بهترین داروی ضد التهاب قوی کدام است؟

بسیاری از پزشکان داروی ضد التهاب غیر استروئیدی را برای انواع بیماری‌ها تجویز می‌کنند. اما کدام داروها ضد التهاب قوی محسوب می‌شوند؟ این داروها چه عوارض و چه فوایدی دارند؟ قبل از مصرف داروی ضد التهاب قوی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟ آیا جایگزین مناسبی برای داروی ضد التهاب وجود دارد؟ مجله اینترنتی پریهان قصد دارد در این مقاله به همه این سوالات پاسخ دهد.

قبل از شروع مصرف هر دارویی، بهتر است فواید و عوارض جانبی آن را از دکتر خود بپرسید، مخصوصا اگر دارویی را به‌منظم مصرف می‌کنید.

داروی ضدالتهاب قوی به چه معناست؟

در پریهان می‌دانیم که داروی ضد التهاب قوی به توانایی یک دارو برای کمک به مبارزه با درد یا واکنش‌های ناخواسته سیستم ایمنی به وسیله کاهش قوی التهاب اشاره دارد.

 

آیا تجویز داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی بهتر است؟

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) هم بدون نسخه و هم با نسخه پزشک به فروش می‌رسند. شناخت این نکته از اهمیت زیادی برخوردار است که بدانیم بین داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی که بدون نسخه فروخته می‌شوند و یا با نسخه پزشک فروخته می‌شوند، تفاوت زیادی وجود دارد. هنوز هیچ مطالعه‌ای بر روی داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی جدیدتر (که مهارکننده کوکس 2 نامیده می‌شوند) انجام نگرفته است که مشخص شود آیا این داروها نسبت به داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی قدیمی‌تر تاثیر بیشتری دارند یا نه. اکثر تحقیقات بر روی ایبوپروفن انجام گرفته است.

 

کدام دارو را مصرف کنیم؟

اغلب بیماران واکنش متفاوتی را هنگام درمان با داروهای متفاوت تجربه می‌کنند. این همان دلیلی است که چرا برخی با مصرف داروها علائمشان بهبود پیدا می‌کند و چرا برخی بهبود پیدا نمی‌کنند. این امر غیر معمول نیست و پیش‌بینی اینکه کدام داروها برای هر فرد تاثیر خواهد گذاشت سخت است.

بهترین روش برای تعیین اینکه کدام داروی ضد التهاب قوی غیر استروئیدی برای شما بهترین انتخاب است، این است که گزینه‌های متفاوتی را امتحان کنید. اغلب اوقات، پزشک متخصص یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی را پیشنهاد می‌دهد و اگر علائم بیماری چند هفته بعد از درمان بهبود پیدا نکرد، دیگر داروهای غیر استروئیدی را پیشنهاد می‌دهد.

یکی از بهترین دلایل برای اینکه داروهای ضد التهاب جدیدتر انتخاب می‌شوند مانند سلبرکس یا موبیک، این است که این داروها به جای مصرف سه تا چهار بار در روز، باید روزی یکبار مصرف شوند. علاوه بر این، مهارکننده کوکس 2 عوارض جانبی کمتری بر روی شکم دارد.

 

رایج‌ترین ضد التهاب‌‌ها کدام‌ها هستند؟

اسامی ضدالتهاب‌ها می‌توانند سردرگم‌کننده باشند. در اینجا فهرستی از رایج‌ترین داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی را ارائه می‌کنیم:

  • آسپرین (نام برند از جمله بایر، اکوترین، بافرین)
  • ایبوپروفین (موترین، آدویل)
  • ناپروکسن (برند Aleve، ناپروسین)
  • ملوکسیکام (موبیک)
  • سلکوکسیب (سلبرکس)
  • اندومتاسین (اندوسین)

چگونه التهاب را کنترل کنیم؟

کنترل التهاب

داروها تنها راه‌حل برای کنترل التهاب و درد نیستند. همه ما در مورد عوارض جانبی و احتمالی داروها باخبر هستیم، اما اکثر پزشکان و بیماران ترجیح می‌دهند از روش‌های غیر دارویی برای کنترل التهاب استفاده کنند. روش‌های بسیاری برای کنترل التهاب وجود دارد. برخی از این روش‌ها به لحاظ علمی ثابت شده‌اند و امتحان کردن آنها ضرری ندارد.

برای شروع می‌توانید از درمان R.I.C.E. استفاده کنید که بر استراحت، یخ، کمپرشن تاکید دارد. دیگر درمان‌هایی که ممکن است به کاهش التهاب کمک کند، گنجاندن غذاها و مکمل‌هایی است که به کاهش درد کمک می‌کنند و همچنین فعالیت‌هایی که باید انجام دهید. یکی از بهترین روش‌ها برای کنترل التهاب، استراحت است. زندگی پرمشغله ممکن است اجازه استراحت به شما را ندهد، اما نادیده گرفتن علائم التهاب ممکن است این مشکل را تشدید کند. بنابراین، قسمتی از بدنتان که دچار التهاب شده است نیاز به استراحت دارد.

 

عوارض جانبی داروهای غیر استروئیدی

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی دارای عوارض جانبی بالقوه‌ای هستند، گرچه بسیاری از این داروها بدون نسخه به فروش می‌رسند. برخی از این عوارض جزئی هستند و برخی دیگر قطعا نگران‌کننده هستند. برخی از افراد ممکن است بیشتر مستعد عوارض جانبی این داروها باشند. به همین دلیل، داروهای ضد التهاب قوی غیر استروئیدی باید با احتیاط مصرف شون. اگر در مورد هر کدام سوالی ذهن شما را به خود مشغول کرده است، بهتر است در اولین فرصت از پزشک متخصص خود کمک بخواهید.

نکته: هر فردی که بیشتر از چند روز داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مصرف می‌کند، بهتر است در مورد عوارض جانبی آن با پزشک خود مشورت کند.

برخی از رایج‌ترین عوارض جانبی داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی عبارتند از:

درد و ناراحتی شکمی

برخی از افراد مستعد ناراحتی دستگاه گوارشی در ادامه مصرف داروهای ضد التهاب هستند. افرادی که سابقه ناراحتی شکمی دارند باید داروهای ضد التهاب را با احتیاط بیشتری مصرف کنند و همیشه تحت نظارت پزشک باشند.

افزایش فشار خون یا سکته

ثابت شده است که استفاده از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مخصوصا اگر به صورت روزانه و طولانی مدت باشد موجب احتمال افزایش فشار خون و سکته می‌شود. افرادی که احتمال ابتلا به این بیماری‌ها در آن‌ها زیاد است، باید در هنگام مصرف این داروها با پزشک متخصص خود مشورت کنند.

خطر خونریزی

داروهای ضد التهاب قوی می‌توانند موجب افزایش خطر خونریزی شوند. مخصوصا آسپرین موجب خطر افزایش خونریزی می‌شود. اکثر افراد می‌توانند این ضد التهاب قوی را تحمل کنند، اما برخی افراد ممکن است نتوانند این نوع داروها را تحمل کنند.

مشکلات مربوط به کلیه

افرادی که مشکلات کلیوی دارند ممکن است نتوانند داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی را تحمل کنند حتی با دوز پایین و در زمان کوتاه مدت.

 

در میان داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، دیکلوفناک رایج‌ترین داروی مورد استفاده برای درمان استئوآرتریت است که حداکثر دوز مصرفی آن 150 میلی‌گرم در روز است.

 

 

حرف آخر

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی یکی از رایج‌ترین داروها برای بیماری‌های عضلانی اسکلتی هستند. این داروها برای انواع بیماری‌های ارتوپدی از آرتریت گرفته تا دیگر بیماری‌های التهابی می‌توانند موثر باشند.

تعیین بهترین داروی ضد التهاب قوی بستگی به عوامل متعددی دارد و هر فردی به یک داروی خاصی به بهترین شکل جواب می‌دهد. این داروها دارای عوارض جانبی هم هستند که باید از آنها آگاه باشید و در صورت مصرف بیش از یک مدت زمان کوتاه نظر پزشک را هم بدانید.

 

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

 

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب