چرا و چه مرطوب کننده ای استفاده کنیم تا پوستی شاداب داشته باشیم؟

مرطوب کننده

وقتی روتین پوستی درستی نداشته باشیم باید منتظر لک‌ها، خشکی و چین‌وچروک‌هایی باشیم که هر روز از گوشه‌ای سر می‌رسند. زمانی‌که پوست صورت و بدن بی‌آب باشد، بدن تلاش می‌کند تا با تولید چربی این بی‌آبی را جبران کند که به‌واسطه آن منافذ پوست بسته شده و در نتیجۀ وجود چربی بیشتر، آکنه‌ها از راه می‌رسند.

اگر از همان دوران نوجوانی از مرطوب کننده استفاده کنیم، چنین مشکلاتی پیش نمی‌آیند. اما آیا هر نوع مرطوب‌کننده‌ای برای پوست ما مناسب است؟ آیا باید هر روز از مرطوب‌کننده استفاده کنیم؟ چه ساعتی از روز بهترین زمان برای زدن مرطوب‌کننده است؟ آیا مرطوب‌کننده فایده‌ای هم دارد؟

مرطوب‌کننده چطور عمل می‌کند؟

مرطوب‌کننده‌ها به 2 صورت زیر عمل می‌کنند.

  • مرطوب‌کننده رطوبت را در پوست شما به دام می‌اندازد و مانند یک سد یا مُهروموم موقت مانع از خروج رطوبت از سطح پوست خواهد شد.
  • مرطوبت‌کننده رطوبت از دست رفته در لایه بالایی پوست را باز می‌گرداند.

پوست به‌عنوان یک مانع عمل کرده و از بافت‌های زیرین در برابر خشک شدن، عفونت، استرس مکانیکی و تحریکات شیمیایی محافظت می‌کند. اختلال در عملکرد پوست منجر به افزایش از دست دادن آب ترانس اپیدرمی خواهد شد که نتیجه آن خشکی و چین‌وچروک و دیگر علائم پیری زودرس پوست است. آب از لایه‌های عمیق‌تر اپیدرمی به سمت بالا حرکت می‌کند تا سلول‌های لایه شاخی را هیدراته کند و سپس در اثر تبخیر از بین می‌رود. محتوای آب اپیدرمی برای جلوگیری از خشکی پوست و حفظ انعطاف‌پذیری آن ضروری است. مرطوب‌کننده محصولی کاربردی است که به حفظ آب پوست و هیدراته ماندن آن کمک می‌کند.

چه کسانی به مرطوب‌کننده نیاز دارند؟

کوتاه‌ترین پاسخ؛ همه!

همۀ افراد به مرطوب‌کننده نیاز دارند تا از پوست آن‌ها در برابر عوامل محیطی محافظت شده و از طرفی آب مورد نیاز پوست نیز تامین شود. هنگامی که پوست کم‌آب شود، برای جبران کم‌آبی شروع به تولید چربی خواهد کرد که این چربی اضافی منافذ پوست را بسته که خود عامل اصلی جوش خواهد بود. با مرطوب‌ کردن پوست می‌توانید احتمال بروز این مشکلات پوستی را کاهش داده و به پوست زیبای خود جانی دوباره دهید.

استفاده روزانه از مرطوب کننده

آیا باید هر روز از مرطوب‌کننده استفاده کرد؟

استفاده از مرطوب‌کننده به شما کمک می‌کند تا جوان‌تر به‌نظر برسید، پوستی نرم‌تر داشته باشید و از طرفی انعطاف پوست شما بیشتر باشد. کرم‌های مرطوب‌کننده پوست را هیدراته نگه داشته و از بروز عوارض ناشی از خشکی پوست جلوگیری می‌کنند. اگر می‌خواهید مطمئن شوید در سال‌های آینده پوستی سالم و جوان دارید باید هر روز از مرطوب‌کننده مناسب پوست خود استفاده کنید.

وقتی با مزایای مرطوب‌کننده پوست آشنا می‌شوید شاید تصور کنید که هر محصولی این خواص را دارد. اما چالش اصلی اینجاست که باید مرطوب‌کننده مناسب پوست خود را انتخاب کنید تا پوست رطوبت‌ لازم را حفظ کند. پزشکان پیشنهاد می‌کنند از مرطوب‌کننده‌ای استفاده کنید که حاوی ضدآفتاب با حداقل SPF15 باشد.

چطور از مرطوب‌کننده استفاده کنیم؟

متخصصان پوست پیشنهاد می‌کنند که هر روز یک روتین پوستی مشخص داشته باشید که محصولی مانند مرطوب‌کننده بخشی از آن باشد. بهتر است استفاده از مرطوب‌کننده را به یک زمان مشخص در روز اختصاص دهید به‌عنوان‌مثال پس از دوش گرفتن بهترین زمان برای استفاده از مرطوب‌کننده خواهد بود چون پوست رطوبت طبیعی خود را نیز حفظ می‌کند.

قبل از استفاده از مرطوب‌کننده مطمئن شوید که پوست صورت خود را با یک پاک‌کننده یا شوینده مناسب کاملا تمیز کرده‌اید. البته پس از حمام نیازی به استفاده از شوینده نخواهد بود. در حالی‌که صورت‌ شما هنوز کمی مرطوب است، مرطوب‌کننده را به‌آرامی و با حرکات دورانی رو به بالا به پوست صورت خود بزنید. این روش کمک می‌کند تا مرطوب‌کننده وارد منافذ پوست شود و کار خود را شروع کند. پوست تقریبا بلافاصله شروع به جذب مرطوب‌کننده خواهد کرد و معمولا در عرض 5 الی 10 دقیقه کرم کاملا جذب پوست خواهد شد.

نوع مرطوب کننده

از چه مرطوب‌کننده‌ای استفاده کنیم؟

استفاده منظم از مرطوب‌کننده باید بخشی از روتین پوستی همه افراد باشد. برای محافظت از پوست در طول روز، مرطوب‌کننده باید ویتامین‌های مناسب را در کنار کمی ضدآفتاب با SPF15 داشته باشد. از مرطوب‌کننده‌ای استفاده کنید که فاقد چربی و غیر کومدون‌زا باشد و منافذ پوست را نبندد. بهترین ویتامین‌هایی که در مرطوب‌کننده‌ها استفاده می‌شوند به شرح زیر هستند.

ویتامین A و ویتامین B5

این ویتامین‌ها باعث افزایش استحکام پوست شده و سطح خوبی از رطوبت را ایجاد می‌کنند.

ویتامین‌های آنتی‌اکسیدانی شامل ویتامین C و ویتامین E

این ویتامین‌ها به محافظت از پوست و مبارزه با آسیب‌های پوستی کمک خواهند کرد.

همچنین مرطوب‌کننده‌ها مانند اسید هیالورونیک و اسید بیونیک، آب را از لابه‌های عمیق‌تر پوست و هوا جذب می‌کنند. نرم‌کننده‌ها مانند گلیسیرین، ترک‌ها و زبری پوست را پُر می‌کنند و به صاف شدن پوست کمک خواهند کرد. مواد ترمیم‌کننده مانند سرآمیدها و گلوکونولاکتون‌ پلی هیدروکسی اسید، جایگزین چربی‌های طبیعی و نرم‌کننده‌های پوست شده و به عملکرد بهینه سد دفاعی پوست کمک خواهند کرد.

مزایای استفاده منظم از مرطوب‌کننده چیست؟

استفاده از محصولات مراقبت پوستی مانند مرطوب‌کننده مزایای بسیاری دارد که در ادامه بررسی خواهند شد.

مرطوب‌کننده به جوان ماندن پوست کمک خواهد کرد

پوست صورت، گوش‌ها، گردن و قفسه سینه به تغییرات محیطی بسیار حساس هستند و یکی از مستعدترین نواحی در ابتلا به سرطان نیز خواهند بود. این نواحی از پوست بدن همچنین سریع‌تر از دیگر قسمت‌های بدن پوست‌ریزی دارند و به همین دلیل برای ترمیم نیاز به مرطوب‌کننده خواهند داشت تا سلول‌های جوان‌تر اجازه جایگزینی با سلول‌های مرده را داشته باشند. از طرفی در اثر ماساژی که در زمان استفاده از مرطوب‌کننده به پوست می‌دهید گردش خون زیر پوست تحریک شده و این موضوع به شادابی و تولید سلول‌های جدید کمک خواهد کرد.

مرطوب‌کننده مشکلات پوستی را کاهش خواهد داد

مرطوب‌ کردن روزانه پوست می‌تواند احتمال ایجاد خشکی یا چربی زیاد روی پوست را کاهش دهد. این دو حالت افراطی در پوست باعث بروز مشکلاتی مانند چین‌وچروک و آکنه می‌شوند که از جمله رایج‌ترین مشکلات پوستی هستند.

مرطوب‌کننده برخی از لک‌های سطحی را پنهان می‌کند

استفاده روزانه و مرتب از مرطوب‌کننده تضمین می‌کند که لک‌های پوستی استتار می‌شوند. چون مرطوب‌کننده باعث براق شدن پوست شده و بعد از مدتی رنگ پوست یکسان خواهد شد.

تفاوت مرطوب کننده و آبرسان

مرطوب‌کننده و آبرسان چه تفاوتی با هم دارند؟

آبرسانی به مقدار آب موجود در سلول‌ها اشاره دارد. هرچه سلول‌ها هیدراته‌تر باشند، پُرتر می‌شوند. این کار یک حالت حجیم روی پوست ایجاد می‌کند که می‌تواند خطوط ریز و چین‌چروک‌های ظریف را به حداقل رسانده و ظاهر مستحکمی به پوست دهد. مرطوب‌کننده و آبرسان برای جوان‌سازی پوست ضروری هستند. مرطوب‌کننده پوست رطوبت را در پوست به‌دام می‌اندازد و یک لایه محافظ ایجاد می‌کند این در حالی است که آبرسان رطوبت از دست رفته را به لایه‌های بیرونی پوست برمی‌گرداند.

مرطوب‌کننده ناجی پوست در مقابل دشمن خشکی

خشکی یا دهیدراته شدن پوست یکی از مشکلاتی است که به همراه خود مهمان‌های ناخوانده‌ای مانند پوسته‌پوسته شدن پوست، چرمی شدن پوست و چین‌وچروک را برای پوست می‌آورد. مرطوب‌کننده مانند یک ناجی بزرگ با به‌دام انداختن رطوبت روی پوست از خشکی آن جلوگیری خواهد کرد، پس استفاده از آن ضروری است. مدیسه در فروشگاه آنلاین خود معتبرترین کرم‌های مرطوب‌کننده برای انواع پوست از چرب و خشک گرفته تا حساس و نرمال را ارائه کرده بنابراین حق انتخاب بسیار بالایی برای نجات پوست خود دارید.

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب