علت و نحوه درمان لکه سیاه روی واژن

در اکثر موارد، لکه سیاه روی واژن موجب نگرانی زنان می‌شود. تغییر شکل و بافت و حتی رنگ واژن کاملاً طبیعی است. باید به این نکته اشاره کنیم که همیشه بافت واژن با رنگ پوست متفاوت است. حتی ممکن است یک زن با پوست روشن دارای لابیای تیره باشد و یا یک زن با پوست تیره ممکن است دارای لابیای روشنی باشد. همچنین افزایش سن موجب تغییراتی در واژن می‌شود که ممکن است به صورت لکه‌های تیره یا لکه‌های پوستی ظاهر شود.

 

علت لکه سیاه روی واژن

در این مقاله از پریهان علت‌های ممکن لکه سیاه روی واژن را با هم بررسی می‌کنیم:

بالا رفتن سن

بالا رفتن سن یکی از رایج‌ترین علت‌های لکه سیاه روی واژن است. تغییرات بالقوه ممکن است شامل تفاوت‌هایی در شکل، بافت و ظاهر کلی واژن از جمله تیره شدن فرج باشد.

وقتی فرج همزمان با بالا رفتن سن تیره می‌شود، می‌تواند موجب به‌وجود آمدن لکه سیاه روی واژن شود. در کل، این لکه‌های سیاه می‌توانند تیره‌تر نیز شوند.

درمان این نوع لکه‌ها چندان ضروری نیست. با این وجود، اگر نگران این نوع لکه‌ها هستید و علائم زیر را نیز دارید، بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید:

  • بی‌نظمی قاعدگی
  • درد در حین رابطه جنسی
  • دیگر علائم نگران‌کننده

هورمون‌های جنسیتی

هورمون‌های جنسیتی زنانه که شامل استروژن و پروژسترون هستند نقش مهمی را در بلوغ، قاعدگی و غیره بازی می‌کنند. تغییرات در سطوح استروژن می‌توانند بر تولید ملانین تاثیر بگذارند که می‌تواند موجب حساس شدن برخی از نواحی در قسمت‌هایی از بدن زنان شوند و موجب لکه سیاه بر روی واژن شوند.

در شرایطی که تغییرات هورمونی ایجاد می‌شوند مانند بارداری، افزایش استروژن می‌تواند موجب بروز لکه سیاه روی واژن شود. با این وجود، این نوع تغییر رنگ به‌صورت طبیعی موقتی است و به وسیله تغییرات هورمونی نرمال ایجاد می‌شود.

درمان تغییرات هورمونی فقط توسط پزشک متخصص انجام می‌شود. با انجام آزمایش می‌توان علت این نوع لکه‌ها را تشخیص داد و بهترین درمان را برای لکه سیاه روی واژن انتخاب کرد. تزریق واژینال زردچوبه را در این مقاله توضیح داده‌ایم.

 

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک نوعی بیماری است که در اثر بی‌نظمی قاعدگی و افزایش کیست‌های تخمدان تشخیص داده می‌شود. سطوح بالای هورمون‌های مردانه به‌نام اندروژن در اغلب اوقات موجب تغییراتی در سطوح انسولین می‌شود که می‌تواند موجب لکه سیاه روی واژن شود.

درمان سندرم تخمدان پلی‌کیستیک معمولاً با رژیم غذایی و تغییرات در سبک زندگی برای کمک به تنظیم سطوح انسولین شروع می‌شود. داروهای ضدبارداری و حتی عمل جراحی، گزینه‌های درمانی دیگری برای کمک به کاهش علائم سندرم تخمدان پلی‌کیستیک محسوب می‌شوند.

 

آکانتوز نیگریکانس

آکانتوز نیگریکانس نوعی اختلال پوستی رایج است که موجب لکه سیاه روی واژن می‌شود. علت‌های بالقوه آکانتوز نیگریکانس عبارتند از سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، داروهای هورمونی خاص و دیگر عواملی که بر تولید انسولین تاثیر می‌گذارند.

درمان این اختلال معمولاً شامل درمان بیماری‌های دیگر و نرمال کردن سطوح انسولین است. در برخی موارد، درمان با مصرف داروهایی شروع می‌شود که به کنترل قند خون کمک می‌کند.

 

سرطان فرج

سرطان فرج نوعی سرطان است که بر روی فرج تاثیر می‌گذارد. این نوع سرطان موجب بروز علائم بسیاری از جمله لکه سیاه روی واژن می‌شود.

علائم دیگر سرطان فرج عبارتند از خونریزی یا ترشحات واژن همچنین خارش، سوزش و یا درد. با این وجود، برخی از این علائم می‌توانند همراه با دیگر بیماری‌ها ظاهر شوند مانند برفک.

درمان سرطان فرج ممکن است شامل لیزر درمانی غیر تهاجمی یا حتی جراحی باشد که به سرعت گسترش سرطان بستگی دارد. شیمی‌درمانی نیز ممکن است به توقف سرعت رشد سرطان به دیگر قسمت‌های بدن کمک کند.

 

کلام آخر

لکه سیاه روی واژن همیشه نگران‌کننده نیست و در اغلب اوقات فقط نشانه‌ای از بالا رفتن سن، بارداری یا دیگر تغییرات هورمونی محسوب می‌شود. با این وجود، لکه‌های سیاه روی واژن که همراه با علائم دیگر است ممکن است نشان‌دهنده بیماری مانند آکانتوز نیگریکانس و یا حتی سرطان فرج باشد. توصیه می‌کنیم در صورت مشاهده این نوع لکه‌ها با پزشک متخصص مشورت کنید.

 

healthline

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب