تاثیر شربت هیدروکسی زین برای کهیر

شربت هیدروکسی‌زین برای کهیر تجویز می‌شود که یک آنتی‌هیستامین آرام بخش است عوارض جانبی مشابه بنادریل دارد. این دارو با نام­های تجاری Atarax و Vistaril به بازار عرضه می‌­شود، اما به صورت عمومی نیز موجود است. هیدروکسی‌زین در ابتدا به عنوان یک آرام­بخش در دهه 1950 ساخته شد، اما مشخص گردید که خواص آنتی هیستامینی قابل توجهی دارد.

شربت هیدروکسی زین برای کهیر

طبق گزارش پریهان: معمولاً هیدروکسی زین برای درمان بیماری­های مختلف آلرژیک و سایر بیماری‌ها از جمله کهیر، خارش، اضطراب، بی­خوابی، تهوع و استفراغ تجویز می­‌شود.

دوز هیدروکسی زین بستگی به شرایطی دارد که از آن برای درمان استفاده می‌شود. با این حال، دوز معمولی 25 تا 50 میلی­گرم در هر شش ساعت است.

شربت هیدروکسی‌زین برای کهیر کودکان نیز استفاده می‌شود و دوز آن بر اساس وزن کودک محاسبه می­‌شود. با این حال، به خاطر داشته باشید که اثرات آرام‌بخشی و خواب‌آلودگی ممکن است تجویز یکی از آنتی‌هیستامین‌ها مانند Xyzal (لووسیریزین) را به گزینه بهتری تبدیل کند. هیدروکسی زین با مسدود کردن گیرنده H1 (گیرنده هیستامین) و اتصال به آن­ها، فعالیت هیستامین را کاهش می‌­دهد.

هیستامین یک ماده شیمیایی است که بدن برای محافظت از خود در برابر مواد مضر تولید می­‌کند. با این حال، هیستامین در مواجهه با آلرژن‌ها بیش از حد واکنش نشان می‌دهد و در نتیجه علائم آلرژی ایجاد می‌شود. هیستامین اجازه می‌­دهد تا مایع بیشتری از مویرگ­‌ها به داخل بافت­ها وارد شود. هنگامی که این اتفاق می­افتد، با آبریزش بینی و آبریزش چشم مواجه می‌­شوید. همچنین هیستامین باعث تورم، بثورات و خارش نیز می­‌شود.

هیدروکسی زین وارد مغز می­‌شود و می‌­تواند باعث خواب­‌آلودگی و آرام­بخشی شود. این اثرات ممکن است برای درمان اضطراب و بی‌­خوابی نیز مفید باشد. با این حال، ممکن است برای درمان آلرژی نامطلوب باشد.

متابولیت فعال (نوعی مولکول که از فرآیند متابولیک ناشی می­‌شود) هیدروکسی‌زین ستیریزین (Zyrtec) است که بدون نسخه (OTC) به عنوان یک آنتی هیستامین کم آرام‌بخش در دسترس است.

ایزومر فعال (دو یا چند ماده با فرمول مولکولی یکسان) ستیریزین لووستریزین (Xyzal) است که فقط با نسخه پزشک و به شکل عمومی در دسترس است. این دارو به آسانی هیدروکسی‌زین وارد مغز نمی­‌شود و بنابراین آرام­بخشی مشابهی را تولید نمی­‌کند.

زیرتک و زیزال برای درمان رینیت آلرژیک بهتر از هیدروکسی‌زین هستند؛ زیرا عوارض جانبی کمتر و مدت اثر بیشتری دارند. برای درمان کهیر و خارش نیز کاربرد دارند.

 

Zyrtec و Xyzal برای درمان اضطراب، بی­خوابی، تهوع و استفراغ موثر هستند. با وجود اینکه شربت هیدروکسی‌زین برای کهیر یک داروی 50 ساله است، هنوز هم برای شرایط پزشکی مختلف مفید است.

مروری بر مطالعات Xyzal (لووسیریزین) در سال 2009 نشان داد که 5 میلی­‌گرم در روز به طور موثر علائم تب یونجه و شربت هیدروکسی‌زین برای کهیر را کاهش می­‌دهد.

کلام آخر

هیدروکسی زین یک آنتی هیستامین نسل اول است که آلرژی، کهیر، اضطراب و بی­خوابی را درمان می‌­کند. این دارو با مسدود کردن گیرنده­‌های H1 برای کاهش هیستامین عمل می‌کند. به عنوان یک داروی نسل اول، باعث آرام­بخشی و خواب­‌آلودگی می­‌شود که برای درمان کوتاه مدت اضطراب، بی­خوابی و حالت تهوع مفید است.

 

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب