شش درمان خانگی سوزش سقف دهان که تاثیرگذار هستند!

تنها پوست داخلی بدن نیست که می‌توانید احساس سوزش در آن نقطه داشته باشید. یک غذای داغ می‌تواند به راحتی سقف دهان شما را بسوزاند. برای همین در مجله اینترنتی پریهان قصد داریم تا به درمان خانگی سوزش سقف دهان بپردازیم. در این مقاله می‌خواهیم شش درمان خانگی را به شما معرفی کنیم و توضیح دهیم که چه زمانی باید به دکتر مراجعه کنید.

 چرا سقف دهان دچار سوزش می‌شود؟

دهان هر فردی حاوی بافت‌هایی است که به راحتی توسط غذاها و نوشیدنی‌های داغ سوخته می‌شود. اکثرا وقتی دمای غذا بسیار زیاد می‌شود می‌تواند باعث سوزش سقف دهان شود. چربی‌ها، روغن‌ها و مایعات می‌توانند به مدت بیشتری حرارت خود را حفظ کنند. مصرف این مواد غذایی قبل از اینکه کاملاً سرد شوند می‌توانند منجر به سوختگی سقف دهان شوند. اکثر سوختگی‌های مربوط به سقف دهان از نوع درجه یک هستند که تنها بر لایه بالایی پوست تاثیر می‌گذارند.

در این حالت، پوست معمولا دردناک، متورم و به طور غیر معمول قرمز می‌شود. سوختگی‌ها می‌توانند به بافت آسیب برسانند و سلول‌های پوست را بکشند. همزمان با ترمیم و درمان خانگی سوزش سقف دهان، سلول‌های مرده از بین می‌روند و سلول‌های جدید زیر پوست جایگزین می‌شوند. پوست جدید می‌تواند در ابتدا حساس باشد، اما خیلی سریع ترمیم می‌یابد. سوختگی‌ها از نوع درجه یک به یک هفته زمان برای ترمیم نیاز دارند.

شش درمان خانگی سوزش سقف دهان

اگر فرد دچار سوختگی درجه یک شده باشد، معمولاً در خانه می‌تواند درمان شوند. معمولاً درمان‌های خانگی می‌توانند به بهبود سوزش کمک کنند و از عفونت پیشگیری کنند.

آب سرد

آب سرد برای سوزش سقف دهان

اقدام فوری بعد از سوزش سقف دهان می‌تواند مانع از گسترش آسیب شود. سرد کردن ناحیه به طور صحیح باعث می‌شود از سوزش لایه‌های داخلی پوست جلوگیری شود. آکادمی درماتولوژی آمریکا توصیه می‌کند که هر فردی که این نوع سوزش را تجربه می‌کند باید حداقل به مدت 10 دقیقه این ناحیه را با آب سرد بشوید.

وقتی دهان دچار سوختگی می‌شود، فرد می‌تواند دهان خود را با آب سرد پر کند. وقتی آب سردی خود را از دست داد، تف کنید و دوباره با آب سرد دهان خود را پر کنید. مکعب‌های یخی می‌توانند به پوست شما آسیب برسانند و گزینه خوبی برای درمان خانگی سوزش سقف دهان محسوب نمی‌شوند. مکعب یخی می‌تواند موجب درد بیشتری در شما شود. از مکعب‌های یخی داخل آب استفاده کنید. برای درمان زرد بودن سقف دهان اقدامات دیگری می‌توانید انجام دهید.

 

ماست یا شیر

شیر برای سوزش سقف دهان

خوردن کمی ماست طبیعی سرد یا نوشیدن یک لیوان شیر می‌تواند به تسهیل سوزش سقف دهان کمک کند. ماست و شیر، لایه پوست را پوشش می‌دهند و یک مانع موقتی را فراهم می‌کنند. این کار می‌تواند از تحریک و خارش پوست پیشگیری کند. یک رژیم سالم نیز می‌تواند به ترمیم پوست کمک کند. می‌توانید از محصولات لبنیاتی، پروتئین‌ها، غلات کامل و مقدار فراوانی از میوه‌ها و سبزیجات استفاده کنید. نوشیدن مقدار فراوانی مایعات به هیدارته نگه داشتن بدن کمک می‌کند.

 

عسل

عسل برای سوزش سقف دهان

عسل می‌تواند به درمان خانگی سوزش سقف دهان کمک کند. پوشاندن عسل در ناحیه سوخته به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند که می‌تواند موجب بهبود سوختگی سقف دهان شود. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که عسل دارای خواص ضد میکروبی است. این بدان معناست که عسل ممکن است ریز موجودات مضر را از بین ببرد و یا رشد آنها را آهسته کند که می‌تواند به پیشگیری از عفونت کمک کند و فرآیند بهبودی را سریع‌تر کند.

 

 

شستشو با آب نمک

نمک برای سوزش سقف دهان

یکی از کارهای مهم پوست این است که مانعی برای عفونت باشد. اگر پوست آسیب ببیند، بدن مستعد عفونت می‌شود. تمیز نگه داشتن سقف دهان می‌تواند به پیشگیری از این مسئله کمک کند و شستشو با آب نمک، یک روش طبیعی برای کمک به تمیز نگه داشتن محل سوزش است. می‌توانید دو تا سه بار در روز تا زمان بهبودی زخم، دهان خود را آب نمک شستشو دهید.

 

غذاهای نرم

محافظت از سلامت سقف دهان برای بهبود سوزش سقف دهان از اهمیت زیادی برخوردار است. بعد از سوزش، پوست آسیب دیده معمولا کنده می‌شود و پوست جدید جایگزین می‌شود. این پوست جدید اغلب حساس است و غذاهای سفت می‌توانند موجب درد یا آسیب شوند. خوردن غذاهای نرم هم به عنوان یک درمان خانگی سوزش سقف دهان می‌تواند به ترمیم زخم کمک کند. تخم‌مرغ، سوپ و ماست چند مثال از غذاهای نرمی هستند که می‌توانند به شما کمک کنند.

 

 مراقبت از پوست

مسواک زدن دندان، خوردن و نوشیدن می‌توانند سوزش سقف دهان را تحریک کنند. برخی مراحل ساده برای محافظت از پوست آسیب دیده عبارتند از:

  • در هنگام مسواک کردن آرام رفتار کنید. از مسواک برقی استفاده نکنید و موقتا از مسواک معمولی استفاده کنید.
  • از خوردن نوشیدنی‌های داغ خودداری کنید.

 

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

فرد می‌تواند خودش سوزش سقف دهان را در خانه درمان کند. همچنین از مسکن‌ها نیز می‌توانید برای کمک به کاهش التهاب و درد کمک بگیرید. اگر سوختگی شما از نوع درجه دو یا سه است، باید تحت نظارت پزشک باشید و از درمان خانگی برای سوزش سقف دهان استفاده نکنید. اگر بر روی پوست‌تان تاول هست، سوختگی شما از نوع درجه دو است. سوختگی درجه سه، هر لایه از پوست را تخریب می‌کند و ناحیه آسیب دیده، قهوه‌ای تیره می‌شود.

سوختگی‌ها در نوزادان و افراد مسن‌تر می‌تواند شدیدتر باشد. این افراد به توجه بیشتر و درمان دارویی نیاز دارند. اگر با وجود درمان خانگی سوزش سقف دهان طی دو هفته، هیچ بهبودی حاصل نشد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. علائم زیر نشان می‌دهند که فرد دچار عفونت شده است:

  • تب
  • قرمز در ناحیه آسیب دیده
  • ورم در ناحیه زخم که از بین نمی‌رود
  • درد طولانی مدت

تهیه و ترجمه: مجله اینترنتی پریهان

 

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب