علت سوزش بدن زنان چیست؟

علت سوزش بدن زنان می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و ممکن است بر کل بدن یا قسمتی از بدن تاثیر بگذارد. احساس سوزش بدن نوعی درد محسوب می‌شود که متفاوت از درد گرفتگی و دردناک است. درد سوزش بدن می‌تواند مرتبط با مشکلات عصبی باشد. با این وجود، علت‌های متفاوت بسیار دیگری برای آن وجود دارد. آسیب، عفونت و اختلالات خود ایمنی موجب درد عصبی و در بسیاری مواقع موجب آسیب عصبی می‌شوند.

بسیاری از بیماری‌هایی که موجب احساس سوزش بدن می‌شوند، هیچ درمانی ندارند، اما برخی درمان‌ها وجود دارند که به کنترل درد کمک می‌کنند. اگر احساس می‌کنید که مشکل خاصی در بدن دارید، برای کنترل سوزش باید زیر نظر پزشک متخصص باشید.

 

علت سوزش بدن در زنان

یکی از رایج‌ترین دلایل احساس سوزش بدن در زنان، آسیب یا اختلال کارکرد در سیستم عصب است. این سیستم از سیستم عصبی مرکزی (CNS) و سیستم عصبی محیطی (PNS) تشکیل یافته است.

CNS مرکز فرمان اولیه است و شامل مغز و نخاع است. PNS شامل عصب‌هایی است که از مغز و نخاع منشعب می‌شوند و به بقیه بدن با CNS متصل می‌شوند.

چندین نوع متفاوت بیماری‌های عصبی و نخاعی ممکن است موجب احساس سوزش بدن زنان و مردان شود که علائم آن عبارتند از:

سندرم درد مرکزی

این سندرم نوعی اختلال مغز است که زمانی اتفاق می‌افتد که عصب‌ها در CNS آسیب دیده باشند. این بیماری می‌تواند موجب انواع متفاوت احساس درد شود که احساس سوزش بدن زنان یکی از این دردها است.

آرتروز گردن

آرتروز گردن به خاطر افزایش سن است. ساییدگی و پارگی استخوان‌ها و غضروف در گردن می‌توانند موجب فشرده شدن عصب‌ها شوند که این امر منجر به درد مزمن گردن همراه با احساس سوزش می‌شود.

 

فتق دیسک

فتق دیسک زمانی اتفاق می‌افتد که یک دیسک در مهره‌ها جا افتاده باشد. این دیسک‌ها با جذب شوک به خاطر فعالیت‌های روزمره مانند پیاده‌روی و دوچرخه‌سورای از استخوان‌های نخاع محافظت می‌کند. وقتی یکی از دیسک‌های کمر از جای خود خارج می‌شود، به عصب فشار وارد می‌آید و می‌تواند باعث احساس سوزش بدن زنان و مردان شود.

 

مونونوروپاتی

مونونوروپاتی گروهی به گروهی از بیماری‌ها گفته می‌شود که می‌تواند موجب آسیب به یک عصب مجزا شود. این آسیب در اغلب اوقات منجر به احساس سوزش در ناحیه تحت تاثیر بدن‌تان می‌شود. مونونوروپاتی انواع متفاوتی دارد از جمله تونل کارپال، فلج عصب اولنار و سیاتیک.

 

ام ‌اس یا اسکلروز چندگانه

اسکلروز چندگانه یا ام اس نوعی بیماری است که CNS را تحت تاثیر قرار می‌دهد. محققان بر این باور هستند که ام اس باعث می‌شود تا سیستم ایمنی بدن به میلین حمله کند. میلین یک پوشش عایقی در اطراف سلول است. وقتی میلین دچار فرسایش می‌شود، ارتباط بین سلول‌های عصبی در CNS دچار اختلال می‌شود. وقتی این امر اتفاق می‌افتد، برخی از قسمت‌های بدن‌تان دستورالعمل‌ها را از مغز دریافت نمی‌کند. این امر موجب علائم مختلفی از جمله احساس سوزش و اسپاسم در بدن می‌شود.

 

نورالژی  

نورالژی نوعی احساس سوزش در بدن زنان و مردان است که در اثر آسیب به عصب یا تحریک عصبی اتفاق می‌افتد. عصب تحت تاثیر ممکن است در هر جایی از بدن‌تان باشد، اما در اغلب اوقات در صورت یا گردن است.

 

نوروپاتی محیطی

نوروپاتی محیطی نوعی اختلال است که در هنگام آسیب به عصب محیطی اتفاق می‌افتد و بر توانایی عصب برای کارکرد صحیح تاثیر می‌گذارد. نوروپاتی محیطی ممکن است موجب احساس سوزش در بدن زنان شود.

 

رادیکولوپاتی

رادیکولوپاتی که به‌عنوان عصب فشرده در نخاع نیز اشاره می‌شود می‌تواند بخش طبیعی از روند پیر شدن سن باشد. این امر زمانی اتفاق می‌افتد که استخوان‌ها، غضروف یا عضله به مرور زمان رو به زوال می‌روند. همچنین این بیماری ممکن است به وسیله آسیب یا ضربه به نخاع ایجاد شود. این بیماری در بسیاری از مواقع موجب احساس سوزش در بدن زنان و مردان می‌شود.

 

تصادفات، آسیب‌ها یا ضربه نیز از علت‌های دیگر احساس سوزش بدن زنان محسوب می‌شوند که عبارتند از:

سرمازدگی  

وقتی پوست در معرض دمای زیر صفر درجه و منجمد قرار می‌گیرد، سرمازدگی حاصل می‌شود. سرمازدگی نیز موجب احساس سوزش بدن می‌شود.

 

نیش حشرات

نیش حشرات یا حیواناتی که سمی هستند مانند مار باعث ایجاد احساس سوزش بدن در ناحیه تحت تاثیر می‌شود.

 

کمبود برخی مواد مغذی نیز می‌تواند به صورت یکی از علائم سوزش بدن زنان ظاهر شود:

بری‌بری

بری‌بری کمبود تیامین یا ویتامین B1 است.

 

کم کاری پاراتیروئید

کم کاری پاراتیروئید بیماری نادری است که در آن هورمون پاراتیروئید در حد خیلی کم تولید می‌شود. همچین کم کاری پاراتیروئید می‌تواند موجب کمبود کلسیم شود.

 

کم‌خونی مگالوبلاستیک

کم‌خونی مگالوبلاستیک ممکن است مرتبط با کمبود ویتامین B12 یا اسید فولیک باشد.

 

کم‌خونی پرنیشیوز

این کم‌خونی موجب کمبود ویتامین B12 می‌شود.

 

حرف پایانی

در اکثر موارد، درد دلیلی برای نگرانی نیست. در برخی مواقع می‌توان درد سوزش را در خانه با راه‌حل‌های ساده مانند یخ، حرارت، تعدیل فعالیت و داروهای بدون نسخه درمان کرد. با این وجود، اگر احساس سوزش بدن زنان اگر طی چند روز برطرف نشد یا اگر همراه با علائم جدی دیگر بود، کمک گرفتن از پزشک متخصص فکر بهتری است.

 

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

منبع: healthline.com

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب