بهترین شامپو برای درماتیت سبوره کدام است؟

قبل از اینکه بخواهیم در مورد بهترین شامپو برای درماتیت سبوره صحبت کنیم باید بگوییم که درماتیت سبوره نوعی بیماری پوستی است که عمدتاً بر روی پوست سر تاثیر می‌گذارد. ممکن است تابه‌حال متوجه علائمی مانند قرمزی بر روی پوست صورت یا گوش‌ها نیز شده باشید. علت این بیماری مزمن التهابی ناشناخته است، اما ژنتیک، هورمون‌ها و مسبب‌های خاصی مانند استرس نیز ممکن است در ابتلا به این بیماری نقش داشته باشند.

با اینکه هر فردی در هر سنی ممکن است به درماتیت سبوره دچار شود، با این حال نوزادان زیر 3 ماه و افراد بزرگسال بین سنین 30 تا 60 سال بیشترین افرادی هستند که دچار درماتیت سبوره می‌شوند. درماتیت سبوره پوست سر می‌تواند موجب شوره سر ناخواسته و تکه‌های فلس‌دار سر شود. با این وجود، چندین نوع شامپو وجود دارند که می‌توانند به شما در درمان درماتیت سبوره کمک کنند. خیلی از این شامپوها را خودتان هم می‌توانید در خانه تهیه کنید.

 بهترین شامپو برای درماتیت سبوره

شوره سر یکی از علائم رایج این بیماری است. شامپوهای دارویی یکی از اولین پیشنهاداتی است که هر پزشک به بیمار می‌کند. در ادامه با این شامپوها آشنا می‌شویم.

 

شامپو حاوی سولفید سلنیوم

شامپوهایی که در آنها از سولفید سلنیوم استفاده شده است اگر دوبار در هفته استفاده شود ممکن است به بهبود علائم درماتیت سبوره کمک زیادی کند. این شامپو به عنوان بهترین شامپو برای درماتیت سبوره به کاهش تعداد سلول‌های شوره سر در پوست سر کمک می‌کند. همچنین تحریک و خارش را نیز کاهش می‌دهد. شامپوهایی مانند سلسن بلو (Selsun Blue) و هد اند شولدرز کلینیکال (Head & Shoulders) حاوی سولفید سلنیوم هستند.

 

شامپوهای حاوی پیریتیون زینک

یک ترکیب رایج در بسیاری از شامپوهای ضد شوره OTC، پیریتیون زینک است که هم دارای قدرت ضد میکروبی و هم ضد قارچی است. این ترکیب ممکن است به درمان التهاب و خارش نیز کمک کند. بسیاری از متخصصان پوست توصیه می‌کنند که بدن خودتان را با صابون‌های حاوی پیریتیون زینک بشوئید. برای مثال، شامپو ضد شوره برای موهای خشک هد اند شولدرز و هد اند شولدرز مدل Extra Strenght به ترتیب حاوی 1 و 2 درصد پیریتیون زینک هستند. شامپو هد اند شولدرز مدل Mountain Falls نیز حاوی این ترکیب است.

 

شامپوهای حاوی سالیسیلیک اسید

هنوز مفید بودن سالیسیلیک اسید به ‌عنوان یک ترکیب مفید در بهترین شامپو برای درماتیت سبوره تحقیق کامل نشده است. ولی این احتمال وجود دارد که این اسید در ترکیب شدن با دیگر درمان‌ها تاثیر خوبی داشته باشد. سالیسیلیک اسید ترکیب فعالی در شامپو نیتروژنا/ Sal Therapeutic است که برای کنترل ساخت پوست فرمول‌بندی شده است.

 

شامپوهای حاوی کتوکونازول

کتوکونازول ضدقارچی به‌عنوان درمان برای شوره سر و بیماری‌های مربوط به آن به‌خوبی تحقیق و بررسی شده است. این ترکیب به‌عنوان بهترین شامپو برای درماتیت سبوره از رشد قارچ پیشگیری می‌کند. همچنین کتوکونازول دارای خواص ضدالتهابی است. این ترکیب در شامپوهایی مانند شامپو ضد شوره نیزورال Nizoral موجود است. بهتر است از این شامپوها هفته‌ای یک یا دو بار استفاده شود.

 

شامپوهای حاوی قطران زغال سنگ

قطران زغال سنگ باعث کاهش التهاب و قارچ می‌شود. این ترکیب ممکن است حتی تولید سبوم را کاهش دهد. مطالعات نشان داده‌اند که قطران زغال سنگ موثرتر از کتوکونازول است چون توانایی آن برای کاهش قارچ بیشتر است. بهترین شامپو برای درماتیت سبوره که حاوی این ترکیب هستند عبارتند از نیتروژنا T/ Gel Extra Strenght، PsoriaTrax و MG217.

قطران زغال سنگ دارای عوارض متعددی است. برخی از افراد بعد از استفاده از این ترکیب دچار درماتیت تماسی بر روی انگشت‌هایشان شوند. علائم سمی بودن آن عبارتند از حالت تهوع، استفراغ و ادرار سیاه. قطران زغال سنگ ممکن است شانس ابتلا به سرطان مانند سرطان سلول سنگ‌فرشی را افزایش دهد.

 

بهترین درمان‌های خانگی

شاید قبل از اینکه بخواهید بهترین شامپو برای درماتیت سبوره را امتحان کنید، درمان‌های خانگی را هم امتحان کنید. لطفاً قبل از امتحان هر گونه روشی با پزشک متخصص خود مشورت کنید. مطالب مجله اینترنتی پریهان تحقیق و ترجمه از سایت‌های معتبر خارجی هستند و فقط به شما پیشنهاد می‌شوند.

 

روغن نارگیل   

روغن نارگیل دارای خاص ضد میکروبی و ضد قارچی است. ماسکی که می‌توانید برای درمان درماتیت سبوره با روغن نارگیل استفاده کنید به این صورت است: یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل اصل را بعد از شامپو کردن موهای‌تان به سرتان بزنید. هفته‌ای دو بار تکرار کنید و بگذارید چند ساعت بماند سپس بشوئید.

 

روغن‌های ضروری

روغن‌های ضروری مانند روغن درخت چای جایگزین خوبی برای بهترین شامپو برای درماتیت سبوره هستند. روغن درخت چای در هنگامی که به‌صورت موضعی به‌کار می‌رود هیچ خطری ندارد، اما برخی افراد ممکن است درماتیت را تجربه کنند. روغن‌های دیگری که ممکن است به درمان شوره سر کمک کنند عبارتند از علف لیمو و بوته کندر. برای اینکه از این روغن‌ها برای درمان شوره استفاده کنید، باید آنها را با کمی عسل یا یک روغن حامل مانند روغن نارگیل ترکیب کنید. چند قطره از ترکیب را روی سر بریزید و ماساژ دهید. 5 دقیقه بعد بشوئید.

 

عسل خام

عسل یک ترکیب ضدمیکروبی و مرطوب‌کننده بر روی پوست است. همچنین باعث مرطوب شدن مو می‌شود. عسل خام غنی از ویتامین‌ها و املاح معدنی، پروتئین و آنزیم‌ها است. استفاده از عسل خام بر روی پوست سر از عفونت‌های پوستی پیشگیری می‌کند. کافی است 2 قاشق غذاخوری عسل خام را با سه چهارم فنجان آب مخلوط کند. این مخلوط را روی سر بریزید و ماساژ دهید.

 

حرف آخر  

اگر از بهترین شامپو برای درماتیت سبوره و یا درمان‌های خانگی استفاده کردید و هیچ تاثیری نداشتند، بهتر است مشکل خودتان را با پزشک متخصص مطرح کنید. شامپوهایی در بازار وجود دارند که قوی‌تر هستند.

 

تهیه و ترجمه: مجله اینترنتی پریهان

 

 

 

 

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب