از فواید تخمه آفتابگردان برای کودکان چه می‌دانید؟

فواید تخمه آفتابگردان برای کودکان بسیار مشهور است. آفتابگردان یکی از محبوب‌ترین گیاهان است و در سراسر جهان شناخته شده‌است. تخمه آفتابگردان یک منبع عالی از دوازده ویتامین و مواد معدنی ضروری مانند روی و سلنیوم است و بسیار برای کودکان مفید است، همچنین می‌توان آن را به رژیم غذایی کودک اضافه کرد. بهتر است قبل از اضافه کردن تخمه آفتابگردان به رژیم غذایی کودک، مطمئن شوید که کودک به آن حساسیت ندارد. ما در این مقاله از مجله اینترنتی پریهان چند نمونه از این فواید را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

فواید تخمه آفتابگردان برای کودکان

همانطور که اشاره کردیم تخمه آفتابگردان برای کودکان بسیار مفید است. سعی کنید خودتان مغز تخمه را از پوست بیرون بیاورید زیرا کودک توانایی این کار را ندارد. پس از پوست کندن مغز آفتابگردان مطمئن شوید که کودک مغز را کاملا می‌جود. از فواید تخمه آفتابگردان برای کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

به هضم بهتر غذا کمک می‌کند

تخمه آفتابگردان سرشار از فیبر است. فیبر حجم غذا را افزایش می‌دهد و آب بیشتری جذب می‌کند. بنابراین به حرکت آسان روده و همچنین به رفع یبوست کمک می‌کند. این نوع فیبرها روده کودک شما را سالم نگه می‌دارد و برای کودک شما بسیار مفید است.

به آرام شدن مغز کمک می‌کند

تخمه آفتابگردان مانند تخمه کدو تنبل سرشار از تریپتوواید‌فان است. تریپیتوفان در واقع یک اسیدآمینه است که به تولید سروتین و ملاتونین کمک می‌کند. این هورمون‌ها همان هورمون‌های مهم برای یک خواب راحت شبانه هستند. بنابراین اگر کودک شما از بی‌خوابی رنج می‌برد، بهتر است چند ساعت قبل از خواب به او تخمه آفتابگردان بدهید.

یک منبع عالی از اسیدهای آمینه

تخمه آفتابگردان سرشار از اسید‌آمینه‌های ضروری است. از این گروه اسیدآمینه می‌توان به هیستیدین، ایزولوسین، لوسین، لیزین، متیونین، فنیل آلانین، ترئونین، تریپتوفان و… اشاره کرد. این گروه به عنوان اسیدآمینه‌های ضروری شناخته می‌شوند زیرا بدن نمی‌تواند آن‌ها را به‌طور طبیعی تولید کند و باید حتما از طریق غذاهایی که مصرف می‌کنیم تامین شوند. تخمه آفتابگردان حاوی تمام اسیدآمینه‌های ضروری است. اسیدهای آمینه نقش بسیار مهمی در رشد ماهیچه‌ها و متابولیسم بدن دارند. همچنین این گروه، بلوک‌های سازنده پروتئین هستند.

دارای خواص ضدالتهابی است

یکی دیگر از فواید تخمه آفتابگردان برای کودکان، خواص ضدالتهابی آن است. آفتابگردان دارای مقادیر مناسبی از ویتامین E  است. ویتامین E دارای خواص ضدالتهابی است و برای کاهش التهابات مربوط به بیماری آسم، برونشیت، لارنژیت، التهاب لوزه‌ها، آنفولانزا و همچنین سرفه شناخته شده‌است.

به رفع کم‌خونی کودکان کمک می‌کند

تخمه آفتابگردان سرشار از آهن است. کمبود گلبول قرمز و کمبود هموگلوبین در بدن موجب کم‌خونی می‌شود. اگر کودک شما کم‌خونی دارد، اضافه کردن تخمه آفتابگردان به رژیم غذایی کودک می‎تواند به کم‌خونی او کمک کند. زیرا همانطور که اشاره کردیم تخمه آفتابگردان سرشار از آهن است و بسیار برای کودک مفید است.

به رشد استخوان‌ها کمک می‌کند

یکی دیگر از فواید تخمه آفتابگردان برای کودکان، تقویت و رشد استخوان‌ها است. تخمه آفتابگردان سرشار از منیزیم است. منیزیم در واقع یک ماده معدنی است که مانند کلسیم نقش بسیار مهمی در رشد استخوان‌ها دارد. همانقدر که به مصرف کلسیم توجه می‌شود، باید به مصرف منیزیم نیز توجه شود. همچنین مصرف کلسیم باید به خوبی با مصرف منیزیم متعادل شود، زیرا منیزیم به کاهش اثرات سوء کلسیم اضافی در بدن کمک می‌کند.

باعث افزایش سطح انرژی می‌شود

مواد مغذی و ویتامین‌هایی مانند ویتامین b و سلنیوم به افزایش سطح انرژی بدن کودک کمک می‌کنند. ویتامین b1 موجود در تخمه آفتابگردان به بدن کمک می‌کند غذا را به انرژی تبدیل کند. این انرژی بدن را در طول روز فعال نگه می‌دارد. همچنین سلنیوم موجود در تخمه آفتابگردان می‌تواند جریان خون را در بدن افزایش دهد و اکسیژن بیشتری را به بدن برساند.

 

حرف آخر

تخمه آفتابگردان یک میان وعده مقوی و خوشمزه برای کودکان بالای 4 سال و همچنین برای بزرگسالان است. ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود درتخمه آفتابگردان برای بدن بسیار مفید است. مخصوصا روی یا زینک، که یک بخش بسیار مهم در سیستم ایمنی بدن است. روی به رشد و حفظ عملکرد مناسب سلول‌های ایمنی کمک می‌کند. همچنین روی به عنوان یک آنتی‌سیدان برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد عمل می‌کند.  

همانطور که اشاره کردیم باید در ابتدا حتما پوست تخمه را بکنید و مغز آن را به کودک خود بدهید. زیرا کودک توانایی جدا کردن مغز تخمه از پوستش را ندارد.  افزودن تخمه آفتابگردان به رژیم غذایی کودک، به سلامت قلب، پوست، ایمنی بدن و سلامت کلی بدن او کمک می‌کند.

 

ترجمه: الهه حبیب‌پور

تخصصی مجله اینترنتی پریهان

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب