آیا خوردن شیر نسکافه در بارداری ضرر دارد؟

بسیاری از زنان باردار از ما سوال می‌کنند که آیا خوردن شیر نسکافه در بارداری ضرر دارد؟ وقتی مادر می‌شوید از همان روز اول خیلی چیزها تغییر می‌کند. باید مواظب خودتان و جنین‌تان هم باشید. هر چیزی که می‌خورید ممکن است بر جنین تاثیر بگذارید. بنابراین به شما تبریک می‌گوییم که به تغذیه خودتان اهمیت می‌دهید و قبل خوردن هر چیزی به دنبال تاثیر آن بر جنین هستید. مطمئن باشید تاثیر آن را سالها بعد خواهید دید (همانطور که خودم به عنوان یک مادر تاثیر مراقبت از فرزندم را دیدم).

خوردن شیر نسکافه در بارداری

شاید میل به خوردن شیر نسکافه در بارداری شما را به شک وا داشته باشد که آیا این نوشیدنی خوشمزه برای جنین ضرر دارد دارد یا نه. خبر خوب در پِریهان این است که با رعایت اعتدال می‌توانید از این نوشیدنی خوشمزه لذت ببرید. اما در ادامه با ما همراه باشید تا به نکات مهم در این مورد بپردازیم.

مقدار مجاز مصرف نسکافه در بارداری چقدر است؟

طبق گزارش کالج آمریکایی زنان و زایمان (ACOG)، مصرف کمتر از 200 میلی‌گرم شیر نسکافه در روز برای زن باردار و جنین خطرناک نیست و هیچ گونه تاثیر چشمگیری ندارد. حتی برخی از مجلات علمی به مزیت‌های خوردن شیر نسکافه در بارداری در حد تعادل اشاره کرده‌اند.

مضرات شیر نسکافه در بارداری

شاید خوردن شیر نسکافه در بارداری در حد تعادل ضرری نداشته باشد، اما اگر بیشتر از مقدار مجاز مصرف کنید ممکن است با عوارض جانبی آن روبه‌رو شوید. مطالعات نشان داده‌‌اند که نسکافه از جنین عبور می‌کند که بدین معنا است که بر سلامت جنین تاثیر چشمگیری می‌گذارد. در موارد شدید، خوردن شیر نسکافه در بارداری ممکن است منجر به سقط جنین و یا تولد نوزاد با وزن کم شود.

همچنین بدن زن باردار، شیر نسکافه را با سرعت آهسته‌تری متابولیزه می‌کند. در دوران بارداری، 1 و نیم تا 3 برابر زمان بیشتری برای دفع نسکافه از بدن لازم است. این بدین معا است که نسکافه به مدت طولانی‌تری در بدن باقی می‌ماند که ممکن است باعث استرس در جنین شود. حتی یک مطالعه نشان داد که خوردن شیر نسکافه در بارداری به صورت بیش از حد ممکن است بعدها باعث اختلالات رفتاری در کودک شود.

همچنین این دیر متابولیزه شدن شیر نسکافه ممکن است بر مادر نیز تاثیر منفی بگذارد. برخی از مضرات خوردن شیر نسکافه در بارداری عبارتند از:

  • فشار خون بالا
  • تپش قلب سریع
  • افزایش اضطراب
  • سرگیجه
  • بی‌قراری
  • درد شکمی
  • اسهال
  • کم آبی بدن

صرف نظر از همه اینها، سلامتی شما در دوران بارداری از اهمیت زیادی برخوردار است. ببنید که با خوردن مقدار مجاز شیر نسکافه در بدن‌تان آیا دچار عوارض جانبی می‌شوید یا نه. اگر بدن‌تان به خوردن شیر نسکافه در بارداری واکنشی نشان نداد، می‌توانید تا حد مجاز یعنی فقط 200 میلی‌گرم در روز مصرف کنید. البته باید مقدار کافئینی که در بقیه روز می‌خورید هم دقت کنید. چون این مقدار مجاز برای کسانی در نظر گرفته شده است که قصد دارند کافئین را فقط از طریق شر نسکافه دریافت کنند.

 

خوردن نسکافه در سه ماهه سوم بارداری

احتمالاً با رسیدن به سه ماهه دوم و یا سوم بارداری دیگر میل به خوردن شیر نسکافه در بارداری برای شما بسیار زیاد شده است. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که آیا در سه ماهه دوم و سوم حتی آن مقدار مجاز هم می‌تواند خطرناک باشد؟

پاسخ این است: مطالعات نشان داده‌اند که خوردن شیر نسکافه در بارداری آن هم در اوایل بارداری ممکن است تاثیرات شدیدتری نسبت به سه ماهه دوم و یا سوم داشته باشد. خطر سقط جنین در سه ماهه اول و دوم بیشتر است و هر چقدر که شیر نسکافه بیشتری بخوردی احتمال اینکه جنین سقط شود زیاد است. همچنین مطالعات نشان داده‌اند که خوردن کاپوچینو برای زن باردار نیز ممکن است عوارض داشته باشد.

با اینکه تاثیر خوردن شیر نسکافه در بارداری در سه ماهه سوم به اندازه سه ماهه اول شدید نیست، اما بهتر است مقدار آن را افزایش ندهید و فقط در حد مجاز استفاده کنید.

 

200 میلی‌گرم شیر نسکافه چقدر است؟

مقدار کافئین موجود در شیر نسکافه به این بستگی دارد که شیر نسکافه را چگونه درست می‌کنید و از چه مقدار نسکافه برای تهیه شیر نسکافه استفاده می‌کنید.

فراموش نکنید که اسپرسو دارای بیشترین مقدار قهوه است. 8 اونس قهوه فوری دارای 70 الی 140 میلی‌گرم کافئین است، در حالیکه 1.5 اونس نسکافه دارای 60 الی 80 میلی‌گرم کافئین است. بنابراین، دو اونس  نسکافه برابر با یک فنحان قهوه فوری است. قهوه برای زن باردار هم می‌تواند ضرر داشته باشد.

در کل، برشته کردن قهوه زیاد مهم نیست. با این وجود، نوع قهوه‌ای که در تهیه شیر نسکافه استفاده می‌شود ممکن است مهم باشد. معمولاً قهوه ربوستا کافئین بیشتری نیست به قهوه عربی دارد. حتی در برخی مواقع، مقدار کافئین آن دو برابر است. قهوه کلمبیا نیز دارای کافئین بسیار زیادی است. بنابراین در تهیه شیر نسکافه به نوع قهوه‌ای که استفاده می‌شود دقت کنید.

 

کلام آخر

اگر میل به خوردن شیر نسکافه در بارداری دارید، می‌توانید تا حد مجاز یعنی فقط 200 میلی‌گرم مصرف کنید. اما اگر در روز شیر نسکافه خوردید، بقیه روز نباید از مواد کافئین‌دار استفاده کنید. در کل، اگر میل‌تان به خوردن قهوه زیاد است، می‌توانید لاته را امتحان کنید چون قهوه لاته کمترین میزان کافئین را دارد. همچنین چون در تهیه لاته از شیر هم استفاده می‌شود، می‌توانید همانند شیر نسکافه به جذب کلسیم بدن‌تان کمک کنید.

 

منبع

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب