درمان خارش سر با 9 راهکار فوق‌العاده! حتما امتحان کنید

برای درمان خارش سر باید ابتدا علت آن را بشناسید. علت‌های زیادی برای خارش سر وجود دارد، برای مثال، شوره سر و بیماری التهاب پوستی مانند درماتیت سبوره‌ای از علت‌های رایج خارش پوست سر محسوب می‌شوند. درماتیت سبوره‌ای می‌تواند حاصل استرس، تغییرات فصلی، نوسانات هورمونی یا رشد بیش از حد مخمر بر روی پوست باشد. شوره سر می‌تواند به وسیله خشک شدن بیش از حد پوست سر یا موهای چرب و انواع بیماری‌های پوستی به وجود آید.

علت‌های دیگر خارش پوست سر عبارتند از:

  • اختلالات خود ایمنی مانند پسوریازیس
  • عفونت‌های قارچی مانند قارچ کچلی سر
  • واکنش آلرژیکی به محصولاتی مانند رنگ مو
  • اگزما
  • درماتیت آتروپیک
  • شپش سر
  • استرس یا اضطراب
  • دیابت
  • هرپس زوستر

برخی علت‌های خارش سر نیاز به درمان دارویی دارند. اگر نشانه‌های زیر را دارید با پزشک خود مشورت کنید:

  • خارش سرتان بیشتر از یک هفته طول کشیده است
  • خارش سر همراه با درد، زخم یا ورم است
  • خارش آنقدر شدید است که نمی‌توانید بخوابید یا کارهای‌تان را انجام دهید

 

درمان خارش سر با این راهکارهای خانگی

در ادامه مقاله در بخش پوست و مو از مجله اینترنتی پریهان، می‌خواهیم به چند درمان خارش سر بپردازیم که بسیار تاثیرگذار هستند و نیاز به درمان دارویی نخواهید داشت.

سرکه سیب

سرکه سیب دارای خواص ضد باکتریایی، ضد التهابی و ضد قارچی است، بنابراین می‌تواند خارش پوست سر را که به وسیله پوست خشک ایجاد می‌شود، کاهش دهد. سرکه سیب را با آب ولرم رقیق کنید و بعد از اینکه به موهای‌تان شامپو زدید از آن استفاده کنید. سرکه سیب باعث کاهش شوره سر و خارش پوست سر می‌شود.

 

روغن نارگیل اصل

روغن نارگیل اصل به‌طور طبیعی از نارگیل رسیده استخراج می‌شود. روغن نارگیل حاوی لوریک اسید است که یک چربی اشباع شده است که حاوی خواص ضد میکروبی است. لوریک اسید به پوست کمک می‌کند تا خواص روغن نارگیل به بهترین شکل جذب شود. این کار به درمان خارش سر کمک می‌کند.

روغن نارگیل ممکن است به خارش پوست سر که در اثر اگزما ایجاد شده است نیز کمک کند. همچنین ممکن است شپش سر را نیز از بین ببرد. یک مطالعه در سال 2010 نشان داد که قدرت روغن نارگیل برای از بن بردن خارش بیشتر از پرمترین است (پرمترین دارویی است که برای درمان شپش استفاده می‌شود).

 

روغن نعناع

روغن نعناع نیز ممکن است در کاهش شوره سر و خارش سر موثر باشد. روغن نعناع را با روغن دیگری مانند روغن زیتون رقیق کنید و این دو ترکیب را قبل از شامپو کردن روی سر ماساژ دهید. همچنین می‌توانید بعد از شامپو کردن موهای‌تان را با چای نعناع شستشو دهید.

 

مراقبه

جای تعجب نیست که فعالیت‌هایی که باعث کاهش استرس می‌شوند مانند مراقبه ممکن است به درمان خارش سر که به وسیله اضطراب ایجاد می‌شوند کمک کنند. همچنین مراقبه ممکن است به خارش ایجاد شده به دلیل اگزما نیز کمک کند.

یک مطالعه بر روی مراقبه و تاثیر آن بر اگزما در دانشگاه اموری در ایالات متحده آمریکا نشان داد که مراقبه به تنهایی می‌تواند خارش پوست سر را درمان کند.

 

روغن درخت چای

 روغن درخت چای، روغنی است که دارای خواص ضد میکروبی، ضد قارچی و ضد عفونی‌کنندگی است. همچنین دارای تاثیرات ضد التهابی است. روغن درخت چای می‌تواند موجب تحریک پوست شود، برای همین قبل از استفاده حتما آن را رقیق کنید. برای رقیق کردن روغن درخت چای، 10 الی 20 قطره روغن درخت چای را با یک شامپوی ملایم مخلوط کنید یا آن را با روغن زیتون ترکیب کنید و به‌طور مستقیم روی پوست سر ماساژ دهید. همچنین روغن درخت چای می‌تواند خارش ایجاد شده در اثر شوره سر، درماتیت سبورئیک و شپش سر را تسکین دهید. روغن درخت چای نباید هرگز بلعیده شود.

 

شامپو زینک پریتیون

یک مطالعه بزرگ نشان داد که افراد مبتلا به شوره سر و درماتیت سبورئیک نسبت به کسانی که خارش سر ندارند، دو برابر هیستامین بیشتر بر روی پوست سر خود دارند. این مطالعه، تاثیر شامپوی حاوی زینک پریتیون را بر سطوح هیستامین تحلیل کرد. شرکت‌کنندگانی که از شامپوی زینک پریتیون استفاده کرده بودند، با کاهش قابل ملاحظه‌ای در سطوح هیستامین و شدت خارش مواجه شده بودند. برای درمان خارش سر می‌توانید از انواع این شامپوها استفاده کنید که در داروخانه‌ها موجود هستند. مقدار زینک پریتیون در هر شامپو در هر برند متغیر است، بنابراین باید برندهای مختلف را امتحان کنید تا بهترین برند را برای خود انتخاب کنید.

برخی افراد ممکن است با شستشوی روزانه متوجه خارش بیشتر پوست سر شوند. برخی دیگر نیز ممکن است خشکی بیش از حد در پوست سر را احساس کنند. بهتر است هر یک روز در میان یا هر سه روز یکبار از این شامپوها استفاده کنید. این نوع شامپوها بیشتر برای کسانی مناسب هستند که خارش پوست سر آنها به دلیل آلرژی است که موجب افزایش در سطوح هیستامین می‌شود. این شامپو علاوه بر اینکه بر هیستامین تاثیر مثبتی می‌گذارد، همچنین موجب کاهش رشد مخمرها نیز می‌شود. رشد مخمرها علت درماتیت سبورئیک نیز محسوب می‌شوند.

 

 

سالیسیلیک اسید

برای درمان خارش سر، شامپوی حاوی سالیسیلیک اسید برای خارش‌های ایجاد شده به وسیله پسوریازیس و درماتیت سبورئیک بسیار تاثیرگذار است. سالیسیلیک اسید یک اسید بتا هیدروکسی یافت شده در برگ‌های همیشه سبز و پوست درخت بید سفید است. این اسید دارای خواص ضد التهابی و ضدباکتریایی است. همچنین می‌تواند موجب لایه‌برداری پوست شود که به نحو اثربخشی برای خارش سر مرتبط با پسوریازیس بسیار تاثیرگذار است.

قدرت شامپوهای این ترکیب ممکن است متغیر باشد، بنابراین حتما طبق دستورالعمل ارائه شده بر روی شامپو عمل کنید. برخی شامپوهای سالیسیلیک اسید به ماساژ آرام بر روی سر نیاز دارند که روزانه باید تکرار شود. این شامپوها را می‌توانید به صورت آنلاین نیز از فروشگاه‌های اینترنتی خریداری کنید.

 

شامپو کتوکونازول

کتوکونازول یک عامل ضد قارچ با طیف گسترده است که در کاهش مخمر مالاسزیا بسیار تاثیرگذار است. مخمر مالاسزیا، قارچی است که ممکن است بر روی پوست فراوان باشد و موجب فولیکولیت مالاسزیا یا پسوریازیس پوست شود.  شامپوهای کتوکونازول ممکن است شوره سر، خارش ایجاد شده در اثر درماتیت سبورئیک را کاهش دهند.

 

سولفید سلنیوم

سولفید سلنیوم یک داروی ضد عفونی مورد استفاده برای درمان درماتیت سبورئیک است. این دارو موجب کاهش رشد مخمر بر روی پوست سر می‌شود. همچنین به شکل شامپو و لوسیون به فروش می‌رسد . برای درمان خارش سر معمولا دوز پیشنهادی برای سولفید سلنیوم دوبار در هفته به مدت دو هفته است، سپس به مدت یک ماه هفته‌ای یکبار استفاده شود. اگر از محصولی استفاده می‌کنید که حاوی سولفید سلنیوم است، حتما دستورالعمل‌های روی برچسب را بخوانید. اگر بعد از استفاده  از شامپو علائم در شما تشدید شد، استفاده از آن را قطع کنید.

 

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب