5 دلیل مهم برای خوردن قهوه بعد از غذا

خیلی از ما در مرد این شک داریم که آیا خوردن قهوه بعد از غذا خوب هست یا بد. اگرچه متعادل کردن وعده‌های غذایی بعد از ظهر و کاهش حجم وعده‌های غذایی همیشه گزینه‌ای امکان‌پذیری نیستند، وقت آن است که به چیزی قوی‌تر روی بیاورید. ثابت شده است که قهوه با قطع جریان ملاتونین، هورمونی که ما را به خواب می‌­برد، باعث تاثیر بیشتر مواد غذایی بر روی بدن می‌شود.

طبق مطالعه­‌ای که در سال 2002 توسط گروه پزشکی منتشر شد، مصرف کافئین باعث افزایش ملاتونین در بدن می‌­شود. بنابراین به طور مستقیم بر میزان خواب افراد تأثیر می‌گذارد. بنابراین، اگرچه مصرف قهوه در اواخر عصر ایده خوبی نیست، اما یک فنجان بعد از ناهار می‌تواند به شما کمک کند خواب آلودگی را از بین ببرید و بهره‌­وری خود را افزایش دهید. قهوه علاوه بر فواید بیدار شدن از خواب، فواید عملکردی دیگری نیز دارد که در زیر به آن­ها اشاره می‌کنیم.

تاثیر خوردن قهوه بعد از غذا

قهوه بعد از ناهار

هر وعده که غذا می‌­خورید، بدن هورمونی به نام ملاتونین در مغز تولید می­‌کند. ملاتونین مسئول این است که به بدن بگوید زمان خواب است و با تبدیل اسید آمینه تریپتوفان به سروتونین تولید می‌­شود که سپس به ملاتونین تبدیل می­‌شود. میزان تولید ملاتونین بسته به نوع غذایی که می‌خورید، متفاوت است.

یک وعده غذایی سرشار از پروتئین و کربوهیدرات حاوی مقدار زیادی اسید آمینه تریپتوفان است که به ملاتونین تبدیل می‌شود و باعث خواب آلودگی می‌شود. این دلیلی است که ما بعد از خوردن مقدار زیادی برنج و کربوهیدارت‌های دیگر احساس خواب آلودگی می‌کنیم، زیرا این وعده غذایی سرشار از کربوهیدرات و پروتئین است.

دلیل دیگری که باعث می‌شود بعد از یک وعده غذایی سنگین احساس خواب آلودگی کنید این است که بدن خون بیشتری را به سمت دستگاه گوارش هدایت می‌کند تا غذایی را که خورده اید، بهتر هضم کند. این باعث می‌شود مقدار کمتری از مواد مغذی و خون در مغز ایجاد شود که احساس خواب آلودگی را ایجاد می‌کند. در زیر به پنج دلیل خوردن قهوه بعد از غذا اشاره می کنیم.

بهبود تمرکز

قهوه حاوی کافئین است که محرک اعصاب مرکزی است. مصرف آن با بهبود عملکرد ذهنی، هوشیاری و تمرکز مرتبط است. طبق مطالعه­‌ای که توسط سازمان ایمنی غذای اروپا انجام شد، زمانی که افراد 75 میلی­‌گرم کافئین (موجود در یک فنجان قهوه معمولی) مصرف کردند، تمرکز بهتری را از نشان دادند. البته بهتر است در مورد مضرات کاپوچینو فوری هم اطلاعاتی داشته باشید.

افزایش هوشیاری

نوشیدن یک فنجان قهوه، چیزی بین 100 تا 200 میلی‌­گرم کافئین برای بدنتان فراهم می­‌کند. کافئین با اتصال به گیرنده­‌های آدنوزین در مغز جادو می­‌کند. آدنوزین ماده‌­ای است که با کند کردن فعالیت عصبی، شما را خواب­‌آلود و خسته می­‌کند. اما زمانی که قهوه می­‌نوشید، کافئین، خود را به این گیرنده­‌ها متصل می­‌کند، بنابراین هیچ کاهشی در فعالیت عصبی احساس نمی­‌کنید.

کافئین همچنین باعث ترشح هورمونی به نام آدرنالین می‌شود. آدرنالین هورمونی است که معمولا در پاسخ به برخی تهدیدات خارجی ترشح می‌­شود و به بدن­تان انرژی ناگهانی داده و سطح توجه را افزایش می‌­دهد که یکی از فواید خوردن قهوه بعد از غذا محسوب می‌شود.

مقابله با دردهای جسمانی

شغل اداری مدرن مستلزم این است که برای مدت طولانی بنشینیم که این امر عضلات پشت و گردن را تحت تأثیر قرار می­‌دهد. کافئین موجود در قهوه به دلیل خاصیت کاهش درد خود شناخته شده است و یکی از مواد اصلی در بسیاری از داروهای مسکن بدون نسخه است. بر اساس مطالعه‌ای که توسط دانشگاه جورجیا انجام شد، مصرف ۲ تا ۳ فنجان قهوه در روز می‌تواند درد عضلانی را تا ۴۸ درصد کاهش دهد.

کاهش استرس ناشی از کمبود خواب

استرس به خاطر کمبود خواب

استرس هرگز چیز خوبی نیست. وقتی بدن ما استرس دارد، هورمونی به نام کورتیزول ترشح می‌کند. در حالی که در سطح کم این هورمون مفید است، اما اگر برای مدت طولانی بالا بماند، می‌تواند در یادگیری و حافظه اختلال ایجاد کند، باعث افزایش وزن و افسردگی شود و امید به زندگی را کاهش دهد. یک بار دیگر قهوه به کمک می­‌آید. بر اساس مطالعه ژوئن 2008 توسط دانشگاه ملی سئول، عطر قهوه سطح استرس را کاهش می­‌دهد.

مصرف کالری کمتر

به دلیل شیرینی طبیعی و طعم ملایم، خوردن قهوه بعد از غذا توصیه می­‌شود. کمتر از پنج کالری در هر فنجان، در مقدار زیادی کالری اضافی که با شیر و شکر عرضه می­‌شود، صرفه جویی می‌کنید. قهوه ترک و لاغری ارتباط نزدیکی با هم دارند.

جلوگیری از خواب آلودگی بعد از غذا

ساده‌­ترین راه برای جلوگیری از احساس خواب آلودگی بعد از غذا، خوردن یک رژیم غذایی متعادل و سپس یک فنجان قهوه است که پروتئین و کربوهیدرات را با چربی منابع و فیبرهای سالم متعادل می­‌کند. یک راه خوب دیگر خوردن وعده­‌های غذایی کوچک و نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز است.

 

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

منبع: boltcoldbrew.com

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب