علت سوزش معده در شب چیست؟

علت سوزش معده در شب می‌تواند به دلایل مختلفی باشد از جمله مصرف برخی غذاها، غذا خوردن در هنگام شب و مصرف برخی داروهای خاص. سوزش معده در شب یا بدتر شدن علائم سوزش معده ممکن است نشانه‌ای از ابتلا به بیماری رفلکس معده به مری (GERD) باشد. بسیاری از درمان‌های خانگی می‌توانند به تسهیل علائم آن کمک کنند. برخی افراد هم با مراجعه به پزشک می‌توانند برای همیشه آن را درمان کنند.

علت سوزش معده در شب

طبق تحقیقات بخش ویژه‌های سلامت، علت سوزش معده در شب در نتیجه نشت اسید و غذا از معده به لوله غذا یا مری اتفاق می‌افتد. خیلی از افراد به محض غذا خوردن به رختخواب می‌روند که همین امر ممکن است باعث سوزش معده شود.

همچنین وقتی فرد غذا را می‌بلعد، غذا از مری عبور می‌کند و از طریق یک لایه عضلانی به‌نام اسفنکتر مری وارد معده می‌شود. این اسفنکتر مری به‌عنوان دریچه‌ای برای معده عمل می‌کند که غذا را از برگشتن به مری حفظ می‌کند.

در بسیاری از مواقع، اسفنکتر مری ممکن است به‌طور کامل بسته نشده باشد که باعث می‌شود اسید و غذا از معده به مری نشت کنند. وقتی این امر اتفاق می‌افتد، موجب احساس سوزش معده می‌شود.

سوزش معده می‌تواند در هنگام دراز کشیدن در شب یا حتی در حین خواب اتفاق بیفتد.

وقتی کسی در حالت نشسته یا در حالت ایستاده غذا می‌خورد، نیروی گرانشی به او کمک می‌کند تا اسید و غذا در شکم حفظ شود و به همین دلیل فرد علائم کمتری را تجربه می‌کند.

با این وجود، وقتی فرد دراز می‌کشد، معده راحت‌تر می‌تواند غذا و اسید را به مری بازگرداند.

چندین عامل دیگر نیز علت سوزش معده در شب محسوب می‌شوند که عبارتند از:

  • محرک‌های غذایی مانند غذای ادویه‌دار
  • چاقی
  • سطوح استرس بالا
  • مصرف سیگار و یا نوشیدن الکل
  • پوشیدن لباس‌های تنگ
  • خوردن وعده‌های غذایی پر حجم
  • خوردن غذا در هنگام خواب

 

در طول بارداری

بسیاری از زنان در طول بارداری سوزش معده را تجربه می‌کنند. تحقیقات از سال 2015 نشان می‌دهند که 17 الی 45 درصد زنان سوزش معده در شب را در دوران بارداری تجربه می‌کنند. سوزش معده در شب می‌تواند به‌دلایل مختلفی باشد از جمله فشار اضافه شده از داخل به بدن، افزایش وزن و تغییرات هورمونی و سطوح استرس.

در اغلب اوقات، تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی می‌تواند به کنترل علائم سوزش معده در شب کمک کند.

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پریهان   

منبع

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب