خارش پا در شب نشانه چیست؟

آیا خارش پا در شب شما را رها نمی‌کند. حتماً از خودتان می‌پرسید چرا پاهایم دچار خارش شده است و چرا در شب شروع می‌شود. خوب برای اینکه به سوال اول پاسخ دهیم باید بگوییم که خارش پا مشکل جدی محسوب نمی‌شود، اما کسی که پاهایش در شب شروع به خارش می‌کنند نمی‌توان گفت که مشکل جدی نیست. خارش پا می‌تواند آزاردهنده، مخرب و حتی دردناک باشد. خارش منجر به خراشیدن پوست می‌شود که وضع را حتی بدتر می‌کند و حتی می‌تواند منجر به خونریزی، آسیب پوستی و عفونت‌های ثانویه شود.

 

علت خارش پا در شب

رایج‌ترین علت خارش پا در شب، پای ورزشکاری است که نوعی عفونت قارچی پوست پا است. دو نوع پای ورزشکاری وجود دارد- یک نوع آن که بر انتهای پا تاثیر می‌گذارد و نوع دیگر که بر ناحیه بین انگشت پاها  تاثیر می‌گذارد. اکثر افراد فقط به یک نوع از این عفونت مبتلا می‌شوند، اما ممکن است برخی از افراد به هر دو نوع این عفونت مبتلا شوند.

 

پای ورزشکاری  

پای ورزشکاری در انتهای پا در اغلب اوقات با پوست خشک اشتباه گرفته می‌شود. پوست معمولاً خشک، پوسته پوسته و قرمز به‌نظر می‌رسد. معمولاً بین انگشت‌ها نشانه‌هایی از انگشت ورزشکاری حادتر است و می‌تواند شامل قرمزی، تاول زدن و ترکیدگی پوست باشد.

 

روش درمان پای ورزشکاری

عفونت‌های قارچی در پا

روش درمان پای ورزشکاری، استفاده از داروهای ضد قارچی مناسب است. کرم‌های بدون نسخه نیز می‌توانند به مدت چندین هفته بر روی پوست استفاده شوند. برخی کرم‌های قوی نیز که توسط پزشک تجویز می‌شوند عالی هستند، چون به کشتن فوری قارچ‌ها کمک می‌کنند.

حتماً به این نکته توجه کنید که در طول درمان نباید به خراشیدن پا ادامه دهید چون خراشیدن می‌تواند ریزموجوداتی که باعث عفونت پا شده‌اند را به دیگر قسمت‌های پوست گسترش دهند. پای ورزشکاری بسیار مسری است و می‌تواند از طریق تماس مانند دوش‌های عمومی، استخرها یا حتی کفش نیز انتقال یابند.

 

درماتیت  

در حالیکه عفونت‌های قارچی رایج‌ترین علت‌های خارش پا در شب محسوب می‌شوند، بیماری‌های دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند موجب خارش شوند و در بسیاری از مواقع بسیار شدید هم هستند.

«درماتیت» اصطلاحی است که برای توصیف واکنش‌های التهابی در پوست استفاده می‌شود. این واکنش‌ها می‌توانند به خاطر موارد زیر باشند:

  • آلرژی (درماتیت‌های آلرژیکی)
  • تماس با مواد شیمیایی یا دیگر تحریک‌کننده‌ها (درماتیت‌های تماسی)
  • تغییر در سطح رطوبتی (اگزما یا درماتیت آتوپیک)
  • هرگونه عوامل محرک دیگر

درماتیت در هر جایی از پا می‌تواند مشاهده شود و در اغلب اوقات با عفونت‌های قارچی اشتباه گرفته می‌شود، مخصوصاً زمانی که بین دو انگشت پا است. در برخی مواقع خارش پا در شب به خاطر درماتیت شدید است و درمان را مشکل می‌کند.

 

 روش درمان درماتیت

روش درمان خارش پا در شب به‌خاطر درماتیت با کاهش التهاب در پوست در نظر گرفته شده است که معمولاً همراه با کرم‌های استروئیدی است.

 

نوروپاتی

برخی از علت‌های خارش پا در شب فقط به بیماری‌های پوستی مربوط نیست. برخی مشکلات سیستمی نیز وجود دارند که می‌تواند موجب خارش پوست شوند. یکی از اینها که بسیار رایج است، نوروپاتی محیطی است.

نوروپاتی نوعی بیماری است که در آن عصب‌ها به آهستگی خشک می‌شوند. نوروپاتی می‌تواند به وسیله دیابت حاصل شود. الکی بودن، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، شیمی درمانی و بسیاری از بیماری‌های دیگر از علت‌های رایج ابتلا به نوروپاتی محیطی هستند. در اغلب اوقات علت نوروپاتی محیطی هرگز کشف نمی‌شود. به این حالت نوروپاتی ادیوپاتیک گفته می‌شود. مهم نیست که علت چه باشد، خشک شدن اعصاب نوروپاتی بسیار مشکل است. خشک شدن اعصاب نوروپاتی می‌تواند موجب احساس خارش پا در شب شود!

 

درمان نوروپاتی

درمان نوروپاتی می‌تواند بسیار سخت باشد، چون وقتی عصب‌ها شروع به زوال شدن می‌کند، هیچ روشی برای بازگرداندن این فرآیند وجود ندارد. برخی ویتامین‌ها و مکمل‌ها وجود دارند که ادعا می‌شود می‌توانند برخی از تاثیرات نوروپاتی را برگردانند. معمولاً نوروپاتی به دو روش درمان می‌شود: داروی داخلی که به مغزتان ارسال می‌شود تا خارش را احساس نکنید و در درمان دوم از تسکین‌دهنده‌های موضعی درد استفاده می‌شود.

 

نکته پایانی

در این مقاله به رایج‌ترین علت‌های خارش پا در شب اشاره کردیم که عبارتند از عفونت‌های قارچی (پای ورزشکاری)، بیماری‌های التهابی پوست (درماتیت) و نوروپاتی محیطی. اگر هر گونه از علائمی را که در این مقاله اشاره کردیم دارید، حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید.

 

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پریهان  

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب