آیا شربت اشتها‌آور نوزادان واقعا تاثیرگذار است؟

شربت اشتها‌آور نوزادان جزو گروهی از داروها به نام آنتی هیستامین‌ها است که برای درمان از دست دادن اشتهای نوزادان استفاده می‌شود. بسیاری از این شربت‌ها محرک خوبی برای اشتهای نوزادان هستند. این شربت‌ها یا بدون غذا و یا همراه با غذا به نوزاد داده می‌شود و بهتر است طبق توصیه پزشک باشد و همان دوزی مصرف شود که پزشک توصیه کرده است. اغلب این شربت‌ها ایمن هستند و نیازی به نگرانی نیست.

فواید شربت اشتها‌آور نوزادان   

طبق گزارش پریهان در بخش تغذیه نوزادان: این شربت‌ها موجب افزایش انرژی در نوزادان می‌شود و میل به غذاخوردن در آنها افزایش می‌یابد. کودکانی که دچار سوء تغذیه هستند حتما باید از این شربت‌ها بخورند. این شربت‌ها به درمان کاهش اشتها کمک می‌کند و کمبود مواد مغذی را جبران می‌کند.

از دست دادن اشتها در نوزادان تاثیر چشمگیری بر تغذیه آنها دارد. اگرچه فراهم کردن مواد مغذی لازم برای نوزادان بسیار اهمیت دارد، اما اگر احساس می‌کنید نوزادتان به اندازه کافی مواد مغذی را دریافت نمی‌کند، می‌توانید از این شربت‌ها استفاده کنید. اما برخی از این شربت‌ها برای فرزندتان مضر هستند و قبل از اینکه دادن شربت را شروع کنید، بهتر است اطلاعاتی در مورد شربت به دست آورید.

اغلب اوقات والدینی که نوزادان کم وزن دارند، در مورد وزن کودک خود نگران هستند و فکر می‌کنند که کودک آنها دچار کمبود مواد مغذی شده است. باید به این نکته توجه کرد که وزن تنها معیار سلامتی کودک شما نیست اگر به مدت چندین ماه وزن کودک شما افزایش نیافت، بهتر است پزشک یک ارزیابی دقیق‌تر انجام دهد. در برخی موارد، اگر کودک خوردن غذا را رد کند، ممکن است والین به دنبال محرک‌های اشتها آور باشند تا از این طریق به کودک خود کمک کنند تا غذای بیشتری بخورد.

 

تاثیر آبگوشت برای نوزادان

 

علت بی‌اشتهایی در نوزادان چیست؟

قبل از آنکه از شربت اشتها آور نوزادان استفاده کنید، بهتر است با علت‌های بی‌اشتهایی در نوزادان آشنا شوید.

مصرف بیش از حد غلات و محصولات لبنیاتی

 

این یک حقیقت کاملا شناخته شده است که غلات کامل پر از فیبر هستند و مدت زمان بیشتری کودک شما را سیر نگه می‌دارند. جو، نمونه بارزی از همین غلات است که کودک با خوردن آن ساعت‌ها سیر می‌ماند. بنابراین، اگر رژیم کودک شما پر از فیبر است، کودک از خوردن برخی غذاها امتناع خواهد کرد، چون سیر است و هنوز نیاز به غذا ندارد. مشابه با آن، حتی شیر و دیگر محصولات لبنیاتی نیز موجب سیری می‌شوند.

 

سوء‌هاضمه در نوزادان

هضم نامناسب غذا می‌تواند به خاطر غذاهای اشتباه، زمان‌بندی اشتباه یا جدول زمانی اشتباه باشد. کودکانی که دچار سوء هاضمه هستند، اشتهای کمی دارند.

وعده‌های غذایی بدون زمان‌بندی

بسیاری از مادران دوست دارند هر لحظه به کودک خود غذا بدهند. لطفا دست نگه دارید! نباید بیشتر از نیاز کودک به او غذا داد. باید بین هر وعده غذایی 2 تا سه ساعت فاصله باشد.

 

رشد آهسته

کودکان در سه ماه اول با سرعت بیشتری رشد می‌کنند. در بسیاری از مواقع ممکن است متوجه این نکته شده باشید که کودک شما 2 الی 4 ماه است که وزن نمی‌گیرد و رشد کودک روند آهسته‌ای دارد. همین امر باعث کاهش اشتها در نوزادان می‌شود. ممکن است کودک به بیماری مبتلا باشد که علت اصلی کاهش وزن در کودک باشد.

 

شربت‌های اشتهاآور برای نوزادان

شاید از این شربت‌ها می‌خواهید استفاده کنید. بد نیست قبل از استفاده کمی در مورد این شربت‌ها اطلاعات به دست آورید.

شربت روغن ماهی

روغن ماهی برای اشتهای نوزادان

 

شربت روغن ماهی به خاطر اینکه سرشار از اسیدهای چرب امگا3 است، گزینه خوبی برای انتخاب یک شربت اشتهای نوزادان محسوب می‌شود. اسیدهای چرب امگا3 برای سلامتی ضروری هستند و بدن نمی‌تواند این اسیدها را به تنهایی تولید کند. بنابراین باید از غذا یا مکمل دریافت شوند. از هنگام تولد تا 2 سالگی، مغز به مقدار قابل توجهی رشد می‌کند، اما رشد کامل آن در دوران کودکی و نوجوانی اتفاق می‌افتد. در طول این دوره، اسیدهای چرب امگا 3، مخصوصا DHA برای رشد سالم کودکان ضروری هستند. 

مقدار دوز مصرفی شربت روغن ماهی برای کودکان

نوزادان از تولد تا یکسالگی: 0.5 گرم امگا3

یک الی 3 سالگی: 0.7 g ALA

4 الی 8 سال: 0.9 گرم ALA

9 الی 13 سال: 1.2 گرم ALA برای پسرها و 1 گرم برای دخترها

14 الی 18 سال: 1.6  گرم ALA برای پسرها و 1.1 گرم برای دخترها

 

حتما قبل از دادن شربت روغن ماهی به نوزاد خود با پزشک متخصص مشورت کنید.

 

 مکمل‌های حاوی روی و مزیت‌های آن

کمبود روی اغلب علت اصلی از دست دادن اشتها در نوزادان محسوب می‌شود. این شربت اشتهای نوزادان می‌تواند مشکل شما را حل کند. مقدار دوز مصرفی شربت زینک از تولد تا شش ماهگی، 2 میلی‌گرم در روز است. برای نوزادان بزرگ‌تر هفت ماهه تا 3 سال، 3 میلی‌گرم در روز پیشنهاد می‌شود. برای کودکان 4 تا 8 سال، 5 میلی‌گرم در روز و 9 تا 13 سال، 9 میلی‌گرم است.

این شربت اشتها آور نوزادان برای کارکردهای مختلف در بدن بسیار ضروری است که برخی از این کارکردها عبارتند از:

تقویت سیستم ایمنی بدن

بدن برای اینکه سیستم ایمنی قوی داشته باشد، به روی نیاز دارد. سطوح پایین روی می‌تواند موجب افزایش عفونت‌هایی مانند التهاب ریه شود.

درمان اسهال

سازمان بهداشت جهانی (WHO)، مکمل‌های روی را برای نوزادان مبتلا به اسهال توصیه کرده است. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد روی موجب کاهش اسهال می‌شود مخصوصا زمانی که نوزاد رژیم تغذیه‌ای مناسبی نداشته باشد.

 

بهبود زخم

روی نقش مهمی در حفظ سلامت پوست بازی می‌کند. افرادی که زخم آنها دیر بهبود پیدا می‌کند، دارای سطوح پایین روی هستند. پزشکان برای این افراد مکمل‌های روی را پیشنهاد می‌کنند.

 

تیامین

ویتامین B1 با عنوان تیامین نیز شناخته می‌شود. کمبود این ویتامین می‌تواند منجر به کاهش اشتها و کاهش وزن در نوزادان شود. اگر کودک شما دچار کمبود این ویتامین باشد، قطره تیامین برای افزایش اشتهای نوزاد پیشنهاد می‌شود. تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که کمبود تیامین در طول دوران نوزادی بر رشد مهارت‌های عملکرد حرکتی کودکان تاثیر می‌گذارد.

 

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب