طریقه استفاده از میکونازول چگونه است؟

طریقه استفاده از میکونازول بستگی به نوع این دارو دارد. این دارو به‌صورت اسپری، پودر اسپری، کرم، پودر و تنتور بر روی پوست استفاده می‌شود. میکونازول موضعی برای درمان تینیا کورپوریس (نوعی عفونت قارچی که موجب بثورات پوستی قرمز رنگ در قسمت‌های مختلفی از بدن می‌شود)، تینیا کروریس (نوعی عفونت قارچی بر روی پوست کشاله ران یا باسن) و تینیا پدیس (نوعی عفونت قارچی بر روی پوست پا و بین انگشت‌ها) استفاده می‌شود. میکرونازول جزو داروهای ضدقارچی به‌نام ایمیدازول است. این دارو با توقف رشد قارچ‌ها که موجب عفونت شده‌اند تاثیر می‌گذارد. اما همه محصولات نباید برای درمان همه این بیماری‌ها استفاده شوند. لطفاً قبل از انتخاب هر محصولی برچسب آن را به‌دقت بخوانید.

طریقه استفاده از میکونازول

طریقه استفاده از میکرونازول این طور است که هر میکونازول موضعی تنها برای استفاده بر روی پوست است. هنگام استفاده مواظب باشید میکونازول با چشم‌ها یا دهان تماس نداشته باشد. بلعیدن این دارو هم خطرناک است. میکونازول بر روی پوست سر یا ناخن‌ها تاثیری ندارد. اگر میکونازول موضعی را برای درمان تینیا کروریس استفاده می‌کنید، باید علائم‌تان طی دو هفته درمان بهبود یابد. اگر میکونازول را برای درمان کچلی پا یا قارچ پای ورزشکاران استفاده می‌کنید، علائم‌تان باید طی 4 هفته درمان بهبود یابد. در صورتی که علائم‌تان در این مدت بهبود نیافت یا حتی بدتر شد، بهتر است با پزشک متخصص‌تان مشورت کنید.

اسپری میکونازول یا پودر آن ممکن است آتش بگیرد. این محصولات را در نزدیکی حرارت یا شعله اجاق گاز قرار ندهید.

طریقه استفاده از میکونازول بدین گونه است که ابتدا محل مورد نظر را با آب خوب بشوئید و سپس کاملاً خشک کنید. اگر از اسپری یا پودر اسپری میکونازول استفاده می‌کنید، بهتر است قبل از استفاده آن را خوب تکان بدهید. سپس لایه نازکی از اسپری، پودر اسپری، کرم، پودر یا محلول را بر روی پوست بزنید. اگر پای ورزشکاری دارید، باید دقت کنید که آن را بین انگشت‌هایتان بزنید. همچنین کفش مناسب بپوشید تا گردش هوا فراهم شود. حداقل روزی یکبار جوراب‌هایتان را عوض کنید. کفش‌های‌تان را هم تمیز نگه دارید. اگر از پودر میکونازول استفاده می‌کنید، از زدن پودر بر روی زخم باز خودداری کنید.

 

میکونازول برای درمان دیگر بیماری‌ها

میکونازول موضعی برای درمان تینیا ورسیکالر (نوع عفونت قارچی پوستی است که موجب قهوه‌ای شدن یا روشن شدن لک‌های روی گونه، پشت، بازوها، ران‌ها یا زانو می‌شود) یا مخمرهای پوستی نیز استفاده می‌شود. در مورد ریسک‌های استفاده از این دارو برای بیماری خودتان حتما با پزشک متخصص‌تان مشورت کنید. این دارو ممکن است برای خیلی از بیماری‌های دیگر توسط پزشک تجویز شود.

 

احتیاط

قبل از اینکه طریقه استفاده از میکونازول را بدانید باید به نکات مهم زیر دقت کنید:

  • اگر به میکونازول یا هرگونه داروی دیگری حساسیت دارید، بهتر است به پزشک‌تان بگویید. حتی بهتر است به ترکیبات داروی میکونازول نیز دقت کنید، چون ممکن است به یکی از ترکیبات آن حساسیت داشته باشید.
  • اگر باردار هستید یا می‌خواهید باردار شوید یا در حال شیردهی هستید، حتماً پزشک را در جریان قرار دهید. اگر در حین استفاده از میکونازول متوجه شدید که باردار هستید، فوراً به پزشک اطلاع دهید.
  • اگر یک دوز از دارو را فراموش کردید، نیازی به استفاده دوبرابر نیست. همان روال قبلی را ادامه دهید.

عوارض جانبی میکونازول

میکونازول ممکن است موجب عوارض جانبی شود. اگر هر کدام از علائم زیر را در هنگام طریقه استفاده از میکونازول مشاهده کردید، استفاده از آن را متوقف کنید و با پزشک متخصص‌تان مشورت کنید:

  • خارش یا سوزش ناحیه‌ای از پوست که از میکونازول در آن قسمت استفاده کرده‌اید.
  • راش

میکونازول ممکن است موجب دیگر عوارض جانبی نیز شود. اگر در حین استفاده از آن با هرگونه مشکلی مواجه شدید، استفاده از آن را متوقف کنید.

 

نحوه نگهداری از میکونازول

این دارو را دور از دسترس کودکان و در دمای اتاق و به دور از هرگونه حرارت اضافی و رطوبت نگه دارید (اصلاً در حمام نگه ندارید). 

 موارد اورژانسی و یا مصرف بیش از حد

اگر کسی میکرونازول موضعی را ببلعد، با اورژانس تماس بگیرید.

 

 

 تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب