علت خونریزی بعد از ارضا شدن در زنان چه چیز است؟

خونرزی بعد از ارضا شدن در زنان می‌‌تواند تنها یک بار اتفاق بیفتد و یا بارها اتفاق بیفتد. بیش از 63 درصد از زنان بعد از دوران یائسگی دچار خشکی واژن و همچنین خونریزی واژن یا لکه بینی بعد از رابطه جنسی می‌شوند. علاوه‌براین، بیش از 9 درصد زنانی که دوران قاعدگی خود را سپری می‌کنند ممکن است پس از ارضا شدن دچار خونریزی شوند. خونریزی سبک آن هم گهگاهی نیازی به نگرانی ندارد. اما پس از یائسگی خونریزی بعد از رابطه جنسی می‌تواند خطرناک باشد و باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

خونریزی بعد از ارضا شدن در زنان

خونریزی بعد از ارضا شدن زنان در همه سنین می‌تواند مشاهده شود. در زنان جوان‌تری که هنوز به سن یائسگی نرسیده‌اند، منبع خونریزی معمولاً دهانه رحم است. در زنان یائسه که بعد از رابطه جنسی دچار خونریزی می‌شوند، منبع خونریزی متغیرتر است. علت آن می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • دهانه رحم
  • رحم
  • لابیا
  • مجرای ادرار

در چهارچوب علت خونریزی بعد از ارضا شدن زنان یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌ها، سرطان رحم است. این سرطان بیشتر در زنان یائسه مشاهده می‌شود. در ادامه هر کدام از این علت‌ها را بررسی می‌کنیم:

 

خشکی واژن

خشکی واژن می‌تواند منجر به خونریزی شود. علاوه‌بر آتروفی واژن، علت‌های دیگری می‌توانند باعث خونریزی بعد از رابطه جنسی شوند مانند:

  • دخول قبل از تحریک رابطه جنسی
  • دوش واژینال
  • مواد شیمیایی در محصولات بهداشتی زنان
  • شیردهی
  • زایمان
  • داروهای خاص از جمله داروهای سرماخوردگی، داروهای آسم، برخی داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد استروژن
  • برداشتن تخمدان‌ها
  • شیمی درمانی و پرتودرمانی
  • سندرم شوگرن، نوعی بیماری التهابی سیستم ایمنی است که رطوبت ایجاد شده به وسیله غدد در بدن را کاهش می‌دهد.

 

عفونت‌ها

برخی عفونت‌ها می‌توانند علت خونریزی بعد از ارضا شدن در زنان باشد. عفونت‌ها می‌توانند موجب التهاب بافت‌ها در واژن شوند. برخی از این عفونت‌ها عبارتند از:

عفونت‌های مخمری

عفونت‌های قبل از پریودی

 

بیماری التهاب لگن (PID)

بیماری التهاب لگن نوعی عفونت اندام تناسلی در قسمت پایینی شکم است که شامل لوله‌های فالوپی، تخمدان‌ها، دهانه رحم و رحم است.

 

بیماری‌های مقاربتی (STI)

مانند کلامیدیا

 

التهاب گردنه رحم

نوعی التهاب در گردنه رحم است که در اثر عفونت ایجاد می‌شود.

 

ولوواژینیت

نوعی التهاب در فرج و واژن است که اغلب به دلیل عفونت اتفاق می‌افتد.

 

زحم دهانه رحم

زخم دهانه رحم را نمی‌توان مضر در نظر نگرفت. این زخم زمانی ایجاد می‌شود که نوعی سلول که به‌طور معمول در دهانه رحم رشد می‌کند در خارج از رحم شروع به رشد کند. زخم دهانه رحم ممکن است در ناحیه ملتهب ایجاد شده باشد.

این بیماری به‌عنوان یک علت خونریزی بعد از ارضا شدن در زنان به‌خاطر سطوح بالای استروژن است. استروژن هورمونی است که باعث تنظیم سیستم تناسلی بدن‌تان می‌شود.

 

آتروفی واژن

آتروفی واژن بیشتر در پیش از یائسگی و دوران یائسگی و در زنانی که یکی از تخمدان‌هایشان را برداشته‌اند مشاهده می‌شود. هر چقدر که سن‌تان بالاتر می‌رود، به همان اندازه تولید استروژن در بدن‌تان کاهش می‌یابد. وقتی سطوح استروژن در بدن کاهش می‌یابد، چندین اتفاق برای واژن می‌افتد. بدن مایع روان‌کننده کمتری را در واژن تولید می‌کند، از این رو واژن می‌تواند خشک و ملتهب شود.

 همچنین کاهش سطوح استروژن در بدن، کشش‌پذیری واژن را کاهش می‌دهد. جریان خون در بافت واژن کمتر می‌شود و بیشتر مستعد تحریک‌پذیری می‌شود. این امر ممکن است منجر به ناراحتی، درد و خونریزی بعد از ارضا شدن در زنان شود.

پارگی واژن

رابطه جنسی مخصوصاً رابطه‌های خشن می‌توانند موجب پارگی واژن شوند. این امر به احتمال زیاد زمانی اتفاق می‌افتد که شما به‌دلیل یائسگی، شیردهی و یا عوامل دیگر دچار خشکی واژن هستید.

سرطان

خونریزی نامنظم واژن از جمله خونریزی بعد از ارضا شدن در زنان یک علامت رایجی از سرطان دهانه رحم یا واژن است. در حقیقت، بر طبق بررسی‌های انجام گرفته، بیش از 3.8 درصد زنانی که این نوع خونریزی را تجربه می‌کنند دچار سرطان هستند. خونریزی بعد از یائسگی نیز ممکن است نشانه‌ای از سرطان رحم باشد.

 healthline

 

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب