مضرات تخمه کدو کدام­ها هستند؟

شاید از مضرات تخمه کدو بی‌خبر باشید. همه ما می‌دانیم که دانه­‌های کدو تنبل، سرشار از مواد مغذی قدرتمند، برای سلامتی‌­تان مفید هستند. این دانه‌ها سرشار از مواد معدنی و ویتامین­‌ها هستند که برای درمان مشکلات پروستات، آرتریت و حملات انگلی شناخته شده­‌اند. همچنین این دانه­‌ها درمان­‌های طبیعی برای افسردگی محسوب می‌شوند. اگرچه دانه کدو تنبل از نظر مواد غذایی بی‌­خطر است، اما مصرف آن­ها در مقادیر زیاد ممکن است خطرناک باشد.

مضرات تخمه کدو

عوارض تخمه کدو

طبق گزارش پریهان: عوارض جانبی بالقوه‌­ای در ارتباط با تخمه کدو تنبل وجود دارد. برای دانستن مختصری از عوارض جانبی تخمه کدو تنبل با ما همراه شوید.

درد معده

تخمه کدو تنبل وقتی به مقدار زیاد مصرف شود، باعث درد معده می­‌شود. تخمه کدو منبع غنی از روغن­های چرب است که در صورت مصرف بیش از حد مجاز، می‌تواند باعث ناراحتی معده و به دنبال آن گرفتگی و درد شود. فقط سعی کنید 1 تا 2 قاشق چایخوری را در یک زمان مصرف کنید یا آن را همراه با سایر غذاها بخورید تا این عارضه از بین برود. همچنین می‌توانید این تخمه را قبل از مصرف تفت دهید.

عدم وجود مواد مغذی

اگر این تخمه را به درستی مصرف نکنید، ممکن است در معرض خطر از دست دادن مواد مغذی مختلف قرار بگیرید. پخت بیش از حد یا عدم جویدن در واقع شما را از مزایای آن محروم می‌کند. تخمه کدو تنبل ترد پخته شده فاقد مواد مغذی محلول در آب مانند ویتامین B6، نیاسین، ریبوفلاوین، تیامین، ویتامین B12 و C است. اگر این تخمه را می‌پزید، شعله را در کمترین حد ممکن نگه دارید. همچنین جویدن صحیح به جای بلعیدن تخمه باعث هضم بیشتر آن­ها شده و به جذب بهتر مواد مغذی موجود کمک می‌کند.

مضر برای افرادی که داروهای ادرارآور مصرف می‌کنند

ادم معمولا در افراد مبتلا به اختلالات کلیوی یا برخی از مشکلات قلبی عروقی دیده می‌شود. مطالعات نشان می‌دهند که این تخمه دارای قدرت ادرارآور خفیف ذاتی است که به نوبه خود می‌تواند با داروهای ادرارآور تداخل داشته باشد و راه را برای افزایش استفاده از دستشویی هموار کند. این تخمه در واقع ممکن است بر تعادل مواد معدنی در بدن‌تان تأثیر بگذارد. بنابراین، اگر از داروهای ادرارآور استفاده می‌کنید، مراقب باشید!

غیر ایمن برای نوزادان

تخمه کدو تنبل حاوی پروتئین و آهن در مقادیر زیاد است که آن­ها را به یک میان وعده وسوسه انگیز برای نوزادان تبدیل می‌کند. با این حال، از جمله مضرات تخمه کدو این است که به دلیل داشتن فیبر و اسیدهای چرب، برای نوزادان توصیه نمی‌شود، زیرا می‌تواند باعث گرفتگی معده، درد، استفراغ و حتی اسهال شود. البته از خواص تخمه کدو برای کودکان غافل نشوید.

غیر ایمن برای زنان باردار و شیرده

تخم کدو منبع طبیعی آلفا لینولنیک اسید و DHA است که به روند شیردهی در مادران شیرده کمک می‌کند. با این حال، بهتر است مصرف تخمه کدو در بارداری محدود باشد. همچنین، تخمه کدو تنبل برای زنان باردار بسیار مفید است، زیرا حاوی تمام مواد مغذی ضروری برای رشد نوزاد در دوران بارداری است. با این حال، برخی تحقیقات متناقض نیز وجود دارد، و مشخص شده است که تخمه عوارض جانبی ایجاد می‌کند. از این رو، مصرف تخمه کدو تنبل در حد اعتدال و پس از مشورت با متخصص تغذیه یا پزشک بی­‌خطر است.

آلرژی به دانه کدو تنبل

در حالی که این تخمه در مقایسه با سایر انواع تخمه حساسیت­‌زا نیست، واکنش­‌های آلرژیک خاصی وجود دارند که می‌تواند با استفاده از تخمه کدو تنبل ایجاد شود و پوست هدف اصلی است. اگر دچار آلرژی به تخمه کدو تنبل هستید، باید انتظار علائم زیر را داشته باشید:

اگزما با پوسته پوسته شدن پوست که ملتهب و قرمز است

خارش و کهیر

رینوکونژونکتیویت با احتقان بینی و عطسه

آسم آلرژیکی

انسداد تنفسی

سردرد

تورم و قرمزی در داخل و اطراف دهان

تحریک گلو

تنگی نفس

سرفه کردن

برای تأیید و مصرف داروهای مناسب، سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید.

برای افراد مبتلا به هیپوگلیسمی‌ایمن نیست

مطالعات انجام شده در مورد خواص تخمه کدو تنبل نشان می‌دهد که تخمه کدو تنبل گزینه­ ایده­‌آلی برای دیابتی­‌ها هستند؛ زیرا دارای پتانسیل تنظیم قند خون هستند. در واقع سطح گلوکز خون را کاهش و در نتیجه از تشدید ناخواسته جلوگیری می‌کند. اگر از داروهای ضد دیابت استفاده می‌کنید یا اگر دچار افت قند خون هستید، پس از مشورت با پزشک، توصیه می‌شود تخمه کدو تنبل را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

افزایش ناخواسته وزن

100 گرم تخمه کدو تنبل دارای 559 کالری انرژی است، با 49.05 گرم چربی (164 درصد از چربی توصیه شده روزانه). بنابراین مطمئن شوید که این میان وعده را در حد اعتدال میل کنید مگر اینکه بخواهید چاق شوید. چاقی دلیل اصلی بسیاری از بیماری­‌ها از جمله فشار خون بالا و دیابت است. بنابراین، قبل از گنجاندن این تخمه در رژیم غذایی خود، با پزشک مشورت کنید، به خصوص اگر در مسیر کاهش وزن هستید. همچنین اگر رژیم غذایی خاصی دارید فقط ۱ تا ۲ قاشق چایخوری از تخمه در روز توصیه می‌شود.

فشار خون پایین

تخمه کدو تنبل ذاتا سرشار از آنتی اکسیدان بوده و از سطح فشار خون می­‌کاهد. بنابراین، اگر از افت فشار خون رنج می‌برید یا از داروهای ضد فشار خون بالا استفاده می­‌کنید، پس از مشورت با پزشک خود، از تخمه کدو استفاده کنید.

کلام آخر

تخمه کدو تنبل یک میان وعده خوشمزه برای خوردن است. با این حال، مصرف بیش از حد ممکن است مضر باشد. از مضرات تخمه کدو تنبل می‌توان به افت قند خون و معده درد اشاره کرد. نوزادان، زنان باردار و زنان شیرده باید از مصرف بیش از حد آن خودداری کنند، زیرا تخمه کدو ممکن است باعث ایجاد مشکلات گوارشی شود. در برخی موارد، تخمه کدو تنبل می‌تواند باعث واکنش­های آلرژیک یا اختلال در عملکرد برخی داروها شود.

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

منبع: stylecraze

 

 

 

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب