برای درمان جوش با دارو هستند.

روغن درخت چای

روغن درخت چای دارای خواص ضد باکتری و یک ضد عفونی کننده قدرتمند است. این ویژگی می‌تواند به درمان عفونت‌های باکتریایی جوش کمک کند. از آنجایی که استفاده مستقیم این روغن می‌تواند اثرات سوزشی بر روی پوست ایجاد کند، نباید آن را مستقیماً بر روی پوست قرار داد؛ در عوض می‌بایست چند قطره از این روغن – حدودا پنج قطره – را با یک قاشق چای‌خوری روغن نارگیل یا روغن زیتون ترکیب کرده؛ سپس کمی پنبه را به مخلوط ذکر شده آغشته کنید و  به صورت روزانه – دو الی سه مرتبه – روی جوش بمالید. این کار را هر روز انجام دهید تا جای جوش کاملا از بین برود.

پودر زرچوبه

پودر زرچوبه دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است. خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی زرچوبه ممکن است به بهبود جوش و خلاص شدن از شر آن کمک کند. می‌توانید پودر زرچوبه را میل کرده یا از آن به صورت موضعی بر روی جوش استفاده کنید. برای میل کردن پودر زرچوبه تنها کافی است تا یک قاشق چای‌خوری از آن را در آب یا شیر جوشانده و دو الی سه بار در روز بنوشید (لازم نیست مخلوط را داغ بنوشید). همچنین برای استفاده موضعی، زرچوبه را با آب، زنجبیل یا هر دو مخلوط کنید تا یک خمیر درست شود. سپس خمیر حاصل را حداقل دو بار در روز روی جوش قرار دهید.

روغن چیریش

روغن چیریش دارای خواص ضد باکتریایی، ضد عفونی و ضد میکروبی است که می‌تواند به درمان عفونت‌های پوستی از جمله جوش‌ها کمک شایانی کند. روغن چیریش که به یاس بنفش هندی نیز شهرت دارد برای درمان جای جوش نیز استفاده می‌شود. برای مصرف این روغن، روزانه سه الی چهار مرتبه آن را روی جوش قرار دهید؛ قبل و بعد از استفاده حتما دست‌های خود را بشویید.

حرف آخر

جوش‌ها می‌توانند دردناک و ناخوشایند باشند. ممکن است به آنتی بیوتیک و جراحی جزئی برای بازکردن و تخلیه آن نیاز داشته باشید. اگرچه تنها روش درمان جوش با دارو استفاده از داروهای آنتی بیوتیک نیست و می‌توان از داروهای گیاهی نیز استفاده کرد. حال اگر جوش روی بدنتان پدیدار شد، سعی کنید برای مشاوره با پزشک پوست خود تماس بگیرید تا در اسرع وقت اقدامات لازم برای درمان آن ناحیه صورت بگیرد.

 

تهیه: پویا عبادی

اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب