خواص جوشانده جعفری که بی‌نظیر هستند

خواص جوشانده جعفری دارای مزیت‌های بسیار زیادی است که برای سلامتی بدن بسیار مفید هستند. جوشانده جعفری از جعفری تازه یا خشک‌شده در یک فنجان آب داغ به دست می‌آید. علاوه‌بر خواصی که دارد، چون تهیه آن آسان است و طعم آن نیز خوشمزه است، گزینه خوبی برای گنجاندن در رژیم غذایی‌تان است.

 

خواص جوشانده جعفری

در ادامه مقاله از پریهان با خواص جوشانده جعفری آشنا می‌شویم:

 

دارای آنتی‌اُکسیدان بالا

جعفری

جعفری یک منبع عالی از آنتی‌اُکسیدان‌هایی است که ترکیبات قدرتمندی محسوب می‌شوند. این آنتی‌اُکسیدان‌ها از سلول‌های بدن در مقابل آسیب در برابر رادیکال‌های آزاد دفاع می‌کنند. آنتی‌اُکسیدان‌ها نقش مهمی را در سلامتی و بیماری بازی می‌کنند. برخی محققان بر این باور هستند که آنتی‌اُکسیدان‌ها می‌توانند از بدن در مقابل بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی، دیابت و سرطان محافظت کنند.

در یک مطالعه، جوشانده جعفری می‌تواند از آسیب DNA پیشگیری کند و گسترش سلول‌های سرطانی را متوقف کند. علاوه بر همه اینها، جعفری منبع خوبی از فلاوونوئیدها، کاروتنوئیدها، اسکوربیک اسید و توکوفرول است.

 

لاغری با جعفری و لیمو

 

پیشگیری از سنگ کلیه

سنگ کلیه، رسوبات معدنی سفتی هستند که در کلیه تشکیل می‌شوند و موجب احساس درد شدیدی در پشت، پهلوها و شکم می‌شوند. برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که خواص جوشانده جعفری به پیشگیری از سنگ کلیه کمک می‌کنند. یک مطالعه بر روی موش‌ها نشان داد که جعفری به افزایش حجم ادرار، کاهش دفع کلسیم از طریق ادرار و افزایش اسیدی شدن ادرار کمک می‌کند.

همچنین ثابت شده است که جعفری به‌عنوان یک ادرارآور طبیعی عمل می‌کند که می‌تواند ادرار را افزایش دهد و از شکل‌گیری سنگ کلیه پیشگیری کند. با این وجود، هنوز مطالعات در مورد خواص جوشانده جعفری بر روی انسان‌ها محدود است و برخی تحقیقات نشان می‌دهند که جوشانده جعفری ممکن است تاثیر حداقلی بر روی عوامل خطر ابتلا به سنگ کلیه داشته باشد. برای همین، مطالعات بیشتری نیاز است.

 

منبع خوبی از ویتامین C

جعفری غنی از ویتامین C است. در حقیقت، یک چهارم فنجان (15 گرم) جعفری تقریباً دارای 20 میلی‌گرم ویتامین C است که تقریباً 22 درصد از نیاز روزانه به ویتامین C را برطرف می‌کند. ویتامین C یک ویتامین قابل حل در آب است که به‌عنوان یک آنتی‌اُکسیدان عمل می‌کند و نقش مهمی را در پیشگیری از بیماری‌ها بازی می‌کند.

برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که ویتامین C از بدن در برابر عفونت‌ها محافظت می‌کند مانند پنومونی و سرماخوردگی. همچنین ویتامین C به سنتز کلاژن کمک می‌کند- پروتئینی که در پوست، استخوان‌ها، عضلات، مفصل‌ها، تاندون‌ها و دیگر اعضای بدن یافت می‌شود. ویتامین C برای ترمیم زخم، جذب مواد مغذی و شکل‌گیری استخوان بسیار ضروری است. بنابراین، افزودن جوشانده جعفری یا دمنوش جعفری به رژیم غذایی به شما کمک می‌کند تا ویتامین C مورد نیاز بدن را دریافت کنید.

 

دارای خواص ضد سرطانی  

یکی دیگر از خواص جوشانده جعفری این است که دارای ترکیبات ضد سرطانی است. برای مثال، آپیژنین نوعی فلاوونوئید در جعفری است که ثابت شده است مانع رشد و گسترش سلول‌های سرطانی می‌شود. لوتئولین، فلاوونوئید دیگری است که در جعفری یافت می‌شود که ممکن است رشد تومور سرطانی را متوقف کند، از این رو به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند.

از همه مهم‌تر، یک مطالعه تجربی نشان داد که خواص جوشانده جعفری می‌تواند از آسیب DNA پیشگیری کند و باعث کاهش گسترش سلول‌های سرطان سینه تا 41 درصد شود. برای شناخت چگونگی تاثیر خواص جوشانده جعفری بر روی بیماران سرطانی تحقیقات بیشتری نیاز است.

 

تنظیم قاعدگی

جوشانده جعفری به‌طور معمول به‌عنوان یک درمان خانگی برای درمان انواع مشکلات مرتبط با قاعدگی و سطوح هورمونی استفاده می‌شود. به‌طور ویژه‌ای، جوشانده جعفری حاوی ترکیباتی به‌نام مریستیسین و آپیول است که می‌تواند بر تولید استروژن تاثیر بگذارد تا به تعادل هورمون‌ها کمک شود. همچنین گمان می‌رود که جعفری به‌صورت قاعده‌آور عمل می‌کند- ماده‌ای که جریان قاعدگی را تحریک می‌کند.

به‌همین دلیل، جوشانده جعفری به قاعدگی سالم کمک می‌کند و از تولید بیش از حد شیر در زنان شیرده پیشگیری می‌کند.

با این وجود، تحقیقات در مورد تاثیرات خواص جوشانده جعفری و تولید شیر در مادران شیرده در حال حاضر محدود است و اکثر این شواهد براساس شواهد حکایتی هستند.

 

بهبود کنترل قند خون

در بسیاری از قسمت‌های جهان از جمله ترکیه، جعفری به‌عنوان یک روش طبیعی برای کمک به کاهش سطوح قند خون استفاده می‌شود. به‌طرز جالبی، بسیاری از مطالعات فعلی ثابت کرده‌اند که جوشانده جعفری ممکن است دارای خواص آنتی‌بیوتیکی داشته باشد و به کنترل بهتر قند خون کمک کند. برای مثال، یک مطالعه نشان داد که در موش‌هایی که به دیابت مبتلا بودند و با جعفری درمان شده بودند، بهبود سلامت کبد در آنها مشاهده شده بود و سطوح قند خون نیز کاهش یافته بود.

 

طرز تهیه جوشانده جعفری

جوشانده جعفری را با جوشاند یک فنجان آب (250 میلی‌لیتر) در یک کتری شروع کنید.

سپس یک چهارم فنجان (15 گرم) جعفری تازه را بشویید و ریز خرد کنید. می‌توانید به‌جای جعفری تازه از دو قاشق غذاخوری (1 گرم) جعفری خشک شده استفاده کنید.

جعفری تازه یا خشک شده را در ظرفی که آب در حال جوشیدن است بریزید و بعد از جوشیدن جعفری بگذارید 5 الی 10 دقیقه دم بکشد. در نهایت جوشانده جعفری را از صافی رد کنید و از خوردن آن لذت ببرید. می‌توانید برای خوش طعم‌کردن آن، کمی عسل، آب لیمو یا شکر استفاده کنید.

 

عوارض جانبی بالقوه

اگر چه خواص جوشانده جعفری برای بدن فواید زیادی دارد، اما باید از عوارض جانبی آن نیز مطلع باشید. مخصوصاً زنان باردار باید از مصرف جعفری به مقدار زیاد خودداری کنند، چون ممکن است موجب انقباضات رحمی شود. همچنین جعفری غنی از ویتامین K است که یک ویتامین قابل حل در چربی مهمی است که در لخته شدن خون دخالت دارد.

اگر داروی رقیق‌کننده خون مانند وارفارین (کومادین) مصرف می‌کنید، بهتر است جوشانده جعفری را در حد تعادل مصرف کنید، چون مصرف بیش از حد ویتامین K ممکن است با این داروها تداخل داشته باشد. همچنین اگر داروهای ادرارآور مصرف می‌کنید، جوشانده جعفری به شما توصیه نمی‌شود، چون این جوشانده ممکن است باعث شود آب زیادی را از دست بدهید.

 

حرف آخر    

خواص جوشانده جعفری به خاطر مواد مغذی فراوانی که دارد و همچنین آنتی‌اُکسیدان‌هایی که دارد بسیار مشهور است و می‌توان آن را در حد تعادل مصرف کرد. اگرچه تحقیقات در مورد جوشانده جعفری محدود است، جوشانده جعفری به تنظیم قاعدگی کمک می‌کند، از شکل‌گیری سنگ کلیه جلوگیری می‌کند و به بهبود کنترل قند خون کمک می‌کند.

 

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

منبع: healthline.com

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب