آیا علائم پولیب معده می‌توانند منجر به سرطان شوند؟

در بسیاری از مواقع، علائم پولیب معده ممکن است نگران‌کننده نباشد و حتی ممکن است پولیب معده بدون علائم باشد. اما برخی از پولیب‌ها می‌توانند منجر به بیماری‌های جدی‌تر شوند. همه بافت‌های بدن از سلول تشکیل شده‌اند. در بسیاری از مواقع، این سلول‌ها بیش از حد رشد می‌کنند یا در جایی رشد می‌کنند که متعلق به آنجا نیستند. وقتی این امر اتفاق می‌افتد، ممکن است پولیب تشکیل شود.

علائم پولیب معده

در بخش سلامت ویژه پریهان به این نکته می‌پردازیم که اکثر علائم پولیب معده پنهان هستند و فقط از طریق آندوسکوپی می‌توانید متوجه پولیب معده شوید. فقط پولیب‌های بزرگ معمولاً دارای علائم زیر هستند:
– درد شکمی
– حالت تهوع
– کمخونی
– کاهش وزن

پولیب معده چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشک ممکن است از طریق آندوسکوپی متوجه پولیب معده شود. اگر علائم زیر را داشته باشید پزشک برای تشخیص بیماری از روش آندوسکوپی استفاده خواهد کرد:
– سوزش سردل مزمن
– خونریزی
حالت تهوع
– استفراغ
– درد
– مشکلاتی در بلع
– کاهش وزن
اگر پزشک در طول آندوسکوپی متوجه پولیب معده شده باشد، بخش کوچکی از پولیب را برخواهد داشت. این روش بیوپسی نامیده می‌شود. پزشک می‌تواند بیوپسی را از طریق ابزارهایی در انتهای لوله آندوسکوپی انجام دهد.
وقتی نمونه برداشته شد، در زیر میکروسکوپ بررسی خواهد شد. پزشک می‌تواند نوع پولیب را به شما بگوید و اگر مبتلا به سرطان باشید، به شما خواهد گفت.

حرف آخر
عوامل متعددی وجود دارند که شانس شما را برای ابتلا به علائم پولیب معده افزایش می‌دهند. اکثر این موارد را نمی‌توانید تغییر دهید مانند افزایش سن و سابقه ابتلا به FAP.
برخی از مطالعات در سال 2018 نشان دادند که شانس ابتلا در افراد سیگاری و افرادی که ورزش نمی‌کنند و فعالیت جسمانی کمی دارند بیشتر است. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که 90 درصد از پولیب‌های معده بدون ضرر هستند و منجر به سرطان نخواهند شد. بسیاری از پزشکان برداشتن آن را ترجیح می‌دهند.

تهیه و ترجمه: مجله اینترنتی پریهان

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب