بهترین غذا برای دوران پریود کدام است؟

بسیاری از زنان در طول دوران قاعدگی با علائم ناراحت‌کننده‌ای روبرو می‌شوند. اما بهترین غذا برای دوران پریود که می‌توانیم بخوریم کدام است؟ چه غذاهایی می‌توانند این علائم را کاهش دهند. برخی از این علائم عبارتند از:

  • گرفتگی شکم
  • سردرد
  • حالت تهوع
  • خستگی
  • نفخ
  • نوسانات خلقی
  • اسهال

اگر هر کدام از علائم بالا را در هنگام دوران قاعدگی تجربه می‌کنید، اضافه کردن غذاهای خاص به رژیم غذای‌یتان و حذف برخی غذاها می‌تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید.

 

بهترین غذا برای دروان پریود

در ادامه به برخی از این غذاها اشاره می‌کنیم:

آب

خوردن آب در دوران پریودی

آب خوردن در پریودی از اهمیت زیادی برخوردار است. نوشیدن مقدار زیادی آب همیشه مهم است، مخصوصا در دوران قاعدگی. هیدارته نگه داشتن بدن می‌تواند باعث کاهش سردرد شود که یکی از علائم قاعدگی محسوب می‌شود. همچنین، نوشیدن مقدار زیادی آب باعث توقف احتباس آب و نفخ می‌شود.

 

 

میوه 

خوردن میوه در دوران پریودی

میوه‌های غنی از آب از جمله هندوانه و خیار برای هیدراته نگه داشتن بدن عالی هستند. میوه‌های شیرین نیز می‌توانند میل شما به خوردن غذاهای شیرین را برطرف کنند تا به دنبال قند تصفیه شده نباشید.

 

سبزیجات دارای برگ سبز

سطوح آهن در دوران پریود کمی کاهش پیدا می‌کند، مخصوصا اگر جریان قاعدگی شما سنگین باشد. این امر منجر به احساس خستگی، درد بدن و سرگیجه می‌شود.

 

زنجبیل

زنجبیل برای دوران پریود

زنجبیل به‌عنوان بهترین غذا برای دوران پریود می‌تواند به بهبود علائم قاعدگی کمک کند. زنجبیل دارای تاثیرات ضد التهابی است که می‌تواند باعث تسکین درد ماهیچه شود. همچنین زنجبیل ممکن است باعث کاهش حالت تهوع شود. تعدادی از مطالعات تایید کرده‌اند که زنجبیل به نحو اثربخشی حالت تهوع و استفراغ را در سه ماهه اول بارداری کاهش می‌هد. از این رو مصرف زنجبیل بدون خطر است و نسبتا ارزان هم هست. پس ارزش امتحان کردن را دارد. مصرف بیشتر از 4 گرم در روز می‌تواند باعث سوزش سر دل و دل‌درد شود.

 

مرغ

مرغ هم به‌عنوان بهترین غذا برای دوران پریود  یک غذای غنی از آهن و پروتئین است که می‌توانید به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. خوردن پروتئین برای سلامت کلی بدن شما ضروری است و می‌تواند به شما کمک کند تا در طول روز احساس سیری کنید و میل کاذب به غذاهای دیگر نداشته باشید.

 

ماهی 

ماهی به عنوان بهترین غذا برای دوران پریود، غنی از آهن، پروتئین و اسیدهای چرب امگا3 است که حتما باید در دوران قاعدگی بخورید. مصرف آهن در دوران قاعدگی باعث افزایش سطوح آهن می‌شود. بر طبق یک مطالعه در سال 2012، امگا3 می‌تواند شدت درد پریود را کاهش دهد. افرادی که مکمل‌های امگا3 را مصرف کرده بودند، دریافتند که درد قاعدگی آنها مثل زمان مصرف قرص ایبوپروفن کاهش یافته بود. همچنین یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که اسیدهای چرب امگا 3 به کاهش افسردگی کمک می‌کنند. افرادی که در دوران پریودی دچار نوسانات اخلاقی و افسردگی می‌شوند، اسیدهای چرب امگا3 می‌تواند برای این افراد مفید باشد.

 

 

زردچوبه

زوردچوبه به عنوان یک ادویه ضد التهاب شناخته شده است و کورکومین، ترکیب اصلی آن محسوب می‌شود. یک مطالعه در سال 2015 که در مورد تاثیرات کورکومین بر علائم PMS تحقیق می‌کرد، نشان داد که افرادی که کورکومین مصرف کرده بودند، علائمی با شدت کمتر داشتند.

 

شکلات

شکلات تلخ غنی از آهن و منیزیم است. یک شکلات 100 گرمی با 70 الی 85 درصد شکلات تلخ حاوی 67 درصد آهن و 58 درصد منیزیم است. یک مطالعه در سال 2010 نشان داد که منیزیم شدت علائم PMS را کاهش داد. بر طبق یک مطالعه در سال 2015، افرادی که دچر کمبود منیزیم هستند به احتمال بیشتری با علائم PMS روبرو هستند.

 

آجیل 

اکثر مغزدانه‌ها و آجیل‌ها غنی از اسیدهای چرب امگا3 هستند و منبع عالی پروتئین محسوب می‌شوند. همچنین حاوی منیزیم و انواع مختلف ویتامین‌ها هستند. اگر نمی‌خواهید زیاد آجیل بخورید، کره مغزدانه‌ها را شیر مغزدانه‌ها را امتحان کنید و یا این ترکیبات را به اسموتی خود اضافه کنید.

 

تخم کتان 

هر 15 میلی‌لیتر تخم کتان حاوی 7195 میلی‌گرم اسیدهای چرب امگا3 است. بدن شما در هر روز تقریبا 1100 تا 1600 میلی‌گرم اسید چرب امگا3 نیاز دارد. یک مطالعه کوچک نشان داد که مصرف روغن تخم کتان به برطرف شدن اسهال کمک می‌کند. با این وجود، هنوز تحقیقات بیشتری برای اثبات اینکه روغن تخم کتان می‌تواند به سلامت دستگاه گوارش کمک کند، نیاز است.

 

کینوا

کینوآ به‌عنوان بهترین غذا برای دوران پریود غنی از مواد مغذی است مانند آهن، پروتئین و منیزیم. همچنین بدون گلوتن است، از این رو یک غذای عالی برای افرادی محسوب می‌شود که مبتلا به بیماری سلیاک هستند. علاوه بر این، شاخص گلیسمی پایینی دارد که بدین معناست که شما را به مدت بیشتری سیر نگه می‌دارد و بعد از خوردن آن به مدت طولانی‌تری انرژی خواهید داشت.

 

عدس و لوبیا 

عدس و لوبیا غنی از پروتئین هستند، از این رو جایگزین عالی برای گوشت محسوب می‌شوند، مخصوصا کسانی که گیاهخوار هستند. عدس و لوبیا غنی از آهن هستند که برای افرادی که آهن کمی در بدن دارند بسیار پیشنهاد خوبی است.

 

ماست

اکثر زنان در طول پریود یا بعد از آن مبتلا به عفونت‌های مخمری می‌شوند. اگر گاهی اوقات دچار این نوع عفونت می‌شوید، غذاهای غنی از پروبیوتیک مانند ماست به از بین رفتن باکتری‌ها در واژن کمک کند و ممکن است به بدن شما کمک کند تا با عفونت‌ها مبارزه کنید. همچنین ماست سرشار از منیزیم و دیگر مواد مغذی مانند کلسیم است.

 

توفو 

یک منبع مشهور از پروتئین که در بین گیاهخواران نیز مشهور است، توفو است که از دانه‌ سویا تهیه می‌شود. توفو سرشار از آهن، منیزیم و کلسیم است.

 

چای نعناع

یک مطالعه در سال 2016 نشان می‌دهد که چای نعناع می‌تواند به تسکین علائم PMS کمک کند. مخصوصا اینکه می‌تواند گرفتگی عضلات، حالت تهوع و اسهال را تسکین دهد.

کامبوجا

کامبوجا همانند ماست می‌تواند با عفونت‌های مخمری مبارزه کند. اگر محصولات لبنیاتی نمی‌خورید، چای کامبوجا یک غذای عالی است که به طور گسترده‌ای در همه جا یافت می‌شود. از خوردن نوشیدنی کامبوجا که حاوی شکر زیادی است خودداری کنید.

 

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب