آیا آبگوشت برای افراد دیابتی ضرر دارد؟

در طب سنتی، ما بر این باور هستیم که آبگوشت برای افراد دیابتی نوع دو مفید است. این غذا برای همه بیماری‌های مرتبط با گوارش خوب است.

آیا دیابت نوع ۲ یک بیماری روده‌ای محسوب می‌شود؟

کاملا این طور هست! دیابت نوع ۲ به طور مستقیم به وسیله غذاهایی که می‌خورید و سبک زندگی که دارید به وجود می‌آید. بنابراین، مشکل همیشه در روده شماست. بر طبق تحقیقات جدید، محققان کشف کرده‌اند که بین نوع خاصی از باکتری‌های روده و توانایی آن برای مسدود کردن سلول‌های انسولین ارتباط مستقیمی وجود دارد. این مطالعه بر روی افرادی صورت گرفت که مبتلا به دیابت نوع دو بودند و از نظر بالینی چاق بودند.

در حقیقت، اگر چاق هستید، پس ۸۰ الی ۸۵ درصد احتمال دارد به دیابت نوع ۲ مبتلا شوید. اگر شاخص توده بدنی‌تان ۲۲ یا بیشتر است، پس ۸۰ برابر احتمال بیشتری برای ابتلای شما به دیابت وجود دارد.

 

دیابت نوع ۲ چیست؟  

زمانی که سلول‌های بدن‌تان نمی‌تواند گلوکزی را که برای انرژی به آن نیاز دارد را جذب کند، دیابت نوع دو به وجود می‌آید. این امر معمولا به وسیله التهاب موجب می‌شود. پانکراس، هورمون‌هایی به نام انسولین تولید و رهاسازی می‌کند، اما اگر سلول‌ها نتوانند گلوکز جذب کنند، گلوکز در خون باقی می‌ماند و سطح فشار خون تا سطح بالایی افزایش پیدا می‌کند.

 

علائم دیابت نوع ۲

  • احساس تشنگی
  • احساس خستگی بیش از حد
  • کاهش وزن بدون رژیم غذایی و ورزش
  • خارش دستگاه تناسلی یا
  • بهبود نیافتن طولانی مدت زخم یا بریدگی
  • تاری دید

اگر فکر می‌کنید مبتلا به دیابت نوع دو هستید، پس باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

 

درمان دیابت نوع ۲

اگر مبتلا به دیابت نوع ۲ هستید، پس احتمالا داروهایی برای شما تجویز شده است که به شما کمک می‌کنند تا سطوح قند خون‌تان را کنترل کنید، اما دارو هرگز یک راه‌حل طولانی‌مدت محسوب نمی‌شود. شما همیشه باید به دنبال روش‌هایی باشید که سلامت خود را بدون دارو تقویت کنید. استفاده از روش‌های طبیعی، بهترین راه‌حل است.

  1. از یک رژیم ضد التهاب پیروی کنید و اول از همه آبگوشت را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. آبگوشت برای افراد دیابتی مفید است و موجب کاهش التهاب در روده می‌شود.
  2. مهم نیست که چقدر ورزش می‌کنید، ورزش کردن بهتر از ورزش نکردن است. حداقل روزی ۲۰ الی ۳۰ دقیقه ورزش کنید- پیاده‌روی آسان‌ترین راه ورزش کردن است.
  3. مقدار زیادی آب بنوشید. از نوشیدنی‌های پروبیوتیکی طبیعی برای تقویت فلور روده شروع کنید.
  4. نگاهی به الگوی خواب‌تان بیندازید. آیا خیلی دیر می‌خوابید یا خیلی زود از خواب بیدار می‌شوید؟ اگر ورزش کنید، متوجه می‌شوید که خواب بهتری دارید. اگر خواب منظمی ندارید می‌توانید به مدت ۱۲ هفته با نظر پزشک قرص خواب مصرف کنید تا بدن‌تان روال طبیعی خودش را پیدا کند. اما مصرف قرص خواب نباید بیشتر از سه هفته باشد. بهترین زمان خواب ساعت ۹.۵ شب و بهترین زمان بیداری ۵.۵ صبح است. تقریبا باید به مدت ۸ ساعت در شب بخوابید. ما انسان‌ها نیاز به خواب داریم.
  5. نوشیدن الکل ممنوع. اگر الکل مصرف می‌کنید، باید به مدت ۱۲ هفته مصرف الکل را قطع کنید. اگر نمی‌توانید مصرف آن را قطع کنید، از یک نفر کمک بگیرید.
  6. داشتن آرامش بهترین روش برای تولید آدرنالین است که برای سلامت روده بسیار مفید است. ارتباط قوی بین روده و مغز وجود دارد، بنابراین به ذهن‌تان یاد بدهید تا آرام باشد.

 

ارزش تغذیه‌ای آبگوشت برای افراد دیابتی

آبگوشت حاوی مقدار زیادی املاح معدنی و اسیدهای آمینو است. در ادامه به فواید آبگوشت برای افراد دیابتی اشاره می‌کنیم پس با ماه همراه باشید:

کالوژن، فراوان‌ترین پروتئین در بدن شماست. کلاژن در عضلات، استخوان‌ها، پوست، رگ‌های خونی، سیستم گوارشی و تاندون‌ها یافت می‌شود. کالوژن به تقویت و کشش‌پذیری پوست شما کمک می‌کند. آبگوشت حاوی مقدار زیادی کالوژن است.

 حتما بخوانید: حساسیت به انسولین و چاقی چه ارتباطی باهم دارند؟

گلیسین

گلیسین یک اسیدآمینوی ضروری برای بسیاری از عضلات و کارکرد متابولیکی است. این ماده به بدن کمک می‌کند تا سلول‌ها چربی را برای انرژی مصرف کنند و در همین راستا سیستم ایمنی، سیستم گوارشی و سیستم عصبی تقویت می‌شود. بدون گلیسین کافی بدن‌تان گلوتاتیون کمتری تولید می‌کند که به‌طور منفی بر نحوه فشار اکسایشی بدن‌تان تاثیر می‌گذارد. همچنین این ماده باعث بهبود کیفیت خواب‌تان نیز می‌شود.

 

پرولین

پرولین یک اسید آمینوی ضروری برای تولید کالوژن است. پرولین به بدن کمک می‌کند تا پروتئین‌ها برای ایجاد سلول‌های سالم در بدن استفاده شوند.

 

گلوتامین

گلوتامین، اسیدآمینویی است که به ایجاد و حفظ عضلات در بدن کمک می‌کند. همچنین به از بین رفتن آمینوی سمی از کبد نیز کمک می‌کند.

 

گلیکوزآمینوگلیکان

گلیکوزآمینوگلیکان‌ها، کربوهیدرات‌های پیچیده‌ای هستند که در بسیاری از فرآیندهای بیولوژیکی شرکت می‌کنند. مهم‌ترین نقش آن، حفظ کالوژن و حفظ تعادل فیبرهای پروتئین است.

 

مغز استخوان

مغز استخوان یک بافت اسفنجی نرم است که شامل دو نوع است: قرمز و زرد. هر دو نوع حاوی کالوژن هستند. مغز استخوان قرمز محل تولید سلول‌های ایمنی جدید و سلول‌های قرمز خون هستند، در حالیکه مغز استخوان زرد شامل اسیدهای سالم هستند.

 

املاح معدنی

استخوان آبگوشت پر از املاح معدنی از جمله کلسیم، مس، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، پتاسیم، سدیم و روی است که برای یک بدن سالم ضروری هستند.

 

فواید آبگوشت برای افراد دیابتی

اُمیدوارم تا اینجا متوجه شده باشید که آبگوشت چقدر برای شما مفید است. خوب حالا آبگوشت چه فوایدی برای افراد دیابتی دارد؟

روده سالم

گلوکزآمین و ژلاتین در استخوان آبگوشت باعث تسکین روده می‌شود. آبگوشت می‌تواند پروتئین‌های هضم نشده را بشکند.

همچنین آبگوشت به خاطر سطوح بالایی از اسیدآمینوی گلیسین به بهتر شدن هضم غذا کمک می‌کند. برای افرادی که دچار رفلکس اسیدی هستند، بهتر است بدانند که رفلکس به خاطر فقدان اسید شکمی سالم ایجاد می‌شود که هضم غذا را سخت‌تر می‌کند. افزایش گلیسین در رژیم غذایی‌تان به رهاسازی رفلکس اسیدی کمک می‌کند. همچنین گلیسین به حفظ سطوح کلسترول سالم کمک می‌کند.

استخوان سالم

آبگوشت از استخوان حیوانی تهیه می‌شود که حاوی چندین مواد مغذی است و به تقویت عضلات و استخوان‌ها کمک می‌کند. کالوژن از استخوان‌ها، تاندون‌ها و رباط‌ها شکسته می‌شود و باعث جوانسازی استخوان و عضلات در بدن می‌شود. همچنین آبگوشت حاوی املاح معدنی مانند منیزیم، کلسیم و فسفر است که نقش مهمی در حفظ سلامت و تقویت استخوان‌ها بازی می‌کند.

تثبیت قند خون

کسانی که به دیابت مبتلا هستند، می‌دانند که تثبیت قند خون چقدر اهمیت دارد. چون آبگوشت کم کربوهیدارت و کم کالری است و حاوی پروتئین زیادی است، مواد مغذی موجود در آن به طور طبیعی قند خون را تنظیم می‌کند و به بدن کمک می‌کند تا قند خون ثابت بماند. گلیسین به وسیله کنترل تولید گلوکز در کبد نقش مهمی در تنظیم قند خون بازی می‌کند.

 

کمبود آب بدن

الکترولیت‌های موجود در آبگوشت می‌توانند الکترودهای از دست رفته را از طریق فرآیندهای طبیعی بدن مثل تعریق جبران کند. همچنین طعم آبگوشت طوری است که فرد ترغیب می‌شود تا آب بیشتری میل کند. اگر قند خونتان بالاست برای جبران کمبود آب هفته‌ای دو بار آبگوشت بخورید.

 

پوست بهتر

افراد مبتلا به دیابت از خشکی پوست شکایت می‌کنند. آبگوشت غنی از کالوژن است که باعث سلامت پوست می‌شود. همچنین ژلاتین نیز به تقویت پوست کمک می‌کند. با خوردن آبگوشت به کاهش چین و چروک صورت نیز کمک می‌کنید.

سلامت مغز

آبگوشت بر سیستم عصبی تاثیر می‌گذارد. چربی‌های سالم در آبگوشت مخصوصا اگر حاوی مغز استخوان باشد، منبعی از سوخت و مواد خام را برای مغز فراهم می‌کند.

 

انرژی بیشتر

چون آبگوشت پر از مواد مغذی است، می‌تواند باعث تقویت سطوح انرژی شود. همچنین دارای ترکیباتی است که به کاهش اضطراب، خواب بهتر و رفع خستگی کمک می‌کند.

 

این غذای عالی را از رژیم غذایی خود حذف نکنید.

 

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

 

مطالب پیشنهادی

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب