تاثیر استفاده از سیر برای عفونت دندان

استفاده از سیر برای عفونت دندان از زمان‌های قدیم مرسوم بوده است. عفونت دندان می‌تواند به دلایل مختلفی باشد از جمله حفره‌های دندانی، عفونت لثه، پوسیدگی دندان و غیره. بدون در نظر گرفتن علت عفونت دندان، دندان‌ درد بسیار ناراحت‌کننده است و هر فردی با دندان درد به‌دنبال سریع‌ترین روش برای تسکین درد است. در اکثر موارد نیاز به مداخله پزشک است. اما در برخی موارد هم با درمان‌های خانگی می‌توان منتظر ماند تا درد تسکین شود. یکی از این درمان‌های خانگی، سیر است.

 

سیر چه تاثیری بر عفونت دندان دارد؟

یکی از شناخته‌شده‌ترین ترکیبات در سیر، آلیسین است که دارای خاصیت ضدباکتریایی و ضدمیکروبی است که می‌تواند برخی از باکتری‌های مرتبط با عفونت دندان را از بین ببرد. آلیسین در سیر تازه یافت می‌شود. اگر به سیر تازه دسترسی ندارید، ممکن است بخواهید از پودر سیر برای کاهش درد استفاده کنید. باید بدانید که پودر سیر حاوی آلیسین نیست و نمی‌تواند کمکی به کاهش عفونت دندان کند.

 

عوارض جانبی سیر  

سیر بخش مهمی از یک رژیم غذایی است و ممکن است به‌طور موقت باعث تسکین دندان‌درد شود. با این وجود، قبل از اینکه از سیر برای عفونت دندان استفاده کنید، بهتر است از عوارض جانبی خوردن سیر خام باخبر باشید که برخی از آنها عبارتند از:

  • نفخ
  • بوی بد دهان
  • بوی بد بدن
  • ناراحتی معده
  • سوزش سر دل
  • احساس سوزش در دهان
  • رفلکس اسیدی
  • حساسیت به سیر

 

نحوه استفاده از سیر برای عفونت دندان

قبل از هر چیز مطمئن شوید که از سیر تازه استفاده می‌کنید.

 

حبه سیر را بجوید

به آرامی حبه سیر تازه و پوست کنده شده را روی دندانی که دچار عفونت شده است بگذارید و بجوید. با این کار آلیسین رها می‌شود که باکتری‌هایی را که ممکن است باعث درد دندان شما شده‌اند کشته می‌شود.

 

خمیر درست کنید

با استفاده از پشت قاشق یا به کمک یک هاون، می‌توانید سیر را له کنید و آن را با کمی نمک مخلوط کنید. این خمیر سیر برای عفونت دندان دارای خواص ضدباکتریایی است و ممکن است موجب کاهش التهاب شود.

به کمک انگشتان یا یک گوش پاک‌کن، خمیر را بر روی دندان بگذارید.

 

موارد احتیاط برای استفاده از سیر

برخی افراد به سیر حساسیت دارند. اگر شما هم به سیر حساسیت دارید، از سیر برای عفونت دندان استفاده نکنید. اگر هم باردار هستید، خوردن سیر ضرری ندارد، اما خوردن بیش از حد سیر برای زنان باردار ممکن است موجب سوزش سر دل شود.

 

درمان‌های خانگی دیگر برای دندان‌درد

اگر نمی‌خواهید از سیر برای عفونت دندان استفاده کنید و به‌دنبال درمان‌های خانگی دیگر می‌گردید، در ادامه از مقاله پریهان در بخش دندان می‌خواهیم کمی بیشتر در مورد کاهش درد دندان با این درمان‌ها صحبت کنیم.

کمپرس یخ

کمپرس یخ باعث انقباض رگ‌های خونی می‌شود که در نتیجه درد در آن ناحیه کاهش می‌یابد. همچنین یخ می‌تواند ورم و التهاب را کاهش دهد.

 

دهانشویه آب نمک

آب نمک یک ضدعفونی‌کننده محسوب می‌شود و ممکن است باعث شل شدن موادی که در لای دندان باقی مانده است شود. می‌توانید نصف قاشق چایخوری نمک را در آب گرم مخلوط کنید و منتظر بمانید تا نمک در آب حل شود، سپس دهانشویه آب نمک را در دهان استفاده کنید.

 

مسکن‌های درد

مسکن‌های ضد التهاب و ضد درد مانند آسپرین یا ایبوپروفن می‌توانند به‌طور موقت باعث کاهش ورم و درد مرتبط با دندان‌درد شوند. اما باید بدانید که مشکلات ریشه‌ای دندان را حل نمی‌کنند.

 

چای نعناع

نعناع می‌تواند موجب بی‌حسی درد شود و ممکن است ورم را کاهش دهد. یک چای کیسه‌ای گرم (داغ نباشد) را بر روی دندان بگذارید. یا می‌توانید چای کیسه‌ای را در آب داغ فرو کنید، سپس چای کیسه‌ای را در یخچال بگذارید تا سرد شود. بعد از اینکه سرد شد بر روی قسمتی از دندان که دچار عفونت شده است بگذارید.

 

آویشن

آویشن مانند سیر برای عفونت دندان دارای خواص ضد میکروبی و آنتی‌اکسیدانی است که می‌تواند موجب کاهش درد شود. می‌توانید آویشن تازه را بجوید تا درد کاهش یابد.

 

آلوئه‌ورا     

آلوئه‌ورا یک گیاه آنتی‌اکسیدانی قوی با خواص ضد التهابی است. این گیاه می‌تواند موجب کاهش درد و ورم در دهان شود. با این وجود، اگر مبتلا به دیابت هستید یا دارویی مصرف می‌کنید که به کنترل قند خون کمک می‌کند، آلوئه‌ورا می‌تواند باعث کاهش گلوکز خون تا یک سطح پرخطر شود.

 

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

درمان‌های خانگی می‌توانند در کاهش درد فوری دندان تاثیرگذار باشند، اما جایگزین مراجعه به دندان‌پزشک نیستند. اگر احساس می‌کنید دندان‌دردتان بهبود نمی‌یابد، باید در اولین فرصت به دندان‌پزشک مراجعه کنید. اگر ورم، التهاب، تب و خونریزی دارید، در سریع‌ترین زمان به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

 

نکته آخر

تاثیر سیر برای عفونت دندان به این خاطر است که موجب رها شدن ترکیبی به‌نام آلیسین می‌شود که می‌تواند به‌طور موقت درد را کاهش دهد. اما نباید این درمان را جایگزین پزشک کرد.

 

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پِریهان

منبع: healthline.com

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب