بهترین نوع قهوه برای کبد چرب کدام است؟

یک مطالعه نشان داده است که نوشیدن قهوه مرتبط با کاهش خطر ابتلا به بیماری مزمن کبدی است. محققان بر این باور هستند که قهوه دارای خواص ضد التهابی یا ضد فیبروتیکی است. اما بهترین نوع قهوه برای کبد چرب کدام است؟ در ادامه می­خواهیم کمی بیشتر در مورد تاثیر قهوه بر کبد چرب صحبت کنیم. با ما همراه باشید:

تحقیقات جدید از ایالات بریتانیا نشان داده است که نوشیدن قهوه به سلامت کبد کمک فراوانی می­‌کند و این مطالعه که در 22 ژوئن 2021 در مجله سلامت عمومی BMC منتشر شد نشان داد که کسانی که قهوه می­‌نوشند، 21 درصد شانس بیشتری برای داشتن کبد سالم دارند و 49 درصد هم از کسانی که به بیماری کبد مزمن مبتلا هستند شانس بیشتری برای بهبودی از این بیماری دارند.

 اما بهترین قهوه برای کبد چرب کدام است؟

بسیاری از مردم دنیا عادت کرده­‌اند روز خود را با قهوه شروع کنند. اما آیا می­‌دانستید که قهوه چقدر برای سلامتی بدن­تان مفید است؟ طبق یک تحقیق در مجله بیماری­‌های کبدی، قهوه قطره‌ای قدیمی بهترین نوع قهوه برای جلوگیری از فیبروز در مقایسه با اسپرسو است. این مطالعه بر این نکته تاکید دارد که خواص اسپرسو در هنگام تهیه آن تا حدودی از بین می‌رود.

خوب این سوال پیش می‌آید که آیا باید خوردن قهوه اسپرسو را کنار گذاشت؟ مطلقا نه. می­‌توانید یک فنجان قهوه قطره‌ای خود را هم بنوشید تا از فواید آنتی‌بیوتیکی آن بهره ببرید.

 اسپرسو و کبد چرب

اسپرسو برای کبد چرب

این روزها بحران چاقی رو به افزایش است و در نتیجه آن بیماری کبد چرب هم روز به روز بیشتر می‌شود، بیماری که می­‌تواند مرگبار باشد. از هر 5 نفر در آمریکا یک نفر به کبد چرب مبتلا است و این به خاطر سبک زندگی مردم آمریکا است.

اخیرا دانشمندان کشف کردند که موش‌هایی که از یک رژیم پر چرب پیروی کرده بودند در صورت مصرف کافئین، نشانه‌­های کمتری از بیماری کبدی در این موش­ها یافت شده بود. به طرز جالبی در موش‌هایی که قهوه داده شده بود، مشخص شد که وزن کمتری نسبت به گروه بدون قهوه دارند. این محققان بر این باور هستند که قهوه اسپرسو به ساختار روده کمک می‌کند. همچنین دانشمندان کشف کرده‌اند که مصرف قهوه، سطوح پروتئینی به نام زونولین را افزایش می‌دهد که نفوذپذیری روده را کاهش می‌دهد.

توصیه می‌شود بیشتر از 400 میلی‌گرم قهوه اسپرسو در روز مصرف نکنید.

 

آیا خوردن سه فنجان در روز برای کبد خوب است؟

خوردن قهوه

کافئین که ترکیب اصلی قهوه را تشکیل می‌دهد باعث فعال شدن سیستم عصبی مرکزی برای افزایش آگاهی و هوشیاری می‌شود. اگر قهوه به مقدار کافی و مناسب مصرف شود، ممکن است مزیت‌های بسیاری برای سلامتی شما به همراه داشته باشد، مخصوصا کبدتان.

در حقیقت به افرادی که مبتلا به هپاتیت C و انواع دگیر آسیب کبدی مبتلا هستند توصیه می‌شود که به طور منظم قهوه بنوشند تا پیشرفت این بیماری را کند کنند.

جذب کافی در دوز پیشنهادی ممکن است به از بین بردن سلول‌های حامل ویروس کمک کند.

 

بهترین زمان مصرف قهوه چه زمانی است؟

زمان خوردن قهوه

چند فنجان در روز باید مصرف شود؟ چندین مطالعه نشان داده است که تاثیرات مفید قهوه در هر مقداری از قهوه است که می‌نوشید. یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که نوشیدن کمتر از یک فنجان قهوه در روز باعث کاهش 15 درصدی خطر مرگ در اثر بیماری کبد مزمن می‌شود. چهار فنجان در روز باعث کاهش 71 درصدی خطر مرگ در اثر ابتلا به این بیماری می‌شود. پس تاثیر آن به مقدار آن بستگی دارد. در کل، به نظر می‌رسد که بهترین تاثیرات تقریبا 3 فنجان در روز خودشان را نشان دهند.

در مورد زمان خوردن قهوه هم تحقیقات چندانی به عمل نیامده و هنوز مشخص نیست.

 

مقدار مواد مغذی قهوه

بر طبق تحقیقات USDA، یک فنجان قهوه بدون هیچ گونه افزودنی فقط حاوی یک کالری است. این مقدار تقریبا حاوی 6 میلی‌گرم سدیم و تقریبا 0.3 گرم پروتئین است. هیچ گونه قند و چربی ندارد.

 

تاثیر قهوه بر کبد

در حالیکه مکانیسم دقیقی در مورد فواید قهوه بر کبد هنوز مشخص نیست، احتمالا به خاطر تاثیرات آنتی‌اکسیدانی قهوه است که دارای تاثیر مثبت بر کبد است.

 

آیا قهوه می‌تواند به کبد آسیب وارد کند؟

خیر، ثابت شده است که نوشیدن قهوه باعث کاهش فیبروز کبدی می‌شود که به عنوان سیروز کبدی در مراحل پیشرفته شناخته شده است.

تاثیرات مثبت قهوه بر کبد در همه بیماری‌های کبدی از جمله هپاتیت C و هپاتیت B، بیماری کبد چرب از کبد الکلی و غیر الکلی ثابت شده است.

 

آیا قهوه برای کبد یک فرد سالم هم خوب است؟  

بله، نوشیدن قهوه در میان افراد سالم نیز موجب بهتر شدن سطح آنزیم‌های کبدی در مقایسه با افرادی که قهوه نمی‌نوشند می‌شود. این امر می‌تواند به معنای کاهش سطوح التهاب در کبد باشد.

 

آیا با نوشیدن قهوه می‌توانیم از سیروز کبدی پیشگیری کنیم؟

بله ثابت شده است که نوشیدن قهوه باعث کاهش ابتلا به سیروز کبدی می‌شود.

یک متاآنالیز در سال 2015 در جمعیت غرب به طور چشمگیری کاهش میزان ابتلا به سیروز کبدی را در میان افرادی که قهوه می‌نوشند را در مقایسه با افرادی که قهوه نمی‌نوشند نشان داد.

 

آیا قهوه می‌تواند بیماری‌های کبدی مرتبط با هپاتیت C را درمان کند؟

نه خیر، این حقیقت ندارد که نوشیدن قهوه، بیماری‌های کبدی مرتبط با هپاتیت C را درمان می‌کند. درمان هپاتیت C تنها با داروهای آنتی‌ویروسی امکان‌پذیر است. با این وجود، نوشیدن قهوه برای افراد مبتلا به هپاتیت C مفید است.

مطالعات نشان داده‌اند که سطوح ویروس هپاتیت C و فیبروز کبدی می‌تواند با نوشیدن قهوه کاهش پیدا کند.

یک مطالعه دیگر نیز نشان داد که نوشیدن 3 فنجان یا بیشتر در روز ممکن است خطر پیشرفت بیماری کبدی را کاهش دهد.

 

حتما بخوانید: رژیم لاغری با قهوه اسپرسو

 

آیا نوشیدن زیاد قهوه برای کبد مضر است؟

نه خیر، اینطور نیست. تاثیرات مثبت قهوه و بیماری کبد رابطه مستقیمی در مقدار قهوه‌ای است که می‌نوشید. با این وجود، نوشیدن بیش از حد قهوه ممکن است به اندام‌های دیگر بدن‌تان آسیب وارد کند و ضربان قلب‌تان را افزایش دهد. بنابراین، برای پیشگیری از عوارض جانبی نوشیدن بیش از حد قهوه بهتر است از مصرف بیش از حد آن خودداری کنید و به همان سه فنجان در روز بسنده کنید.

 

چه افرادی نباید قهوه بنوشند؟

همانطور که قبلا اشاره شد، کافئین موجود در قهوه موجب افزایش ضربان قلب می‌شود که ممکن است برای بیماران قلبی خطرناک باشد. کافئین یک محرک قدرتمند است که می‌تواند موجب استرس شود. بنابراین افرادی که اضطراب دارند یا مشکلاتی در خواب خود دارند باید از نوشیدن بیش از حد قهوه خودداری کنند.

قهوه برای سرطان کبد

قهوه به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی که دارد دارای تاثیرات مثبتی بر سرطان کبد نیز می‌باشد. چندین مطالعه ارتباط بین مصرف قهوه و کاهش خطر ابتلا به سرطان کبد را نشان داده‌اند.

 

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پِریهان

حتما بخوانید:

برای درمان روده تحریک‌پذیر چه کنیم؟

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب