چگونه علائم بیماری روانی در زنان را تشخیص دهیم؟

علائم بیماری روانی در زنان مانند افسردگی و اضطراب بسیار شایع‌تر از علائم بیماری روانی در مردان هستند. متاسفانه بسیاری از زنان ماه‌ها، حتی سالها بدون درمان با این بیماری زندگی می‌کنند. برخی مواقع این امر به این دلیل است که شدت بیماری آنقدر کنترل نمی‌شود که دیگر خارج از کنترل است. حتماً می‌پرسید که از کجا بدانیم به این بیماری مبتلا هستیم؟ در این مقاله از پریهان تصمیم گرفتیم تا شما را بیشتر راهنمایی کنیم تا به هر سوالی که در ذهن‌تان دارید پاسخ دهیم.

 

علائم بیماری روانی در زنان

زنان معمولاً بیماری روانی را متفاوت‌تر از بیماری روانی مردان تجربه می‌کنند. مخصوصاً، زنان مستعد درونی‌سازی بیماری روانی هستند مانند افسردگی و اضطراب، درحالیکه مردان مستعد برون‌سازی بیماری روانی مانند اعتیاد به مواد مخدر، الکل و رفتارهای ضداجتماعی هستند. یک بیماری روانی درون‌سازی، بیماری است که موجب می‌‌شود فرد در خود فرو رود. این امر اغلب منجر به انزوا، نشخوار ذهنی، تنهایی و احساس غم شود. زنانی که هیجانات‌شان را درون‌سازی می‌کنند باید در صورت مشاهده این علائم همراه با نشانه‌های دیگر احتمال دهند که مبتلا به یک بیماری روانی هستند. در ادامه به برخی از علائم بیماری روانی در زنان اشاره می‌کنیم:

مشکل در عملکرد در زندگی

در بسیاری از مواقع، اولین علائم بیماری روانی در زنان با کاهش عملکرد مشاهده می‌شود. فرد ممکن است از زوایای بد به زندگی نگاه کند، در کار ضعیف عمل کند، بسیاری از مسئولیت‌هایی که به او سپرده می‌شود را انجام ندهد، در هنگام روبه‌رو شدن با استرس به سختی رفتار کند و یا در داشتن روابط شخصی با دیگران با مشکل مواجه شود.

تغییرات در رفتار و هیجان

تغییرات یا نوسانات اخلاقی که قبلاً تجربه نشده است، از علائم بیماری روانی در زنان محسوب می‌شوند که بسیار هم مهم هستند. این علائم ممکن است با رفتار افسردگی، احساس خوشحالی، انرژی بیش از حد، فقدان هیجان و عاطفه یا احساس بی‌تفاوتی ظاهر شوند. از سوی دیگر، فرد ممکن است احساس گناه بیش از حد، ترس، شرم یا خشم را نیز تجربه کند.

 

کمبودهای شناختی

بروز مشکلاتی در حافظه، مشکل در تمرکز یا احساس سردرگمی از دیگر علائم بیماری روانی در زنان هستند. هرگونه علائم شناختی باید برای یک بیماری روانی ممکن ارزیابی شود.

رفتارهای پرخطر یا غیر مشخص

بیماری‌های روانی در اغلب اوقات منجر به رفتارهای پرخطر مانند خرج کردن بیش از حد پول، ترغیب شدن به رفتارهای جنسی پرخطر یا تجربه کردن مصرف مواد مخدر و الکل می‌شود.

فرار از واقعیت

بسیاری از افرادی که دچار اختلال روان هستند از واقعیت فرار می‌کنند. این علائم بیماری روانی در زنان به شکل توهمات، پارنویا یا احساس جدا شدن از دنیا خود را نشان می‌دهند.

 

آیا جنسیت در بروز بیماری روانی اهمیت دارد؟

ثابت شده است که علت‌های بیولوژیکی نقش مهمی را در به وجود آوردن بیماری روانی در سلامت زنان بازی می‌کنند. در واقعیت، جنسیت یک عامل مهم در سلامت روان فرد و پیشرفت اختلالات روانی محسوب می‌شود. سطوح سروتونین زنان کمتر از مردان هستند چون آنها مواد شیمیایی را سریع‌تر جذب می‌کنند که منجر به نوسانات رفتاری می‌شود. همچنین زنان نسبت به مردان مستعد تغییرات هورمونی هستند. تغییرات بیولوژیکی ممکن است نقش مهمی را در پیدایش مشکلات سلامت روان بازی کنند.

بهتر است بدانید اختلالات دو قطبی دوبرابر بیشتر از مردان زنان را دچار می‌کنند. اختلال استرس پس از سانحه نیز در زنان نسبت به مردان شایع‌تر است. البته احتمال درمان بیماری‌های روانی نیز در زنان بیشتر است. آنورکسی (کاهش بیش از حد وزن) معمولاً بر 1.9 درصد از زنان در هر سال در مقایسه با 0.2 درصد مردان تاثیر می‌گذارند. زنان جوان به‌طور ویژه‌ای مستعد اختلالات خوردن هستند: بولیمیا (پرخوری عصبی) بین 0.5 و 1 درصد زنان جوان در هر سال تاثیر می‌گذارد.

عوامل تاثیرگذار بر سلامت روان زنان

علیرغم جنسیت، تاثیرات اجتماعی فرهنگی و ارزش‌ها تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر زنان دارند. زنان به خاطر مسئولیت زیادی که در خانواده دارند باید بیشتر مراقب سلامت روان خود باشند. متاسفانه زنان در بسیاری از فرهنگ‌ها مورد تبعیض قرار می‌گیرند. همین امر باعث می‌شود تا زنان بیشتر افسرده شوند، اضطراب داشته باشند و یا حتی احساس گناه کنند.

 

 چه باید کرد؟

اگر متوجه علائم بیماری روانی در زنان شدید، حتماً به دنبال درمان آن باشید. فرد بیمار باید توسط پزشک سلامت روان مورد ارزیابی قرار گیرد. شکل‌های مختلفی از درمان می‌توانند به کنترل تشخیص سلامت روان کمک کنند. درمان‌هایی مانند درمان رفتار شناختی (CBT) برای افسردگی یا اضطراب یا درمان رفتار دیالکتیکی (DBT) برای اختلال شخصیتی مرزی یا اختلال دو قطبی ممکن است گزینه‌های باشد که توسط درمانگرتان ارائه شود.

 

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب