روغن کبد ماهی کاد برای چی خوبه و چه خواصی داره؟

روغن کبد ماهی کاد نوعی مکمل روغن ماهی است که سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است. این روغن فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد از جمله کاهش التهاب و کاهش فشار خون. همچنین حاوی ویتامین‌های A و D است که فواید بسیار دیگری را برای بدن فراهم می‌کند. در این مقاله می‌خواهیم به خواص این روغن بپردازیم که همگی به‌لحاظ علمی ثابت شده‌اند.

 

خواص روغن کبد ماهی کاد

ببینیم خواص بی‌نظیر روغن کبد ماهی کاد کدوم‌ها هست:

 

سرشار از ویتامین A و D

اکثر روغن کبد ماهی کاد از ماهی کاد آتلانتیک استخراج می‌شود. این روغن قرن‌ها است که برای تسکین درد مفصلی و درمان راشیتیسم استفاده می‌شود. راشیتیسم نوعی بیماری است که موجب شکننده شدن استخوان‌ها در کودکان می‌شود. اگرچه روغن کبد ماهی کاد نوعی مکمل روغن ماهی محسوب می‌شود، کاملاً از روغن ماهی معمولی متفاوت است.

روغن ماهی معمولی از بافت روغن ماهی مانند ماهی تن، شاه ماهی، ماهی کولی و ماهی خالمخالی استخراج می‌شود، در حالیکه این روغن از کبد ماهی استخراج می‌شود.

کبد ماهی غنی از ویتامین‌های قابل حل در چربی است مانند ویتامین‌های A و D که منبع موا مغذی هستند.

ارزش غذایی یک قاشق چایخوری (5 میلی‌لیتر) روغن کبد ماهی کاد به‌صورت زیر است:

کالری: 40

چربی: 4.5 گرم

اسیدهای چرب امگا3: 890 میلی‌گرم

چربی تک اشباع شده: 2.1 گرم

چربی اشباع شده: 1 گرم

چربی غیر اشباع شده چندگانه: 1 گرم

ویتامین A: 90 درصد از RDIRDI

ویتامین D: 113 درصد از RDI

 

این روغن به‌طور قابل توجهی 90 درصد از نیاز روزانه‌تان به ویتامین A و 113 درصد از نیاز روزانه‌تان به ویتامین D را برطرف خواهد کرد.

 

ویتامین A نقش زیادی را در بدن بازی می‌کند، از جمله حفظ سلامت چشم‌ها، کارکرد مغز و پوست.

همچنین روغن کبد ماهی کاد یکی از بهترین منابع غذایی ویتامین D محسوب می‌شود که نقش مهمی را در حفظ سلامت استخوان‌ها بازی می‌کند.

 

کاهش التهاب

التهاب در بیماران

التهاب فرآیندی طبیعی است که به بدن کمک می‌کند تا با عفونت‌ها مبارزه کند و به ترمیم آسیب بدن کمک کند. متاسفانه در برخی مواقع، التهاب می‌تواند به طولانی شد بیماری کمک کند. این نوع التهاب، التهاب مزمن نامیده می‌شود که مضر است و ممکن است موجب افزایش ابتلا به فشار خون بالا و بیماری‌های شدید مانند بیماری قلبی شود. اسیدهای چرب امگا 3 در روغن کبد ماهی کاد ممکن است به کاهش التهاب مزمن کمک کند.

همچنین چون این روغن حاوی ویتامین‌های A و D است، برای همین منبع قدرتمند آنتی‌اکسیدان محسوب می‌شود. این ویتامین‌ها می‌توانند از بدن در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت کنند. همچنین مطالعات نشان می‌دهند افرادی که دچار کمبود ویتامین A و D هستند در معرض ابتلا به التهاب مزمن قرار دارند.

 

بهبود سلامت استخوان‌ها

همزمان با افزایش سن، حفظ سلامت استخوان‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. دلیل آن این است که توده استخوانی بعد از 30 سالگی کاهش می‌یابد. همین امر می‌تواند منجر به شکستگی استخوان مخصوصاً در زنان بعد از یائسگی شود.

چون روغن کبد ماهی کاد منبع عالی ویتامین D است، ممکن است از شکستگی استخوان پیشگیری کند. همچنین به بدن‌تان کمک می‌کند تا کلسیم بیشتری جذب کنید.

در حقیقت، مطالعات نشان می‌دهند که وقتی یک رژیم حاوی کلسیم باشد و مکملی مانند روغن کبد ماهی کاد مصرف شود، شکستگی استخوان در میان افراد بزرگسال کاهش می‌یابد و استخوان‌های شکسته در کودکان تقویت می‌شود.

دریافت کافی ویتامین D از غذاها و مکمل‌هایی مانند روغن کبد ماهی کاد برای افرادی که دور از خط استوا زندگی می‌کنند بسیار حائز اهمیت است، چون این افراد نور را به اندازه کافی دریافت نمی‌کنند.

 

کاهش درد مفاصل

روماتیسم مفصلی نوعی بیماری خود ایمنی است که به‌وسیله آسیب به مفصل‌ها ایجاد می‌شود. در حال حاضر هیچ درمانی برای روماتیسم مفصلی وجود ندارد، اما مطالعات نشان می‌دهند که روغن کبد ماهی کاد ممکن است درد مفصل را کاهش دهد و موجب بهبود علائم روماتیسم مفصلی مانند سفتی مفصل و ورم شود.

در یک مطالعه، 43 نفر به مدت 3 ماه هر روز 1 گرم کپسول روغن ماهی کاد مصرف کردند. بعد از سه ماه علائم روماتیسم مفصلی در این افراد کاهش یافته بود.

در مطالعه دیگری که بر روی 58 نفر انجام گرفته بود، تحقیقات نشان داد که مصرف روغن کبد ماهی کاد، درد ناشی از روماتیسم فصلی را کاهش می‌دهد. در پایان این مطالعه، 39 درصد از افراد استفاده از داروهای ضد التهابی را تا 30 درصد کاهش داده بودند. اینطور باور می‌شود که اسیدهای چرب امگا 3 در روغن کبد ماهی کاد ممکن است به کاهش التهاب در مفاصل کمک کند و از آسیب به مفصل‌ها پیشگیری کند.   

 

کمک به سلامت چشم‌ها

سلامت چشم‌ها

از دست دادن بینایی یکی از بزرگترین مشکلات مرتبط با سلامتی است که بر بیش از 285 میلیون نفر در سراسر جهان تاثیر گذاشته است. دلایل بسیاری برای از دست دادن بینایی افراد وجود دارد، اما دو دلیل اصلی از دست دادن بینایی، گلوکوم و دژنراسیون ماکولار مرتبط با سن (AMD) است. هر دوی این بیماری‌ها می‌توانند حاصل التهاب مزمن باشند.

با این وجود، ثابت شده است که اسیدهای چرب امگا و ویتامین A موجود در روغن کبد ماهی کاد از چشم‌ها در مقابل بیماری‌های چشمی ایجاد شده توسط التهاب محافظت می‌کند. مطالعات بر روی حیوانات نشان داده‌اند که اسیدهای چرب امگا عوامل خطرزا بر روی گلوکوما مانند فشار بر چشم و آسیب به عصب را کاهش می‌دهند.

در مطالعه دیگری که بر روی 666 نفر انجام گرفت، محققان دریافتند افرادی که بیشترین مقدار اسیدهای چرب امگا 3 را خوردند، احتمال ابتلا به AMD در 17 درصد از این افراد کاهش یافت.

حرف آخر  

روغن کبد ماهی کاد نوعی از روغن ماهی است که بسیار مغذی است. این روغن حاوی ترکیب عالی از اسیدهای چرب امگا 3، ویتامین A و ویتامین D است. روغن ماهی کاد مزیت‌های زیادی برای سلامتی بدن دارد مانند محکم کردن استخوان‌ها، کاهش التهاب و کاهش درد مفصل. اگر می‌خواهید این مکمل را مصرف کنید، دوز رایج آن یک الی دو قاشق چایخوری روغن کبد ماهی در هر روز است. می‌توانید کپسول آن را نیز تهیه کنید.

 

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

منبع: healthline.com

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب